همشهری‌آنلاین: فراخوان آیین‌نامه‌ اجرایی ورود بسیاری از دامنه‌های کشوری به خط محلی در کارگزار ریشه تا اواخر سال 2008 ارایه می‌شود

 و درخواست‌ها در صورت اعلام کشورها طبق شرایط دریافت خواهد شد.

سیاوش شهشهانی - مسوول ثبت دامنه‌های ir - در گفت‌وگو با خبرنگار فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این مطلب اظهار کرد:‌ در اجلاس اخیر آیکان در پاریس ورود تعدادی از دامنه‌های کشوری به خط محلی در کارگزار ریشه به تصویب هیات مدیره‌ی این سازمان رسید.
به گفته‌ی وی طبق فراخوان آیین‌نامه‌ی اجرایی ورود بسیاری از دامنه‌های کشوری به خط محلی در کارگزار ریشه تا اواخر سال 2008 انجام می‌شود.

او درباره‌ی سه شرط لازم برای احراز شرایط توسط کشورها گفت: سه عامل مهم برای احراز شرایط ، وجود الفبای غیرلاتین، مورد توافق بودن آن توسط همه‌ی طرفین در کشور مربوطه و در محل مورد اجرا و قبول همه طرفین ذی‌نفع است.

شهشهانی ادامه داد: دامنه‌ی جدید عمومی (غیرکشوری) که به حروف لاتین و الفبای محلی منوط است به دلیل رقابت موجود میان دامنه‌های کشوری، دولتی و عمومی احتمال اعلام هم‌ زمان این دامنه با دامنه‌های کشور وجود دارد بنابراین این نکته قابل ذکر است که فراخوان عمومی آیین‌نامه جدید عمومی اعلام شده و در حال حاضر فعالیت برروی آیین‌نامه اجرایی انجام می‌شود.

مسوول ثبت دامنه‌های ir گفت: با توجه به آزمایشهای انجام شده مبنی بر سنجش کاربردهای مختلف خط محلی برای جلوگیری از ایجاد اشکال در شبکه در اواخر سال 86، این آزمایش‌ها همزمان با اضافه شدن دو زبان اردو و تایی در طول یک ماه گذشته ادامه دارد.

شهشهانی خاطر نشان کرد:‌ آزمایش‌های اخیر روی زبان‌های عربی، فارسی، دو نوع زبان چینی، ژاپنی، هندی، ییبیش ،تامیل، یونانی، روسی و کره‌یی بود که در اوایل سال 87 دو زبان عبری و آماریک در نهایت زبان اردو و تایی در یک ماه گذشته برای انجام این آزمایش‌ها اضافه شدند

کد خبر 57596

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز