سه‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۸۷ - ۰۴:۵۱
۰ نفر

مهرزاد فتوحی: صید بی‌رویه و غیرقانونی نهنگ و آلودگی شدید آب دریاها، این پستانداران را در فهرست جانوران در معرض خطر انقراض قرار داده است.

این نتیجه شصتمین جلسه هیأت جهانی شکار نهنگ بود که ده روز پیش در شهر سانتیاگو پابتخت شیلی برگزار شد.

   به گزارش سایت اینترنتی « واس‌ایست واس»، در این نشست، دولت‌هایی که با شکار نهنگ مبارزه می‌کنند و همچنین کشورهایی که موافق این کار هستند، شرکت کردند.  کشورهایی مثل نروژ و ژاپن به دلایل اقتصادی مایل‌اند به شکار این غول‌های دریاها ادامه دهند.

   هیأت جهانی شکار نهنگ سال 1946 میلادی تأسیس شده است، البته نه فقط با هدف حفاظت از جان نهنگ‌ها، بلکه برای حمایت از صنعت صید نهنگ، صنعتی که در حقیقت با نابودی نهنگ‌ها نابود خواهد شد.

   اما از سال 1982 میلادی کشورهایی هم که با هدف حفظ محیط‌زیست خواستار حمایت از نهنگ‌ها بودند، به این گروه پیوستند. براساس تصمیم این هیأت، تولید و فروش مواد و چیزهایی که از لاشه نهنگ‌های صید شده تهیه می‌شود، محدود شده است. براین اساس نه فقط گوشت و روغن نهنگ بلکه وسایل تزیینی که از دندان‌ها و استخوان‌های نهنگ ساخته شده است هم نباید برای فروش عرضه شود.

   در نشست امسال، برگزاری تورهایی برای دیدن نهنگ‌ها پیشنهادی بود برای جایگزینی صنعت پرسود صید نهنگ. از کشورهایی که در سواحل‌شان نهنگ‌ها بیشتر زندگی می‌کنند خواسته شد تا از این جانوران نادر کره زمین حفاظت شود و شیوه‌های اقتصادی جدیدی برای استفاده از نهنگ‌های زنده به جای شکار نهنگ‌ها ابداع شود.

کد خبر 57353

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز