همشهری‌آنلاین: دنیای اقتصاد در ماهنامه مرداد ماه خود گزارش مقایسه‌ای از وضعیت معیشتی روزنامه‌نگاران در ایران، ‌آمریکا و اروپا به دست داده است

به گزارش همشهری آنلاین در این گزارش آمده است: در ایران میانگین دستمزد برای خبرنگاران تازه کار 220 دلار در ماه و برای خبرنگاران حرفه‌ای 400 دلار است به عبارت دیگر خبرنگاری که با یک سال سابقه کاری وارد حرفه روزنامه‌نگاری شده است سالانه 2640 دلار حقوق و خبرنگاری که بیش از 5 سال سابقه کاری دارد 4800 دلار دریافت می‌کند. این درآمد برای دبیران سرویس و سردبیران روزنامه‌های ایرانی حداقل 550 دلار و حداکثر 2000 دلار در ماه محاسبه می‌شود.

حقوق یک روزنامه‌نگار با سابقه 5 - 10 سال در ایران در مقام دبیران سرویس سالانه چیزی حدود 6600 دلار و حداکثر 8000 هزار دلار محاسبه می‌شود و یک روزنامه‌نگار کارکشته با سابقه 10-20 سال کار روزنامه‌نگاری نیز در صورت فعالیت مستمر در یک تحریریه حداکثر سالانه 24000 هزار دلار درآمد دارد.

 این در حالی است که بر اساس مطالعات مرکز تحقیقات آمریکا حداقل میزان دستمزد برای یک روزنامه‌نگار آمریکایی با یک سال و کمتر از یک سال سابقه کاری دارد معادل 30 هزار دلار در سال برآورد می شود. نگاهی به میزان درآمد روزنامه‌نگاران اروپایی نیز با وجود اینکه آنها در مقایسه با روزنامه‌نگاران آمریکایی حقوق کمتری دریافت می کنند نیز نشان دهنده فاصله معنادار حقوق دریافتی آنها با روزنامه‌نگاران ایرانی است. حداقل دستمزد برای یک روزنامه‌نگار کارآموز در اروپا 10 هزار دلار در سال است در حالی که حداکثر میزان حقوق دبیران سرویس روزنامه های ایران (با فرض اشتغال در یک رسانه) به سختی به 8 هزار دلار در سال می‌رسد.

ممکن است برخی این نکته را مطرح کنند که با توجه به اینکه روزنامه‌نگاری و روزنامه خوانی برای مردمان ساکن در قاره های اروپا و آمریکا به یک عادت و در واقع نیاز هر روزه تبدیل شده استت، طبیعی است برای روزنامه‌نگاران بازار کار بهتری و به تناسب آن موقعیت های شغلی با درآمدهای بالاتر وجود داشته باشد به عبارت بهتر در یک نظام توسعه یافته و دارای مطبوعات توسعه یافته انتظار روزنامه‌نگاران از نظر حرفه‌ای، کارایی و شرایط کلی کار عملکرد به مراتب بهتری دارند، روزنامه ها در این کشورها با تیراژ بالاتری منتشر می‌شوند و به فروش می‌رسند و در نتیجه و در یک فرایند منطقی روزنامه‌نگاران حقوق بیشتری دریافت می کنند اما با وجود صحت چنین دیدگاهی و تاکید بر اینکه نمی توان انتظار داشت در کشوری که هنوز فاقد یک نظام توسعه یافت مطبوعاتی است و حداکثر شمارگان روزنامه های آن از 2 میلیون نسخه در روز فراتر نمی رود انتظار داشت روزنامه‌نگاری در شمار حرفه‌های پردرآمد قرار گیرد.

اما نگاهی به فاصله فاحش میان میانگین جهانی حقوق متوسط روزنامه‌نگاران مبتدی و تازه کار در جهان و میزان دریافتی روزنامه‌نگاران در ایران نشان دهنده واقعیت های دیگری است.

بر اساس آخرین آمارهای جهانی متوسط حقوق روزنامه‌نگاران در جهان 35 هزار دلار در سال بر آورد می شود. آمارهای دیگری نشان می‌دهد کمترین میزان دستمزد برای روزنامه‌نگاران آماتور و افرادی که کمتر از یکسال سابقه کار دارند و دوره های کارآموزی را سپری می‌کنند یا تازه به اتمام رساندند هزار دلار در ماه است.

این در حالی است که نتایج یک تحقیق که توسط انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران انجام شده نشان می دهد میانگین حقوق روزنامه‌نگاری در ایران برای مردان 260 و برای زنان ‌170 هزار تومان است. (خبرگزاری ایسنا)

کد خبر 59111

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز