دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۵:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس‌جمهور فرانسه و رییس کنونی اتحادیه اروپا می‌گوید روسیه باید نیروهایش را فورا از گرجستان خارج کند

در غیر این صورت او در نشستی اضطراری با سران اتحادیه اروپا روابط با روسیه را به معرض بررسی می‌گذارد.

خبرگزاری سوئیس گزارش داد، فرانسه فشار بر روسیه را افزایش داده است تا به این ترتیب نیروهای این کشور از گرجستان خارج شوند. نیکلا سارکوزی در روزنامه «لو فیگارو» نوشت عقب‌نشینی موضوعی است که در توافقنامه آتش‌بس بر سر آن توافق حاصل شده است. روسیه باید این تعهد را اجرایی کند.

وی افزود‌ امکان رخ دادن پیامدهای جدی وجود دارد «در صورتی که این بند از توافقنامه به شکل فوری و کامل اجرایی نشود، من خواستار برگزاری اجلاس اتحادیه اروپا می‌شوم تا در آن درباره اینکه باید چه پیامدهایی را موجب شویم، تصمیم‌گیری کنیم.»

سارکوزی روز یکشنبه در مکالمه‌ای تلفنی با دیمیتری مدودف، رییس جمهور روسیه اعلام کرد در صورتی که این کشور طبق توافق عقب‌نشینی نکند، «پیامدهای جدی» برای روابط روسیه و اتحادیه اروپا خواهد داشت.

از سوی دیگر مدودف هم روز یکشنبه اعلام کرد عقب‌نشینی نیروهای روسی از امروز (دوشنبه 28 مرداد) آغاز می‌شود. کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا واکنش احتیاط‌آمیزی به این اعلامیه نشان داد.

جابجایی به جای عقب‌نشینی
مدودف اعلام کرد نیروهای روسی از بخش اصلی خاک گرجستان به سوی اوستیای جنوبی نقل مکان خواهند کرد. عقب‌نشینی یکی از مهم‌ترین بندهای توافقنامه آتش‌بس است که روسیه و گرجستان آن را امضا کرده‌اند. در بیانیه کرملین حرفی از عقب‌نشینی به سوی مرزهای میان گرجستان و منطقه جدایی‌طلب اوستیای جنوبی به میان نیامده است. عقب‌نشینی به سوی روسیه هم مطرح نشده است.

انحلال دولت اوستیای جنوبی
ادوارد کوکویتی (Eduard Kokojty)، رییس جمهور خودخوانده اوستیای جنوبی دولتش را منحل کرد. علاوه بر این او در این استان جدایی‌طلب وضع فو‌ق‌العاده اعلام کرده است. کوکویتی یکشنبه شب به شبکه خبری روسیه «وستی 24» اعلام کرد، مجمعی را مامور کرده است تا با پیامدهای «حمله گرجستان» مقابله کنند.

کوکویتی دولت اوستیای جنوبی را متهم کرد به اندازه لازم در تقسیم کمک‌های بشردوستانه در منطقه سرعت نداشته است. وی گفت یک مقام باید برای مردم کار کند، نباید به فکر منافع خودش باشد.

کد خبر 60847

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز