وضعیت رو به وخامت در افغانستان پای نماینده آمریکا را به مذاکرات قطر باز کرد با این حال این کشور بر تصمیم خود به ترک افغانستان مصمم است و این درگیری را مربوط به امور داخلی و رهبری این کشور می‌داند.

زلمی خلیلزاد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از الجزیره، با شدت یافتن پیشروی‌ها و جنایات طالبان در افغانستان، نماینده آمریکا به قطر می‌رود تا طالبان را برای پایان دادن به حملات تحت فشار قرار دهد.

این مذاکرات که در چندین دور برنامه ریزی شده، بین زلمی خلیلزاد، دیپلمات افغانستانی آمریکایی، و طالبان طی سه روز برگزار خواهد شد. هدف این دیدارها تدوین واکنش مشترک بین‌المللی به وضعیت رو به وخامت در افغانستان عنوان شده است.

نمایندگان کشورهای منطقه و فراتر از آن و همچنین سازمان‌های چند جانبه برای «کاهش خشونت و آتش‌بس و تعهد به رسمیت نشناختن دولت تحمیلی» فشار خواهند آورد.

وزارت خارجه آمریکا، «صلح مذاکره شده» را تنها راه پایان جنگ دانست و تاکید کرد: «ایالات متحده به همکاری با همه طرف‌ها و ذینفعان منطقه‌ای و بین‌المللی برای پیشبرد اجماع بر سر راه حل سیاسی ادامه خواهد داد.»

طالبان روز دوشنبه اعلام کرد که در چهار روز شش مرکز ولایت افغانستان را تصرف کرده است. سخنگوی این گروه مسلح با تصریح بر پیشروی‌ها مدعی شد که ایبک، مرکز استان شمالی سمنگان را  نیز تحت کنترل خود درآورده‌اند.

در میان پیشروی‌های خونبار طالبان، سخنگوی پنتاگون گفت که واشنگتن در حال حاضر این جنگ را مسیری برای پیروزی یا شکست رهبران سیاسی و نظامی افغانستان می‌داند. جان کربی، سخنگوی پنتاگون در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «وقتی به گذشته نگاه می‌کنیم، این اتفاقات به رهبری افغان‌ها و اینکه در این زمینه موفق بوده‌اند یا خیر، بستگی دارد.»

«اکنون این کشور آنهاست که باید از آن دفاع کنند، مبارزه آنهاست.»

مقامات آمریکایی گفتند که فرماندهان نظامی این کشور صراحتا ارزیابی‌های خود را در مورد بدتر شدن شرایط در افغانستان بیان کرده‌اند. نیروهای عملیات ویژه افغان تنها توانسته‌اند طالبان را در مراکز مهم از جمله قندهار و لشکرگاه متوقف کنند اما در مکان‌هایی که  این کماندوها اعزام نشده‌اند، ارتش به کنترل طالبان درآمده است.

با این حال، تعداد حملات هوایی انگشت شماری که آمریکا به صورت روزانه بر مواضع طالبان انجام می‌دهد افزایش نیافته است. با خروج نیروهای آمریکایی از این کشور، جنگنده‌های آمریکایی برای رسیدن به اهداف خود از چندین ساعت دورتر حرکت می‌کنند.

کربی که از بیان تعداد حملات هوایی آمریکا در روزهای اخیر خودداری کرد افزود: «ما به حمایت از آنها (دولت افغانستان) ادامه می‌دهیم ... تا آنجا که مقدور باشد و البته باید درک شود که همیشه امکان پذیر نیست.»

یک مقام دولتی آمریکایی از تماس مقامات ارشد شورای امنیت ملی کاخ سفید، وزارت خارجه و وزارت دفاع آمریکا با مقامات سفارت آمریکا در کابل برای ارزیابی تأثیر گسترده سقوط قندوز، بزرگترین و مهمترین تسخیر طالبان خبر داد. با این حال، این مقام دولتی اظهار داشت که دولت بایدن مصمم است به برنامه خود برای پایان جنگ آمریکا در افغانستان  با وجود پیشروی‌های سریع و استراتژیک طالبان پایبند باشد.

کربی اذعان داشت که مبارزه میدانی «به وضوح در مسیر درست پیش نمی‌رود.» دولت بایدن تاکید دارد که به حمایت مالی و لجستیکی ارتش افغانستان، به خصوص از طریق پیمانکارانی که به حفظ نیروی هوایی دولت افغانستان، پس از خروج کمک می‌کنند ، ادامه می‌دهد.

کد خبر 619934
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha