قطعی پیاپی برق در چند روز اخیر مشکلات بسیاری را برای اهالی منطقه ما به وجود آورده است.

قطع مکرر برق

همشهری آنلاین _ مریم قاسمی: خیابان‌های طالقانی، بنایی، رجایی، سلیمانی، آقاباباییان، سپیده جنوبی و کوچه صنوبر نهم از جمله جاهایی بوده که قطع مکرر و بی‌برنامه برق بسیاری از شهروندان را به زحمت انداخته است. به این محله‌ها سر زدیم تا به‌طور مستقیم از مردم درباره قطعی برق که تقریباً در طول هفته چند بار اتفاق می‌افتد، سؤال کنیم. با مسئولان اداره برق سینا هم حرف زدیم تا از مشکلات پیش آمده در شبکه برق‌رسانی در این محدوده بگویند.   

در خیابان شهید سلیمانی و کوچه صنوبر نهم بعد از اینکه یکی دو درخت کاج و چنار را پشت سر می‌گذاریم به خانه‌ها و مغازه‌ها می‌رسیم. ابتدا با ۲ فروشگاه، بنگاه املاک و نوشت‌افزار روبه‌رو می‌شویم.
«تقی حسینی» شورایار محله بهداشت و صاحب یکی از بنگاه‌های مسکن از قطعی‌های برق مطلع است و می‌گوید: «در ماه‌های اخیر قطعی برق زیادتر شده و گاهی یکی دو ساعت برق محله‌مان قطع می‌شود، اما بیشتر از این طول نمی‌کشد. وقتی با سامانه ۱۲۱ فوریت‌های اداره برق تماس می‌گیریم کارشناس‌ها درخواست شهروندان را ثبت و در ادامه علت خاموشی‌ها و حتی زمان برطرف شدن نقص و خرابی تأسیسات برقی را عنوان می‌کنند.»

  • غروب‌ها برق قطع می‌شود

وارد مغازه نوشت‌افزارفروشی می‌شویم. «یدالله رحیمی» مشغول راه انداختن مشتری‌هایش است. می‌گوید: «چند وقتی است که نزدیک غروب برق می‌رود. هر وقت که به اداره برق زنگ می‌زنیم تا علت را جویا شویم، جواب می‌دهند مأموران در حال بازسازی و مرمت کابل‌ها هستند و چند ساعت دیگر مشکل بر طرف می‌شود، اما اینها جواب درستی نیست. اگر با قطع و وصل ناگهانی برق موتور یخچال و سایر لوازم برقی ما بسوزد چه کار باید بکنیم و چگونه ثابت کنیم که وسایل‌مان صحیح و سالم بوده و به خاطر قطع و وصل ناگهانی برق دچار خسارت و آسیب شده است. امیدوارم هرچه زودتر شرایط برق‌رسانی در محله بهتر شود.»

  • امان از قطعی‌های مکرر

سراغ اهالی ساکن در شهرک ولی‌عصر(عج) می‌رویم. «آرزو قبادی» از بانوان هم‌محله‌ای در حال عبور از کوچه بوستان یکم است که درباره قطعی برق از او سؤال کردیم. می‌گوید: «۱۰ سالی می‌شود در این محله ساکن هستم. قطعی برق در این چند وقت که اینجا زندگی می‌کنم، کم بوده و خیلی کم پیش می‌آید که برق قطع شود. از هفته پیش میزان قطعی‌های برق بیشتر شده که به نظر می‌رسد علت آن ایراد فنی باشد تا چیز دیگر. هر بار با شماره اداره برق منطقه ۱۸ تماس می‌گیریم و علت قطعی‌ها را سؤال کنیم، عنوان می‌کنند که این قطعی به دلیل بالا رفتن حجم مصرف برق در مدارها و یا فرسودگی شبکه برق و کابل‌هاست که در این زمینه از دست مردم ‌کاری بر نمی‌آید.»

  • به فکر بیماران و سالمندان باشیم

  «بهرام نوروزی» یکی دیگر از شهروندان ساکن شهرک ولی‌عصر(عج) ۳۰سالی می‌شود که در خیابان سپیده شمالی زندگی می‌کند. وی درباره مشکلات پیش رو می‌گوید: «برق محله ما به‌طور غیرعادی قطع می‌شود و همین مسئله باعث شده تا بسیاری از وسایل برقی و الکتریکی خانه دچار مشکل شود. این موضوع را از طریق اداره برق سینا پیگیری کردم و پاسخ آنها این بود که قطعی‌ها به دلیل بعضی اقدامات تأسیساتی است و تا چند روز دیگر رفع می‌شود.» این شهروند ادامه می‌دهد: «به تابستان نزدیک شده‌ایم و هوا خیلی گرم شده واهالی برای خنک کردن خانه‌های‌شان از کولرآبی و گازی استفاده می‌کنند. اکنون برخی خانواده‌ها در خانه‌شان از سالمند و بیمار نگهداری می‌کنند و به‌ویژه بیماران کرونایی که مجبورند چند هفته در خانه قرنطینه باشند، تحمل شرایط خاموشی و قطع برق بسیار دشوار است. ضمن اینکه دستگاه اکسیژن‌ساز با برق کار می‌کند و اگر برق قطع شود جان این بیماران به خطر می‌افتد.»

  • امکان وقوع هر اتفاقی  در بی‌برقی

  «حمیدرضا نورمحمدی» صاحب سوپرمارکت محله هم درباره خاموشی‌های پرتکرار این روزها می‌گوید: «حدود یک ماهی است که قطعی برق زیاد شده، اما زمان خاموشی‌ها آنقدر زیاد نیست. برای همین مشکلی برای مواد غذایی داخل یخچال پیش نمی‌آید. البته بیشتر یخچال‌ها و سردخانه‌ها هم محافظ برق دارند و به همین دلیل فکر نمی‌کنم وسایل برقی‌مان بسوزد. به هر حال در خاموشی و قطع برق هر اتفاقی ممکن است بیفتد. برای نمونه امکان دارد افرادی هنگام استفاده از آسانسور دچار مشکل شوند و ساعتی طول بکشد تا کسی خبردار شود و آنها را بیرون بیاورد. همچنین امکان دارد افراد بیمار یا سالمندان در تاریکی خانه، هنگام راه رفتن یا کار دیگر زمین بخورند و صدمه ببینند.»

قطع مکرر برق در منطقه ۱۸

  •  مدیر اداره برق سینا:

در حال ترمیم و نوسازی پست‌های برق هستیم

بعد از چند بار تماس و پیگیری موفق شدیم با «محمدفرزین آذری» مدیر اداره برق سینا درباره علت قطعی‌های چند وقت اخیر در محدوده محله بهداشت و شهرک ولی‌عصر(عج) سؤال کنیم.
او پاسخ می‌دهد: «مشکلی که شهروندان منطقه ۱۸ با آن مواجه‌اند مشکل عموم شهروندان تهرانی است که علت‌های مختلفی دارد. از جمله مسائلی که باعث قطعی برق می‌شود، بالا رفتن حجم مصرف برق است که باتوجه به گرمای هوا و استفاده مردم از وسایل سرمایشی از جمله کولر آبی و گازی و... بیش از هر زمان دیگری این موضوع به شبکه توزیع برق فشار وارد می‌کند. به جز این پست‌های برق در برخی محله‌ها به دلیل قدمت زیاد و فرسودگی نیاز به تعویض، سرویس و نوسازی تجهیزات دارد.
برای اینکه این تعمیرات و تغییرات انجام شود، برای حفظ نکات ایمنی در هنگام کار لازم است برق به شکل کامل در یک محدوده و یک مقطع زمانی قطع شود تا اکیپ‌های اداره برق بتوانندکارشان را بدون نقص و در سلامت کامل انجام دهند. از هفته قبل نیز قطعات لازم در تعدادی از تأسیسات و شبکه توزیع برق به شکل کامل تعویض و سرویس‌دهی شده و امیدواریم که در این محدوده دیگر با قطع برق مکرر روبه‌رو نباشیم، اما اگر در جایی از منطقه قطعی برق اتفاق بیفتد به شهروندان اطمینان می‌دهیم که در نخستین فرصت نسبت به رفع خاموشی‌ها اقدام خواهیم کرد. نکته آخر برای برون‌رفت از قطعی برق در تابستان پیش رو همکاری بیش از گذشته شهروندان و صرفه‌جویی در مصرف برق است. در یک‌سال گذشته در شرایط کرونایی خدمت‌رسانی شبکه توزیع برق بسیار تأثیرگذار بوده، مثلاً دستگاه‌های اکسیژن‌سازی که در درمان بیماران کرونایی مورد استفاده قرار می‌گیرد از برق تغذیه می‌کند و اگر برق نباشد این کار با مشکل مواجه می‌شود.»
وی در پایان تأکید می‌کند: «اگر شهروندان در محله‌ای با قطع مکرر برق در یک روز و یا چند روز در هفته مواجه‌اند حتماً موضوع را با واحد روابط‌عمومی برق سینا مطرح کنند تا در اسرع وقت رسیدگی شود.»

کد خبر 606149

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha