سه‌شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۲:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: ناتو امروز (سه‌شنبه 29 مرداد) پس از حمله روسیه به گرجستان به بررسی آینده روابط با مسکو می‌پردازد.

روزنامه سوئیسی تاگس‌آنسایگر گزارش داد، انتظار می‌رود وزیران امور خارجه 26 کشور عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به حمایت از گرجستان برخاسته و اقدام نظامی روسیه را با بکارگیری اصطلاح «اقدام نامتناسب» محکوم کنند. ظاهرا آنها آمادگی خود را برای پذیرفتن گرجستان و اوکراین به این پیمان نیز اعلام خواهند کرد.

شورای ناتو و روسیه
به گفته دیپلمات‌ها دعوای اصلی بر سر آن است که آیا همچنان امکان تداوم کار مجمعی مشترک از ناتو و روسیه موسوم به شورای ناتو – روسیه وجود دارد یا خیر. روسیه پس از یک هفته انتظار، درخواست تشکیل اجلاس اضطراری این شورا را رد کرد. نماینده مسکو در ناتو گفت، این ملاقات بی‌معناست.

کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا که در اجلاس ناتو شرکت می‌کند، از کشورهای حوزه بالتیک همچون لهستان و چک حمایت می‌کند. وی قصد دارد «پیامی قوی» را به روسیه ارسال کند. آلمان و دیگر متحدان این پیمان هم هشدار داده‌اند که مجرای ارتباطی با مسکو نباید قطع شود.

روسیه به گفته خودش روز دوشنبه مطابق با توافقنامه آتش‌بس سربازانش را از گرجستان خارج می‌کند. اما نه گرجستان و نه ناتو چنین اقدامی را تایید نکرده‌اند.

ایستگاه‌های تلویزیونی در تفلیس دوشنبه شب تانک‌های روسی را نشان دادند که خودروهای پلیس گرجستان را در خیابان کنار می‌زدند. آناتولی نوگوویزن، معاون رییس ستاد مشترک روسیه درباره جزییات این عقب‌نشینی اظهارنظری نکرد. وی فقط گفت: «ما به سرعت خارج نخواهیم شد.»

طرح شش بندی آتش‌بس که دو طرف آن را امضا کرده‌اند، آنها را متعهد به بازگشت نیروهای مسلح دو کشور به خطوطی کرده است که در آغاز اقدامات مخاصمانه در آنجا مستقر بوده‌اند.

کد خبر 60991

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز