سه‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۸۷ - ۱۵:۰۱
۰ نفر

گروه ورزشی: زمان زیادی لازم نبود تا برانکو ایوانکوویچ به استفاده از خداداد عزیزی در رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی ۲۰۰۶ مجبور شود.

اتفاقی که فشارهای رسانه‌ای آن را رقم زد. با این حال علی دایی طور دیگری فکر می‌کند.

او تمایلی ندارد با فشار رسانه‌ها یا افکار عمومی بازیکنی را به تیم‌ملی دعوت کند، شاید به همین دلیل است که در اقدامی پیشگیرانه در واکنش به موضوع دعوت از مهدوی‌کیا، کریمی و دیگر بازیکنان با تجربه به دفعات تأکید می‌کند: «برای من نام‌ها هیچ فرقی با یکدیگر ندارد. من به آمادگی بازیکن نگاه می‌کنم.»

و البته در گفت‌وگویی بی‌پرده تصریح می‌کند: «اگر رسانه‌ها کمی دست از سر تیم‌ملی بردارند، بهتر از اینها پیشرفت می‌کنیم.»

در این بین به نظر می‌رسد علی کریمی تا حدود زیادی به خداداد 2 سال گذشته شباهت پیدا کرده است. داستان مهدوی‌کیا اما تفاوت دارد.

بازگشت کیا به تیم‌ملی

مهدی مهدوی‌کیا که تا همین چند هفته پیش بحث حضورش در تیم‌ملی حتی به دلخوری علی دایی از سئوال‌های تکراری رسانه‌ها نیز منجر شد، در تازه‌ترین واکنش خود برای بازگشت دوباره به تیم‌ملی اعلام آمادگی کرد.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا به طور هوشمندانه‌ای از شرایط تیم‌ملی سخن به میان آورد و گفت: «به بازیکنان و دایی تبریک می‌گویم اما کار اصلی ما از مرحله دوم شروع می‌شود.»

در حالی که تقریباً ۷۰ روز تا شروع بازی‌های مرحله دوم رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی ۲۰۱۰ فرصت باقی است، رفع آسیب‌دیدگی مهدی مهدوی‌کیا و بازگشت این بازیکن به تمرینات گروهی اینتراخت خبر خوشحال‌کننده‌ای به نظر می‌رسد.

هرچند که علی دایی درباره ایجاد تغییرات احتمالی در فهرست بازیکنان هنوز هیچگونه واکنشی از خود نشان نداده است.

مهدوی‌کیا که طی هفته گذشته برای ملاقات با خانواده‌اش به تهران سفر کرده بود، شنبه شب راهی فرانکفورت شد. کیا در حالی تهران را ترک می‌کرد که طی مدت حضورش ترجیح داد در هیچ گفت‌وگوی رسانه‌ای شرکت نکند.

شاید به این دلیل که وی بابت حاشیه‌های چند هفته اخیر فوتبال کشورمان کمی نگران به نظر می‌رسید، اما با این حال چند روز پس از بازگشت به آلمان و حضور در تمرینات تیمی اینتراخت، وی در مصاحبه خود درباره شرایط تیم‌ملی گفته است: «تیم‌ملی در مرحله دوم شرایط سخت‌تری خواهد داشت، چون در این مرحله قدرت‌های آسیا حضور دارند و شکست تیم‌ها اصلاً ساده نیست.»

مهدوی‌کیا که بازی مقابل کره‌جنوبی و عربستان را بارها تجربه کرده در خصوص این دو تیم همگروه با ایران تأکید کرده است: «کره و عربستان تیم‌های فوق‌العاده قدرتمندی هستند. البته کره‌شمالی و امارات را هم نباید دست‌کم گرفت. قطعاً ما کار دشواری در این مرحله پیش‌رو خواهیم داشت.»

مهدوی‌کیا با اشاره به دردسرساز بودن عربستان تصریح می‌کند: «اگرچه ما در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۲ چهار امتیاز از عربستان گرفتیم اما نباید فراموش کنیم که آنها همیشه برای ما دردسرساز بوده‌اند. البته ما با کره‌جنوبی هم همیشه رقابت تنگاتنگی داشته‌ایم. ضمن اینکه به نظر من بازی در پیونگ‌یانگ با کره‌شمالی هم بسیار سخت خواهد بود. چون شرایط آنجا متفاوت است.»

وی سپس به امارات پرداخته و می‌گوید: «نباید به نتایج گذشته دل خوش کنیم. امارات هم پیشرفت کرده اما همیشه به ایران باخته است.»

اما اصلی‌ترین نکته واکنش‌های اخیر مهدوی‌کیا آنجایی است که وی در پاسخ به ضرورت جوانگرایی در تیم‌ملی این موضوع را به طور مستقیم مورد تأیید قرار نمی‌دهد، بلکه در هشداری که اتفاقاً به طور مهربانانه‌ای به علی دایی مخابره شده است تأکید می‌کند: «باید بابت صعود به مرحله بعدی رقابت‌ها به دایی و تیمش تبریک بگویم. با این حال کار اصلی ما از مرحله دوم شروع می‌شود و باید دوباره کارمان را از نقطه اول آغاز کنیم تا بتوانیم به
 جام جهانی صعود کنیم.»

مهدوی‌کیا علاقه‌مند است به تیم‌ملی برگردد. ابراز تمایل او این بار اگرچه به طور تلویحی صورت گرفته اما همین یکی، دو هفته پیش در گفت‌وگویی به صراحت اعلام کرد: «در دور دوم به تیم‌ملی برمی‌گردم.»

جالب توجه اینکه واکنش‌های علی دایی در خصوص استفاده از بازیکنانی چون علی کریمی و مهدوی‌کیا با کمترین تغییر ممکن رخ داده است.

سرمربی تیم‌ملی که در ۳ بازی حساس توانست ایران را برابر کویت، سوریه و امارات به برتری برساند پس از قطعی شدن صعود تیم‌ملی تأکید کرد: «اینقدر درباره دعوت شدن یا نشدن فلان بازیکن سئوال نکنید. تیم‌ملی با ستاره یا بدون ستاره به جام جهانی صعود خواهد کرد.»

دایی همچنین در آخرین گفت‌وگوی بی‌پرده خود با یکی از برنامه‌های تلویزیونی تأکید کرد: «چه کسی در فوتبال ما آماده بوده و به اردوی تیم‌ملی دعوت نشده است؟ از بین بازیکنانی چون مهدوی‌کیا،‌ هاشمیان، رضایی و ... کدامیک آماده بودند و دعوت نشدند؟ مهدوی‌کیا یکی از بازیکنان دعوت شده به اردوی تیم‌ملی بود که به علت مصدومیت نتوانست ما را همراهی کند و ...»

دایی همچنین از مصدومیت علی کریمی نیز سخن به میان می‌آورد.

هر چند که یک روز بعد این بازیکن در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها تأکید کرد: «اگر مصدوم بودم هرگز تمرین نمی‌کردم.» معنای واکنش کریمی اما مشخص بود.

او قصد تکذیب گفته‌های سرمربی تیم‌ملی را داشت. برخی منابع معتقدند درست
به همین دلیل احتمال دعوت از علی کریمی در دور بعدی رقابت‌ها کمرنگ‌تر شده است.

این در حالی است که رسانه‌ها نیز درباره قرار گرفتن علی کریمی در فهرست بازیکنان تیم‌ملی دایی را با سئوال روبه‌رو نمی‌کنند.

علاقه‌مندی دایی به حضور دوباره مهدوی‌کیا

یک مقام آگاه در فدراسیون فوتبال در این باره توضیح می‌دهد: «علی دایی در تازه‌ترین نشست خود پیرامون مسائل تیم‌ملی تأکید کرده که از همه داشته‌ها و سرمایه‌ها برای موفقیت تیم‌ملی استفاده خواهد کرد.»

این منبع آگاه ادامه می‌دهد: «به احتمال فراوان مهدی مهدوی‌کیا به اردوی تیم‌ملی دعوت خواهد شد. چون اساساً طی مدتی که دایی او را به تیم‌ملی دعوت نکرد نیز در مقام حاشیه‌ساز برنیامد و به خاطر مصلحت و شرایط حساس تیم‌ملی سکوت پیشه کرد.»

بنابراین برخلاف شایعاتی که به دلخوری شدید دایی از رسانه‌ها هم منجر شده او با مهدوی‌کیا نه‌تنها مشکلی ندارد بلکه علاقه‌مند است از این بازیکن باسابقه در ترکیب تیم‌ملی استفاده کند.

پس بعید به نظر نمی‌رسد که کاپیتان در دور دوم رقابت‌ها تیم‌ملی را همراهی کند. مسئولان فدراسیون فوتبال همچنین مساعد بودن شرایط بازگشت مهدوی‌کیا به تیم‌ملی را مورد تأیید قرار می‌دهند. هرچند که آنها معتقدند تصمیم‌گیرنده نهایی در این خصوص خود علی دایی است.

این در حالی است که هافبک با سابقه اینتراخت فرانکفورت به طور هوشمندانه‌ای جوانگرایی صرف را ضرورت اصلی تیم‌ملی نمی‌داند و معتقد است در مرحله‌دوم و به خصوص برابر تیم‌های قدرتمندی چون عربستان و کره‌جنوبی باتجربه‌ها، قفل بازی را خواهند گشود.

آخرین خبرها حاکی از آن است که دایی درباره دعوت دوباره از مهدوی‌کیا و هاشمیان مسئله شخصی را پیش‌روی خود قرار نداده است.

اما با بیان این مطلب که نام‌ها باعث موفقیت نمی‌شوند و اولویت با بازیکنان مرحله اول است قصد دارد شرایط روحی بازیکنان تیم‌ملی را در بهترین وضعیت ممکن حفظ کند.

افراط نکردن دایی درخصوص ایجاد تغییرات ناگهانی در تیم‌ملی آنجایی به چشم می‌خورد که وی در تازه‌ترین واکنش خود درباره لیست تیم‌ملی می‌گوید: «همه چیز بعد از اردوی اسپانیا مشخص خواهد شد، اما همین اندازه بگویم که من به آمادگی بازیکن نگاه می‌کنم. حالا چه ۱۶ سال سن داشته باشد چه ۳۶ سال.»

کد خبر 56716

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز