رقابت کشورهای جهان در ارسال ماهواره به مدار فوقانی زمین اکنون با رقابت میلیاردها شکلی جدید پیدا کرده و همین امر احتمال وقوع تصادف در مدار زمین را افزایش داده است؛ یک شرکت دانش‌بنیان اما راه‌حلی برای این معضل دارد:

مدار پايين زمين

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ان‌بی‌سی نیوز،جلوگیری از برخورد ماهواره‌ها به معضلی برای شرکت‌های فضایی تبدیل شده زیرا رقابت برای دسترسی به فضا با ورود میلیاردرها شکلی تازه به خود گرفته است.

همین زمینه باعث ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به طراحی برنامه‌ای برای رهگیری و هدایت اجسام معلق در مدار زمین شد چرا که خطر سقوط ماهواره‌ها و سایر فضولات فضایی در مدار زمین به امری جدی تبدیل شده است.

در همین زمینه شرکت‌های مختلفی وارد فعالیت شده‌اند تا با راه اندازی یک بستر ارتباطی و خبری به اپراتورهای ماهواره‌ای امکان ارزیابی موقعیت فضاپیماها و ناوگان خود برای هر گونه مانور لازم جهت فرار از اجسام فضایی را بدهند.

سرعت در این فناوری حرف اول را می‌زند چراکه منطقه اطراف زمین به طور فزاینده‌ای مملو از سیستم‌های ماهواره‌ای، مخابراتی، GPS و اخیرا تفریحی! شده است.

اجتناب از برخورد جزء اساسی صنعت رو به رشد فضانوردی خواهد بود، به ویژه اینکه پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ حدود ۱۱۵ هزار ماهواره در مدار پایینی زمین فعالیت کنند.

عکس | غرب وحشی جدید با احتمال بالای تصادف در مدار زمین

علاوه بر این بیش از ۲۷ هزار قطعه فضولات در فضا معلق است که شامل ماهواره‌ها، قطعات موشکی و بقایای خراب شده قدیمی از فعالیت‌های بشر در فضا می‌شود.

چندین آژانس مختلف  در جهان، از جمله ناسا و وزارت دفاع آمریکا، بقایای مداری را ردیابی می‌کنند اما جلوگیری از موقعیت‌های فاجعه بار احتمالی در مدار زمین برای تمام کشورها و شرکت‌های فعال در صنعت فضا اهمیت دارد.

استریکلان، یکی از دانشمندان فعال در این حوزه می‌گوید: «ما یک غرب وحشی جدید ایجاد کرده‌ایم که نباید این گونه باشد. ما باید این مدارها را پایدار نگه داریم زیرا کل جهان به فضا وابسته است.»

مشکل در حال افزایش زباله‌های فضایی به تازگی و پس از برخورد یک جسم با ایستگاه فضایی بین‌المللی و آسیب رساندن به بازوی روباتیک آزمایشگاه در حال چرخش آن، برجسته شد.

این حادثه ، که در بازرسی معمول سه ماه قبل یافت شد خبر از تهدید فزاینده زباله‌های مداری و نیاز به آگاهی بیشتر از موقعیت اجسام خارجی موجود در مدار زمین داد.

کد خبر 620560
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha