دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۸۷ - ۱۸:۳۸
۰ نفر

بهروز یغمائیان * تولید انیمیشن فعالیتی زمان بر است و چون تهیه‌کنندگان سینما عادت دارند فیلم‌هایی بسازند که زودبازده باشد، حاضر به سرمایه‌گذاری در این عرصه نیستند.

به‌هرحال نظر آنها هم محترم است؛ چرا که باید سرمایه چرخش داشته باشد. اما این سرمایه در تولید یک فیلم انیمیشن باید حدود 2 سال در انتظار به بار نشستن باشد.

از سوی دیگر همین موضوع باعث شده، سینمارو‌های ما عادت نداشته باشند، فیلم انیمیشن را روی پرده عریض سینما ببینند.

اینها همه چرخه وار دست به دست هم می‌دهند تا بیننده آشنایی با سینمای انیمیشن ایران نداشته باشد و اساساً انتظاری برای دیدن چنین فیلمی را هم در خودش حس نکند.

در این زمینه کمک‌های وزارت ارشاد و حمایت سازمان‌های دولتی و خصوصی در ساخت انیمیشن بسیار تاثیرگذار است تا تهیه‌کننده خصوصی به تنهایی زیر بار هزینه‌های تولید انیمیشن نرود.

بی شک کیفیت انیمیشن‌ها نیز در این میان سهم بسزایی دارد اما این کیفیت بستگی به روند تولید دارد. در شرایطی که چیزی برای ساخت وجود ندارد، چه انتظاری می‌توان از کیفیت داشت و اساساً قرار است این کیفیت با کدام محصول قیاس شود؟

در تمام این سال‌ها تنها 3 فیلم سینمایی انیمیشن ساخته شده که 2 تا از آنها را من ساخته‌ام. این مسئله که رقابتی ایجاد نخواهد کرد؛ آن هم در شرایطی که هیچ‌کدام درست و حسابی اکران نشده‌اند.

به‌عنوان مثال انیمیشن «خورشید مصر» با اینکه بهترین فیلم تماشاگران جشنواره کودک شد، بدون هیچ حمایتی به اکران درآمد و متأسفانه اصلا دیده نشد. این اتفاق برای «جمشید و خورشید» بدتر بود چون هزینه فراوانی برای تبلیغ آن کردیم.

مشکلات فراوانی در سر راه ساخت و اکران فیلم‌های انیمیشن وجود دارد که تا مرتفع نشود این نوع سینما به رشد و بالندگی نخواهد رسید. به‌هرحال باید بیننده را به نوعی به دیدن فیلم‌های انیمیشن عادت داد.

اگر فیلمی مانند «کلاه قرمزی» در سینمای ما موفق شد به خاطر این نکته بود که مخاطب آن شخصیت را در تلویزیون دیده بود و بازیگرآن یا صدای آقای جبلی را می‌شناخت. این روند باید در مورد سینمای انیمیشن هم رخ دهد تا ما بتوانیم سینمای موفقی در این عرصه داشته باشیم.

خوشبختانه امروز تولیدات تلویزیونی خوب و موفقی در عرصه انیمیشن داریم و در این زمینه رشد داشته‌ایم؛ اما نباید از یاد برد که دیگر کشورهای دنیا هم در این زمینه رشد کرده‌اند.

درست است که انیمیشن ما چهل و اندی سال سابقه دارد اما باید دید که تولید صنعتی ما در این میان چقدر سابقه دارد. کارهای ما بیشتر تجربی و کوتاه بوده و به شکل صنعتی حدود 10 سال است که سابقه داریم؛ این اتفاق هم در تلویزیون بوده و سینما هیچ سهمی در این میان ندارد.

* انیمیشن‌ساز

کد خبر 56620

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز