پنجشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۸:۱۵
۰ نفر

علی کهن‌نسب: در سراسر کشورهای دنیا براساس تنوع فرهنگ‌ها، نشانه‌های متفاوتی به‌عنوان نماد خیر و برکت انتخاب می‌شوند که ریشه در اعتقادهای آن کشورها دارند.

در سرزمین‌ چین،«فوا» (fuwa)نماد خیر و برکت است و به عنوان نمادی مشترک برای بازی‌های المپیک و پارالمپیک برگزیده شده است.

ماهی، پاندا، بزکوهی، پرستو و مشعل المپیک؛ نام هر یک از این نشان‌ها از دو قسمت تشکیل شده است. نام‌هایی که در کنار هم عواطف و احساسات چینی‌ها را بیان می‌کنند.
«beibei»(بی بی) یک ماهی کوچک زیباست؛ «jingjing»(جینگ جینگ) یک خرس پانداست؛  «huan huan»(هوان هوان) مشعل المپیک است؛ «yingying»(ینگ ینگ) بز کوهی فلات تبت است و «nini»(نی نی) یک چلچله است. وقتی شما اول نام آنها را در کنار هم قرار می‌دهید، آنها به زبان چینی به شما می‌گویند: «bei jing huan yinyin»یعنی  به بیجینگ خوش آمدید.

«فوا»ها با دعوت به حضور در بازی‌ها و تماشای المپیک، به‌عنوان سفیران جوان المپیک آرزوها و پیام مردم کشور پهناور چین را برای تمام مردم جهان تشریح می‌کنند.

 این عروسک‌ها پنج جزء مهم از طبیعت را نشان می‌دهند: دریا، جنگل، آتش، زمین و آسمان که برگرفته از باورهای سنتی گروه‌ها و قوم‌های مختلف چینی است.

   آرزوهای خوب، برای تمام مردم دنیا

چینی‌ها با یک باور قدیمی از موجودات و اشیاء برای بیان احساس ها و آرزوهای خود استفاده می‌کنند. «فوا» نیز نماد و نشان احترام، دعای خیر، برکت و نعمت، موفقیت، کامیابی، شادی و سلامتی و آرزوهای قشنگ برای همه بچه‌های زمین است.

«فوا» دنیا را به اتحاد، یکپارچگی  صلح و دوستی دعوت می‌کند. همان شعار و روح زیبای المپیک که در قالب 5 حلقه رنگین المپیک به نشانه اتحاد پنج قاره جهان مجسم و طراحی شده است.

 این عروسک ها امیدوارند تا بازی‌های المپیک به گسترش کامیابی‌ها و دوستی‌ها در جهان کمک کنند. به همین دلیل از مرد و زن و بچه‌ دعوت می‌کنند تا در المپیک، که جشن اتحاد و همبستگی به میزبانی چینی‌هاست، شرکت کنند.

   ماهی کوچولوی المپیک

در فرهنگ و هنر سنتی چین، ماهی و آب نماد موفقیت و کامیابی و وفور نعمت است. «بی‌بی‌» حامل پیام برکت و نعمت و دعای خیر برای همگان است. یک ماهی کوچک و زیبا که نشانی قدیمی از فرهنگ چینی‌هاست و پیام‌آور «سال خوب و زندگی خوب» است. در میان «فواها» بی‌بی عضو کوچک‌تر است. او به نجابت شناخته می‌شود، در ورزش‌های آبی قدرتمند است و رنگ آبی حلقه المپیک را منعکس می‌کند.

بی‌بی

   پاندا، پیام‌آور شادی

   جینگ‌جینگ بچه‌ها را می‌خنداند. او پیام‌آور شادی است. جینگ‌جینگ برای چینی‌ها یک گنجینه ملی است. پانداها در چین مورد علاقه مردم هستند و دولت نیز از آنها حمایت می‌کند. سر«جینگ» با نیلوفر آبی آرایش شده است تا هر دوی آنها نماد و نشانی از تعهد مردم چین به دوستی با طبیعت باشند.

جینگ‌جینگ

   چینی‌ها جینگ را به‌عنوان نشان آرزوها و هدیه‌‌ای که طبیعت اعطاء کرده است، می‌دانند. جینگ به‌عنوان یکی از اعضای  گروه، رنگ حلقه سیاه المپیک را نشان می‌دهد.

   گرم‌گرم مثل المپیک

   در جمــع صـمیـمی «فوا‌» «هوان‌هوان» برادر بزرگ‌تر است. او فرزند آتش است؛ نمادی از مشعل المپیک و تجسم برکت بخشیدن به زندگی. او سریع می‌دود و قوی است. «هوان» می‌درخشد و با گرمای خود همگان را به تماشای المپیک دعوت می‌کند. سر هوان با آتش آرایش شده است، هوان، رنگ قرمز حلقه المپیک را منعکس می‌کند.

هوان‌هوان

   دعای خیر و سلامتی برای مردم

   درست مثل یک بز کوهی است؛ چابک و سریع. «ینگ‌ینگ» چشم‌اندازی از چین پهناور است. بزکوهی خود را با طبیعت هماهنگ ساخته و حامل دعای خیر و سلامتی برای مردم است. او هستی و وجود را به تسخیر خود در آورده است. «ینگ» پسر باهوش و چابک گروه است که رنگ زرد حلقه المپیک را تداعی می‌کند.

   پرواز بادبادک‌ها بر فراز بیجینگ

   در بهار و تابستان بچه‌های بیجینگ بادبادک‌های زیبا را به پرواز در می‌آورند. در بیشتر این بادبادک‌ها تصویر چلچله زیبایی نقش بسته است. «نی‌نی» بر همین مبنا طراحی شده است. او نماد پرواز تا بی‌نهایت‌هاست. او به هر سویی که پرواز می‌کند پیام‌آور موفقیت و برکت برای مردمان آنجاست. در میان «فوا»ها، نی‌نی یک چلچله  است. او عضو قوی در ژیمناستیک است و رنگ سبز را تداعی می‌کند.

نی‌نی

کد خبر 59739

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز