یکشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۹
۰ نفر

خانم‌ها محور اصلی خانواده هستند و در صورت خستگی جسمی و روحی آنها همه اعضای خانواده لطمه می‌بینند.

سبک زندگی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خراسان، زنان برای پرهیز از فرسودگی شغلی و داشتن روانی سالم در کنار روابطی مناسب و مطلوب، به راهکارهایی نیاز دارند. یکی از این راهکارها، واگذاری بعضی مسئولیت‌ها به دیگران یا تفویض اختیار است. زمانی که کارها و وظایف میان افراد مختلف تقسیم می‌شود، فشار ناشی از آن بین همه افراد تقسیم می‌شود.

باوجود این، برخی زنان از واگذاری مسئولیت‌ها به دیگران و درخواست مشارکت و کمک از دیگران استقبال نمی‌کنند و استرس زیادی را متحمل می‌شوند. آثار استرس بر زنان چگونه نمودار می‌شود؟ احتمال وقوع اضطراب و افسردگی در زنان، دو برابر مردان است.

این احتمال در تلفیق با نوسانات هورمونی مانند آن چه در حوالی عادت ماهانه، پس از زایمان یا قبل از یائسگی رخ می‌دهد هم افزایش پیدا می‌کند. اختلالات در خلق‌وخو گاهی‌اوقات باعث می‌شود یک فرد کاملا از پا دربیاید و ناتوان شود؛ مثلا روی عملکرد روزانه زندگی اثر می‌گذارد و استرس بیشتری را در کنار تغییرات شدیدتر خلق‌وخو به وجود می‌آورد.

راهکار نجات زنان پرمشغله چیست؟ به اشتراک گذاشتن و تقسیم حجم زیاد استرس‌ها با فردی دیگر، می‌تواند راهکاری برای خلاصی از فشار فوق‌العاده آن‌ها باشد؛ اما واقعیت این است که حرف، بسیار ساده‌تر از عمل است؛ یعنی گاهی رفع خستگی ناشی از مشغول بودن به کارهای متنوع، به تلاش‌های بیشتری نیاز دارد. اگر چنین شرایطی دارید، بهتر است به راهکارهایی که در ادامه مطرح می‌شود، عمل کنید.

۱- کارهای جزئی اعضای خانواده را به خودشان بسپارید

از «بله» گفتن به تمام درخواست‌های کاری و مسئولیت‌های مختلف در زندگی و کارتان خودداری کنید. نباید تمام کارها را بر عهده بگیرید. بیشتر زنان در طول روز کارهای زیادی انجام می‌دهند که وقت و انرژی بسیاری را از آن‌ها می‌گیرد؛ اما درظاهر کسی متوجه آن‌ها نمی‌شود، مثلا مرتب‌کردن لباس‌های بقیه اعضای خانواده، شستن و تا کردن آن‌ها و هماهنگی‌های مختلف برای مدیریت امور خانه و بیرون از خانه. انجام همه امور جزئی هم شمارا به عنوان محور خانواده خسته می‌کند هم باعث بی مسئولیتی بقیه می‌شود.

۲- برای خود وقت بگذارید

همان‌طور که برای دکتر بردن، مراقبت‌های فردی و امور مختلف اعضای خانه وقت صرف می‌کنید، برای خودتان هم وقت بگذارید. زنان معمولا رسیدگی به خود را اولویت آخر قرار می‌دهند؛ این اشتباه است. باید برای ورزش و علایق‌تان زمانی را در نظر بگیرید و حداقل ۷ ساعت در شب بخوابید.

۳- معیارها و استانداردهای بیهوده را دور بیندازید

قبول کنید که هیچ‌کس نمی‌تواند از عهده انجام تمام کارها برآید؛ پس زمانی که بقیه اعضای خانواده برای کمک کردن پیش‌قدم می‌شوند، باید از پیشنهادشان استقبال کنید و از انتقاد کردن بپرهیزید، مثلا بگذارید فرزندان‌تان تخت‌خواب‌شان را به روش خودشان مرتب کنند؛ بعد از این که یکی از اعضای خانه ظرف‌ها را جمع‌وجور کرد، دوباره جاظرفی را مرتب نکنید، اگر همسرتان دقیقا همان اجناسی را که خواسته بودید از فروشگاه نخریده است، عصبانی نشوید و صرفا از او تشکر کنید.

۴- کمک گرفتن از دیگران را نشانه ضعف ندانید

کمک گرفتن از دیگران نشانه ضعف نیست. شلوغ‌ترین زندگی‌ها و پرمشغله‌ترین افراد هم می‌توانند با برنامه ریزی در مسیری درست و منطقی به حرکت درآیند؛ اما اگر دوست داشته باشید که تمام امور را به‌خوبی و به‌دور از فشار پیش ببرید، باید به فکر دریافت کمک باشید یا دست‌کم زمانی که به شما پیشنهاد کمک می‌شود، امتناع نکنید.

یادتان باشد که کمک گرفتن از دیگران نشانه ضعف نیست؛ بلکه نشانه وجود روحیه مدیریت قوی در فردی است که می‌تواند انجام همزمان مسئولیت‌های مختلف را به‌خوبی مدیریت کند.

کد خبر 620771

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha