الیاس نادران از قرائت نشدن نامه 212 نفر از نمایندگان در مورد حمایت از حقوق نمایندگی و احضار تعدادی از نمایندگان به دادگاه، انتقاد کرد

نماینده مردم تهران در مجلس در جلسه علنی دیروز مجلس در تذکری آیین نامه‌ای که فارس خبر آن را منتشرکرد، با استناد به مواد 115، 17 و بند 11 ماده 23 آیین‌نامه داخلی مجلس اظهار داشت: براساس ماده115 آیین نامه داخلی هرگاه نمایندگان در رابطه با مسائل مهم مملکتی  یا بین‌المللی و مناسبت‌های خاص لازم بدانند، می‌توانند بیانیه صادر کنند.

وی افزود: بر این اساس هیأت رئیسه مجلس نیز موظف است چنانچه بیانیه صادره به امضای حداقل نصف بعلاوه یک مجموع نمایندگان رسیده باشد، آن را در پایان جلسه علنی مجلس قرائت کند.

این نماینده مجلس همچنین تصریح کرد: ماده 17 آیین نامه داخلی نیز بر ضرورت بی‌طرفی هیات رئیسه مجلس و رعایت عدالت و انصاف در برخورد تاکید دارد.

نادران ادامه داد: متأسفانه در مورد نامه‌ای که به امضای 212‌نفر از نمایندگان مجلس درخصوص مسائل فیمابین هیات تحقیق و تفحص از قوه قضائیه در مجلس و برخی از مقامات قضائی رسیده است و همچنین در مورد نامه تشکر از رئیس سازمان صدا و سیما که دیروز در مجلس قرائت شد، با معیارهای دوگانه مواجه شده‌ایم.

وی تاکید کرد:‌ آنچه در نامه این 212 نفر از نمایندگان وجود دارد در مطبوعات نیز منتشر شده است. وی خواست که معیارهای بیانیه از نظر هیات رئیسه مجلس مشخص شود تا نمایندگان از این پس عنوان نامه‌ها را خط بزنند و به‌جای آن عنوان بیانیه بنویسند.

نادران خاطرنشان کرد:‌ ماده 115 هیات رئیسه را به خواندن نام نمایندگان موظف می‌کند و حق تشخیص به هیات‌رئیسه اجازه نمی‌دهد. وی یادآور شد:‌ در مورد اینکه چرا این نامه نمایندگان قرائت نمی‌شود از بعضی از اعضای هیأت رئیسه سؤال کردم و بیان کردند که اگر یک خط این نامه 212 نفر از نمایندگان خط زده شود، قرائت می‌شود.

این نماینده مجلس افزود: بنده اعلام کردم این نامه به امضای 212 نفر از نمایندگان رسیده و هیج فردی حق ندارد یک کلمه از این نامه را کم و زیاد کند، چه برسد به اینکه جمله‌ای از آن را کم و زیاد کند.

نادران تصریح کرد:‌ ما با یک پدیده‌ای در کشور مواجه هستیم که غائله پالیزدار را به اعضای هیات تحقیق و تفحص از قوه قضائیه مربوط می‌کنند.

آقای کامران رئیس هیات تحقیق و تفحص از قوه قضائیه، از رزمندگان و خانواده شهدا هستند، هم اکنون برای حسن کامران از طریق مطبوعات احضاریه داده‌اند.

وی تاکید کرد:‌ محمد دهقان، نایب‌رئیس این هیات را نیز به دادگاه احضار کرده‌اند و علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران که سلامت نفس و رفتار وی بر کسی پوشیده نیست، هم‌اکنون مورد بدترین اتهامات قرار گرفته است.

نادران خاطرنشان کرد که هیات رئیسه باید از حیثیت مجلس و نمایندگان به ویژه اعضای هیات تحقیق و تفحص از قوه قضائیه دفاع کند تا مجلس بتواند بعدا نیز این کارها را محکم و با قاطعیت ادامه دهد.

وی یادآور شد:‌ فاطمه آجرلو که خواهر 2شهید است، شبانه به بهانه‌های واهی به خانه وی ریخته‌اند، گفته شده که اگر به خانه وی نمی‌ریختیم، اسناد گم می‌شد.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: آیا آنها هم اکنون در این خانه سند پیدا کرده‌اند؟ چگونه است که به‌خود اجازه می‌دهند به حریم مجلس تجاوز و هتک حرمت کنند.

نادران یادآور شد: متخلفانی قبل از اینکه نام نمایندگان در صحن علنی قرائت شود، از خود دفاع کردند و امروز بیانیه علیه نمایندگان مجلس صادر می‌کنند. این خلاف ماده 189 آیین نامه دادرسی کیفری است.‌ آیا جرمی مسلم ثابت شده است؟

روز سه‌شنبه علی مطهری نماینده تهران نیز در تذکری از قرائت نشدن این نامه در صحن علنی انتقاد کرد که لاریجانی اظهار داشت: این نامه چون خطاب به رئیس مجلس بوده، نامه تلقی می‌شود و نه بیانیه و به همین دلیل در جلسه علنی قرائت نشده است.

نماینده تهران در جلسه روز سه‌شنبه خاطرنشان کرد: طبق ماده 200 هیات رئیسه موظف است نتیجه تحقیق و تفحص نماینده را به قوه قضائیه ارسال و پیگیری کند و ما انتظار داریم هیات رئیسه کار بزرگ مجلس هفتم را درباره قوه قضائیه پیگیری کند و ملاحظات شخصیت‌ها و اینکه اختلاف چیز خوبی نیست را نکند.

پاسخ رئیس مجلس

علی لاریجانی رئیس مجلس نیز در پاسخ به  تذکر نادران گفت: ما برخی از این اقدامات و رفتارهای رسانه‌ای که مسئولان قوه قضائیه نشان داده‌اند را به هیچ وجه تایید نکرده‌ایم.

وی افزود: اسامی نمایندگانی که شما نام بردید، بسیار شریف و ارزنده هستند و صیانت از حقوق نمایندگان وظیفه ماست.

لاریجانی در مورد قرائت نشدن نامه 212 نفر از نمایندگان توضیح داد: اگر نمایندگان مطابق ماده 115 آیین نامه بیانیه صادر کنند از تریبون قرائت خواهد شد و هیچ ربطی به محتوای آن ندارد، اما اگر نامه‌‌ای به یک مسئولی نوشته شود، بیانیه محسوب نمی‌شود، شما در بالای این نامه بنویسید بیانیه نمایندگان، قرائت خواهد شد.

کد خبر 56870

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز