یکشنبه ۲۳ تیر ۱۳۸۷ - ۱۳:۱۱
۰ نفر

گروه سیاسی: «دو کمیته به‌منظور هماهنگی با دو قوه مجریه و مقننه جهت رفع اختلاف نظرهای فی ما بین با مجلس تشکیل داده‌ایم.»

این بخشی از نخستین سخنان علی لاریجانی در مسند ریاست مجلس هشتم بود که نوید برقراری تعاملی نوین میان خانه ملت با دیگر قوا را سر می‌داد.

گلایه‌های دولت از مجلس به‌دلیل عدم‌تصویب برخی لوایح اقتصادی دولت و یا تصویب آن با تغییراتی بسیار از یکسو و اختلافات به وجود آمده میان قوه قضائیه با مجلس و دلخوری دستگاه قضائی از گزارش تحقیق و تفحص از این قوه، از سوی دیگر، ضرورت تشکیل چنین کمیته‌هایی را دو چندان می‌کرد و نشان از تدبیر رئیس مجلس در این امور داشت. گفتنی است این کمیته‌ها تحت نظارت شخص رئیس مجلس تشکیل شدند.

البته لاریجانی با اعلام این خبر وعده داد که گزارش عملکرد این کمیته‌ها به سمع نمایندگان خواهد رسید اما با گذشت یک ماه و اندی از آغاز به‌کار مجلس هشتم، چنین گزارشی ارائه نشده و اغلب نمایندگان یا از فعالیت این کمیته‌ها ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند و یا اطلاعات محدودی از آنها دارند. از جمله آنکه الیاس نادران در گفت‌وگو با «همشهری عصر» گفت که از ترکیب اعضای این کمیته‌ها و نوع فعالیت‌هایشان اطلاعی ندارد. او که از جمله منتقدین عملکرد لاریجانی در نحوه دفاعش از مجلس و نمایندگان عضو هیات تحقیق و تفحص از قوه قضائیه در مقابل برخی احضارها و اظهارات مسئولان آن قوه است، ادامه داد: متأسفانه هنوز شأن مجلس رعایت نشده است. وی از رئیس مجلس و اعضای این کمیته‌ها خواست تا متناسب با شأن و اقتدار مجلس به گونه‌ای عمل کنند تا آنچه رهبری انقلاب از مجلس انتظار دارند، رعایت شود.

محمد دهقان نماینده چناران و طرقبه در مجلس هفتم و هشتم که به‌دلیل عضویت در هیات تحقیق و تفحص از قوه قضائیه از سوی مقامات این قوه برای ادای پاره‌ای توضیحات احضار شده بود نیز از جمله نمایندگانی است که می‌گوید در جریان فعالیت‌های این کمیته‌ها – به‌ویژه کمیته هماهنگی با قوه قضائیه- نیست. وی در پاسخ به اینکه آیا هیات رئیسه از او و دیگر نمایندگانی که در این پرونده حضور داشته‌اند حمایت لازم را کرده است یا نه به «همشهری عصر» گفت: مسئولان قوا باید بدانند که اگر نمایندگان در راستای عمل به وظایف نمایندگی شان کاری می‌کنند و حرفی می‌زنند، برای نشان دادن عزت و اقتدار مجلس است. ما برای این کار که تحقیق و تفحص بخشی از آن است، احتیاج به حمایت هیچ کس نداشته و نداریم و خودمان می‌توانیم از کارهایمان حمایت کنیم.

حسن کامران نماینده اصفهان نیز وضعیتی مشابه دهقان دارد، اما گویی اندک اطلاعی از فعالیت‌های این کمیته‌ها دارد. چه آنکه با اشاره به آغاز به کار فعالیت این کمیته‌ها، ایجاد آنها را قدم خیری برای برقراری ارتباط بهتر با دیگر قوا می‌خواند و ابراز امیدواری می‌کند که این کمیته‌ها خروجی‌شان را به اطلاع عموم برسانند. وی در مواجهه با این سؤال که کمیته هماهنگی با قوه قضائیه مشخصا چه کاری برای رفع اتهام از برخی نمایندگان درگیر در پرونده مرتبط با تحقیق و تفحص از قوه قضائیه کرده است؟ جواب مشخصی نداد و گفت: معتقدم که این پرونده باید به وزارت اطلاعات سپرده شود تا در فضایی آرام به بررسی موارد اتهامی پرداخته شود. وی در ادامه با مثبت ارزیابی کردن عملکرد نمایندگان در تحقیق و تفحص یاد شده ابراز امیدواری کرد که با حمایت‌های هیات رئیسه چنین تفحص‌هایی در مجلس هشتم نیز انجام شود.

دفاع هیات رئیسه

در مقابل این اظهارات، حمیدرضا حاجی‌بابایی عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به اینکه کمیته‌های هماهنگی با دو قوه مجریه و مقننه تا کنون چندین جلسه داشته است، به همشهری عصر گفت: در کمیته هماهنگی با دولت جلساتی برای بررسی مشکل خشکسالی داشتیم که در قالب تصویب لایحه مورد نظر دولت به نتیجه خوبی رسیدیم. دستور کار بعدی ما در تعامل با دولت به موضوع ساماندهی اعتبارات آموزش و پرورش و بخش نامه‌های مربوطه بر می‌گردد که تا کنون دو جلسه از آن تشکیل شده است.
به گفته وی در این جلسات علاوه بر رئیس مجلس، دو نواب او و خودحاجی بابایی حضور داشته‌اند و از طرف دولت هم معاون راهبردی و نظارت و معاون امور مجلس رئیس‌جمهور و وزرای مربوطه در جلسات این کمیته‌ها شرکت کرده‌اند.

او همچنین از تشکیل چند جلسه از کمیته هماهنگی مجلس با قوه قضائیه خبر داد که اتفاقا دستور کار آن هم بررسی نحوه احضار برخی نمایندگان از سوی قوه قضائیه بوده است. حاجی‌بابایی گفت: علاوه بر معاون اول رئیس قوه قضائیه، دادستان و جمعی دیگر از مسئولان قوه قضائیه، جمعی از اعضای هیات رئیسه مجلس (رئیس و نواب رئیس، حاجی بابایی و موسی قربانی)، برخی اعضای کمیسیون حقوقی و قضائی و روح‌الله حسینیان به دعوت لاریجانی در جلسات این کمیته حضور داشته‌اند.

این عضو هیات رئیسه مجلس در پاسخ به اینکه چرا نمایندگان درگیر با این موضوع در جریان این جلسات نیستند، افزود: چرا در جریانند، حتی از آنها برای حضور در این جلسات دعوت شده و با آنها صحبت شده است. او در حالی با اطمینان از این مسئله سخن می‌گفت که نادران و دهقان علنا از نحوه فعالیت این کمیته ابراز بی‌اطلاعی کرده بودند و این تعارضی آشکار میان سخنان آنان و این عضو هیات رئیسه است. مع‌الوصف حاجی بابایی در پاسخ به اینکه چرا تا کنون هیچ گزارشی از عملکرد این کمیته‌ها به نمایندگان داده نشده است، گفت: اگر لازم باشد شخص رئیس مجلس گزارش عملکرد این کمیته‌ها را ارائه خواهد کرد.

کد خبر 57877

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز