مسئولان اداره برق منطقه آستین‌هایشان را بالا زده‌اند و با مشترکان خانگی و واحدهای صنفی پر مصرف برخورد می‌کنند .

lamp- adam- bargh

در صدر لیست پر مصرف‌ها

این روزها گرما زورش به همه ما از جمله مسئولان دولتی چربیده و کاری کرده که همین دو هفته پیش مملکت دو روز تعطیل شود. اما گرما و تعطیلی‌ها همه ماجرایی نیست که ما این تابستان با آن روبرو هستیم. ما با مشکل بزرگ‌تری به نام افزایش مصرف برق و خاموشی‌های مکرر مواجه‌ایم. این افزایش مصرف برق نه تنها گریبان مصرف‌کنندگان خانگی را گرفته بلکه واحدهای تولیدی را هم به تعطیلی کشانده است. آنهایی که ساکن منطقه10هستند می‌دانند اگر در مصرف برق صرفه‌جویی نکنند با مشکلات زیادی روبرو می‌شوند. حتماً می‌پرسید چرا؟ برایتان می‌گوییم.

آنهایی که یک بار گذرشان به خیابان رودکی (سلسبیل) یا ‌هاشمی افتاده باشد و لامپ‌های مدادی و گازی پرمصرفی که در مغازه‌های این 2 خیابان روشن است را از نزدیک دیده باشند حتماً قصد و قرض ما از نوشتن این گزارش را متوجه می‌شوند. منطقه10به گواهی آماری که اداره برق جنوب غرب تهران می‌دهد یکی از پرمصرف‌ترین مناطق تهران است.

در صدر لیست پرمصرف‌ها قرار گرفتن هم دلایل خاص خودش را دارد. یکی اینکه منطقه ما 3خیابان به نام‌های رودکی، هاشمی و آذربایجان دارد که مرکز خریدند و پر از مغازه‌های ریز و درشتی که مصرف برق آنها سر به فلک می‌کشد. دوم اینکه بافت‌های مسکونی در منطقه ما متراکم و به بیان روشن‌تر تعداد مصرف‌کننده‌های خانگی در پازل دهم پایتخت زیاد است.

مجتمع‌های نواب با جمعیت زیادی که در خود جای داده یکی دیگر از دلایل پر مصرف بودن منطقه ماست. خلاصه از این دست دلایل برای قرار گرفتن ما در لیست پرمصرف‌ها کم نیست. بدون شک مسئولان اداره برق جنوب غرب تهران دل خوشی از این شیوه مصرف در منطقه ندارند، برای همین هم هفته گذشته هشدار دادند که با واحدهای صنفی‌ای که از لامپ‌های پرمصرف استفاده می‌کنند برابر قانون برخورد می‌کنند.

حذف تمام لامپ‌های پر مصرف مدادی و گازی بیش از 150 وات، طرحی است که از20تیرماه در منطقه اجرا شده است. اکبر فیروزیان، مدیر روابط‌ عمومی اداره برق منطقه می‌گوید: «با توجه به افزایش بی‌رویه دما در تابستان امسال واحد‌های صنفی باید استفاده از لوازم برقی پر مصرف را کنار بگذارند. همچنین از استفاده لامپ‌های مدادی، گازی و خیاری و رشته‌ای پر مصرف که هم به تشدید گرما و هم به بالارفتن میزان مصرف برق کمک می‌کند خودداری کنند.»

او هشدار جدی هم به واحدهای صنفی پر مصرف می‌دهد: «برق اصناف و مشترکانی که از لامپ پر مصرف استفاده می‌کنند، در صورت مشاهده قطع می‌شود. امیدواریم شهروندان در این فصل گرم با همکاری امکان استفاده بجا و بهینه از انرژی را به یکدیگر بدهند.»

هرگز نشه فراموش، روزا چراغا خاموش!

اگر تا چند سال پیش مسئولان وزارت نیرو به هر دری می‌زدند تا مردم این جمله تاریخی را به ذهن بسپارند که «هرگز نشه فراموش؛ لامپ اضافه خاموش!»، به نظر می‌رسد با حل تقریبی ‌این مشکل، حالا مشکل بزرگ‌تری را پیش‌روی خود می‌بینند. تا همین چند وقت پیش بود که در هر کانال تلویزیون «بابا برقی» ظاهر می‌شد تا به همه کوچک‌ها و بزرگ‌ها یادآوری کند که هرگز یادشان نرود لامپ اضافه را خاموش‌کنند، اما حالا با بروز مشکلی که در سطرهای آینده شرحش نوشته خواهد شدبه نظر می‌رسد بابابرقی باید فکری به حال شعر جدیدی بکند که به جای لامپ از مردم بخواهد مثلاً کولرگازی اضافه را خاموش کنند!

تا همین یکی دو سال پیش برنامه‌های آموزشی زیادی را می‌دیدیم که در آن کارشناسان مختلف سعی می‌کردند به مردم بگویند در ساعات خاصی از شبانه‌روز که عمدتاً از زمان غروب آفتاب تا پاسی از شب بود و «ساعات اوج مصرف برق در کشور» (پیک مصرف) شناخته می‌شد، از وسایل پرمصرف برقی استفاده نکنند و حتماً و حتماً لامپ‌های اضافه را خاموش‌کنند. آنها سعی می‌کردند مردم را قانع کنند که «مصرف بی‌رویه، کار خیلی بدیه!»

اما به نظر می‌رسد بعد از گذشت مدت‌ها از اجرای برنامه‌های آموزشی برای مردم و البته حمایت اساسی وزارت نیرو از طرح بزرگی با عنوان توزیع لامپ‌های کم‌مصرف درکنار فرهنگسازی مناسب و همکاری خوب مردم، معضل استفاده بی‌رویه از برق در ساعات شب تقریباً حل شده است؛ یعنی مشترکان خانگی که در ساعات شب، خود را به عنوان پرمصرف‌ترین مشترکان شناسانده بودند، با فرهنگسازی مناسب و البته استفاده از امکاناتی مثل لامپ‌های کم‌مصرف همکاری بزرگی با وزارت نیرو داشته‌اند تا چیزی درحدود 2 هزار مگاوات از اوج مصرف برق در شب کاهش پیدا کند.

پس از این موفقیت بود که مسئولان تأمین برق کشور با کاهش مصرف برق در شب، خود را با مشکل بزرگ‌تری مواجه دیدند. آن هم وقتی بود که مصرف برق شب کاهش یافت و میزان مصرف برق در روز خود را نمایان کرد و ساعاتی از روز بخصوص ساعات ظهر در ایام گرما خود را به عنوان «پیک» یا «قله» جدید مصرف برق در تمام ساعات شبانه‌روز معرفی کرد. به‌طوری که وقتی غول مرحله اول شکست داده شد، تازه غول بزرگ مرحله دوم که خطرناک‌تر هم بود، سر از مخفی‌گاه خود بیرون آورد تا تهدیدی جدی را متوجه تأمین برق کشور کند.

کولرهای گازی، بلای جان بابا برقی

اگر در ساعات شب این مردم عادی و مشترکان خانگی بودند که می‌توانستند با فرهنگسازی رسانه‌ها از مصرف برق بکاهند، حالا در ساعات اوج مصرف برق در روز این مشترکان خانگی نیستند که بار مصرف برق را به تنهایی به دوش می‌کشند، بلکه ادارات، اصناف و مغازه‌های منطقه هم هستند که با استفاده بی‌رویه از برخی لوازم پرمصرف برقی مانند لامپ‌های مدادی و گازی، کولرهای گازی و البته استفاده از وسایل اداری قدیمی که از راندمان مصرف برق بسیار پایینی برخوردارند و البته آشنا نبودن با فرهنگ درست استفاده از برخی تجهیزات، به نقش اول این سناریوی جدید تبدیل شده‌اند.

رضا دلیری، کارشناس برق با انتقاد از رواج استفاده بی‌رویه از وسایل پرمصرف در کشور، می‌گوید: «درحال حاضر یکی از چالش‌های اصلی، مصرف بی‌رویه برق کولرهای گازی است که پیک مصرف برق را از ساعات شب به روز انتقال داده و هرکدام از این کولرها چیزی حدود 4 برابر کولرهای آبی‌مصرف برق دارند که اگر قصد داریم مصرف برق در ساعات روز را مهار کنیم، باید توجه ویژه‌ای به این کولرها داشته باشیم.»

وی با اشاره به موفقیت طرح توزیع لامپ‌های کم‌مصرف در کاهش مصرف برق و به‌ویژه در کاهش پیک ‌مصرف برق در ساعات شب، می‌گوید: «در 2 سال گذشته حدود 100 میلیون لامپ کم‌مصرف توزیع شده و خوشبختانه این اقدام باعث شده تا 2 هزار مگاوات از پیک مصرف برق در شب کاهش پیدا کند.»

از رادیو و تلویزیون‌های لامپی تا...

از 50 سال پیش که شاید لامپ و رادیو، تنها وسایل برقی موجود در خانه‌های ایرانی بود، تا امروز که در هر خانه‌‌ای حداقل 20 قلم وسیله برقی پیدا می‌شود، مصرف برق در میان خانواده‌های ایرانی به 4 برابر میانگین جهانی مصرف برق رسیده است. همه ما در خانه‌های خود هر سال حدود 2500 کیلو وات ساعت برق مصرف می‌کنیم، در حالی که متوسط سرانه برق مصرفی هر مشترک خانگی در جهان حدود 600 کیلو وات ساعت است.

این یعنی ایرانی‌ها در خانه‌های خود 4 برابر متوسط جهانی برق مصرف می‌کنند. تا 50سال پیش نه خبری از یخچال و مایکروویو بود و نه خبری از ماشین لباسشویی و جارو برقی و... . فقط بعضی اعیان‌ها یک رادیو‌ترانزیستوری داشتند و یک تلویزیون سیاه و سفید، همین. اما امروز در هرجا و هر سطحی از زندگی شهری که قرار داشته باشید، انواع و اقسام تلویزیون‌های ال‌سی‌دی و صفحه تخت و صد البته کامپیوتر و بسیاری از وسایل برقی دیگر، به جزء جدایی‌ناپذیر از زندگی شهری مبدل شده است.

شاید استفاده از همین وسایل که بعضاً در مواقع غیر‌ضروری شروع به بلعیدن برق می‌کنند، این روزها خاموشی را به خانه‌های ما آورده است.

چند راهکار درست و حسابی‌برای کاهش مصرف برق

بابا برقی با شما حرف می‌زند!رعایت نکات به ظاهر کم اهمیتی که در زیر به آنها اشاره می‌شود، نه فقط مصرف انرژی را کاهش می‌دهد، بلکه مبلغ قابل توجهی را از صورتحساب ماهانه برق شما کم می‌کند. اولین نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشیم، خاموش کردن لامپ اتاق‌هایی است که از آنها استفاده نمی‌شود، استفاده از رنگ‌های روشن برای دیوارهای خانه، سقف‌ها و پنجره‌ها هم می‌تواند نقش قابل توجهی در کاهش مصرف انرژی داشته باشد.

سعی کنیم از لامپ‌های کم مصرف و یا از لامپ‌های مهتابی‌استفاده کنیم. سیم‌ها، پریزها و کلیدهای برق را به موقع بررسی کرده و طی برنامه منظمی حباب‌ها، قاب‌ها و لامپ‌ها را تمیز کنید تا از بازدهی نوری آنها کم نشود. تمیز کردن مرتب لامپ‌ها باعث می‌شود تا نور مناسب‌تر و شفاف‌تری را در محیط کار و یا زندگی داشته باشیم.

خاموش کردن لامپ‌های اضافی در ساعات اوج مصرف، باعث می‌شود تا به شبکه سراسری برق فشار‌وارد نشود و احیانا خاموشی نداشته باشیم. در هنگام خرید لوازم صوتی و تصویری به میزان مصرف برق آنها توجه کنید و بر اساس نیاز خود وسیله‌ای را انتخاب و خریداری کنید که حتی‌الامکان توان مصرفی کمتری داشته باشد. تلویزیون را تنها هنگامی روشن کنید که قصد دیدن برنامه‌ای را دارید و از روشن گذاشتن بیهوده تلویزیون اجتناب کنید. رعایت این موضوع علاوه بر اینکه طول عمر دستگاه شما را افزایش می‌دهد میزان مصرف برق را کاهش خواهد داد.

نکته دیگر استفاده بجا و صحیح از لوازم خانگی مانند یخچال، ماشین لباسشویی، جاروبرقی، سماور، اتو، آبمیوه‌گیری است.همیشه یخچال را در خنک‌ترین بخش آشپزخانه جای داده و از قرار دادن آن کنار اجاق گاز، آبگرمکن، شوفاژ و نور مستقیم خورشید خودداری کنید، غذاهای داغ را پیش از قراردادن در یخچال در فضای بیرون بگذارید تا خنک شود و سپس از یخچال استفاده کنید.

هرچه یخچال و فریزر پرتر باشد هنگام باز و بسته کردن در آنها هوای کمتری جابجا شده و در نتیجه از تلفات انرژی کاسته می‌شود و از مصرف برق آنها جلوگیری می‌کند و سرانجام قبل از بازکردن در یخچال تصمیم بگیرید واقعاً قصد برداشتن چه چیزی را دارید. عی شود از ظرفیت ماشین لباسشویی به‌طور کامل استفاده شود و در هنگام خرید ماشین لباسشویی، ماشین‌های با 2 شیر ورودی آب گرم و آب سرد را انتخاب و خریداری کنید. کیسه آشغال جاروبرقی را همیشه قبل از پر شدن کامل، عوض کنید همچنین فیلتر آن را حداقل 2 بار در سال بشویید یا عوض کنید. از جاروبرقی و دیگر وسایل پر مصرف در زمان‌های اوج مصرف برق استفاده نکنید.

همشهری محله

 

کد خبر 112934

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز