سعید ارکان زاده یزدی: برق منازل محله اکبرآباد در یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد، روز 2 آبان ماه قطع شده بود.

تصادف

 بسیاری از ساکنان این محله یاسوج با شماره 121 تماس گرفتند تا قطعی برق را گزارش دهند. کارکنان اداره برق به محله اکبرآباد رفتند تا دلیل قطعی برق را بررسی کنند.

علت کاملا روشن بود؛ کامیونی با یکی از تیرهای چراغ برق برخورد و شبکه برق اکبرآباد را قطع کرده بود. شدت تصادف به حدی بود که ماموران شرکت اداره برق ناچار شدند، تیر را تعویض کنند و تا این کار انجام شود و برق به خانه‌های اکبرآباد بازگردد، 4 ساعت طول کشید.

تصادف خودرو و برخورد اجسام خارجی با تیرها و کابل‌های برق در یاسوج به مشکلی برای اداره برق این شهر تبدیل شده است. در 6 ماه گذشته حدود 250 تصادف خودرو با تیرهای برق رخ داده که موجب قطع موقت برق منازل و مغازه‌های شهروندان شده است. حتی سوانحی کوچک می‌تواند برق منازل شهروندان را با قطعی روبه‌رو کند، مانند چند ماه پیش که نشستن گنجشک روی یکی از ترانسفورماتورها، برق نیمی از منازل یاسوج را قطع کرد.

یاسوج همواره با مشکل قطعی برق روبه‌رو بوده که البته در سال‌های اخیر این وضع تا حدی بهبود پیدا کرده است.
تصادف خودروها با تیر برق، یکی از اتفاقاتی است که در یاسوج موجب قطعی برق می‌شود. علیرضا امیرپور، رئیس اداره بهره‌برداری برق شهرستان بویراحمد، به «همشهری» می‌گوید: «علت تصادف، بی‌دقتی رانندگان است. البته در مکان‌هایی ممکن است که تیر برق در جای نامناسبی نصب شده باشد، اما در اغلب موارد، بی‌دقتی رانندگان موجب برخورد با تیر یا برخورد بار کامیون‌ها با کابل‌ها به‌دلیل ارتفاع بیش از حد وسیله نقلیه می‌شود.»

به گفته این مسئول در اداره برق یاسوج، در اوایل امسال آمار تصادف خودرو با تیرهای برق و نیز برخورد اجسام با کابل‌های شبکه توزیع برق به حدی زیاد شد که مسئولان به‌ناچار در رسانه‌های محلی از مردم خواستند، اگر با تصادف خودرو با تیر برق مواجه شدند، حتما اداره برق را باخبر کنند. امیرپور می‌گوید: «در آن زمان حتی در یک روز با 3 تصادف خودرو با تیرهای برق روبه‌رو شدیم که ما را بسیار متعجب کرده بود، اما اکنون پس از اطلاع‌رسانی‌ به مردم و در خواست از رانندگان برای دقت بیشتر، میزان این تصادف‌ها کاهش یافته است.»

سرقت کابل‌های شبکه توزیع نیز از دیگر مشکلات اداره برق یاسوج است و یکی از دلایل قطع برق در شهر به شمار می‌رود. سارقان کابل‌های مسی شبکه برق را سرقت می‌کنند و این فلز را به قیمت 2 تا 3 هزار تومان به مالخرها می‌فروشند. رئیس اداره توزیع برق شهرستان بویراحمد می‌گوید: «سرقت از شبکه برق شهر، فصلی است و با این‌که در مقایسه با گذشته کمتر اتفاق می‌افتد، همچنان وجود دارد، اما اکنون به‌طور منظم اتفاق نمی‌افتد. در هفته‌های اخیر باز هم نیروی انتظامی اعلام کرد که تعدادی از سارقان کابل‌های برق را در یاسوج و شهرستان کهگیلویه دستگیر کرده است.» سرقت کابل‌های برق سود زیادی برای سارقان دارد. امیرپور می‌گوید: «در یکی از مواردی که شخصا دنبال می‌کردم، سارقان توانستند در یک شب کابل‌هایی را به سرقت ببرند که حدود 2 تا 3 میلیون تومان ارزش داشت.»

کهگیلویه و بویراحمد استان پربارشی است و هنگامی که بارش باران و برف زیاد می‌شود، شهرهای استان با مشکل قطعی برق روبه‌رو می‌شوند. رئیس اداره بهره‌برداری برق شهرستان بویراحمد می‌گوید: «یکی از مشکلات اساسی که باعث اختلال در توزیع برق یاسوج می‌شود، رعد و برق است. هنگام رعد و برق، کابل‌ها تحت‌تأثیر قرار می‌گیرند و برق قطع می‌شود که برای رفع این مشکل از دانشگاه یاسوج و دانشگاه تهران درخواست کمک کرده‌ایم؛ سمیناری هم در این زمینه برگزار کرده‌ایم که بررسی‌ها همچنان ادامه دارد.»

هنگامی که برق قطع یا با تغییر ولتاژ همراه می‌شود، یکی از حوادث احتمالی، سوختن وسایل برقی منازل است. انشعاب‌های غیرمجاز در یاسوج که تعدادشان نیز زیاد است، یکی از دیگر دلایلی است که می‌تواند موجب تغییر ولتاژ شبکه برق سراسری و به تبع قطعی برق شود. در سال‌های گذشته حدود 13 هزار و 250 انشعاب غیرمجاز برق در کل استان کهگیلویه و بویراحمد جمع‌آوری شده است، اما به گفته ماموران اداره برق یاسوج هر چه انشعاب غیرمجاز جمع‌آوری می‌شود، باز هم به‌طور کامل نمی‌توان آنها را حذف کرد.

به تازگی مسئولان شرکت برق استان تصمیم گرفته‌اند که با استفاده از کابل‌های خود نگهدار برق، احتمال قطعی برق ناشی از سرقت کابل‌ها و ایجاد انشعاب غیرمجاز را کاهش دهند. این کابل‌ها به دلیل داشتن محافظ آلومینیومی، در بازار خریدار ندارد و سارقان را به سرقت کابل ترغیب نمی‌کند. این محافظ باعث می‌شود که ایجاد انشعاب غیرمجاز نیز غیرممکن باشد، با این حال، امیرپور می‌گوید: «در مواردی مشاهده شده است که حفاظ کابل‌های خود نگهدار سوخته و از همان محل سوختگی برای ایجاد انشعاب غیرمجاز استفاده شده است.» به این ترتیب به‌نظر می‌رسد توزیع برق در استان کهگیلویه و بویراحمد با همه تدابیری که در نظر گرفته شده است، همچنان یکی از کارهای سخت استان به شمار می‌رود.

کد خبر 126910

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز