سه‌شنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۷ - ۱۳:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین : میکی ماوس مشهورترین حیوان خانگی جهان است.

از شمال اروپا و آمریکا تا اعماق آفریقا و اقیانوسیه همه او را می‌شناسند و به خصوص بچه‌ها یا خردسالان دیروز دوستش دارند. این موش افسانه‌ای هشتاد سال پیش به دنیای کارتون قدم گذاشت.
به گزارش دویچه وله، در اواخر سالهای دهه ۱۹۲۰ جوان آمریکایی باذوق و شوخ‌طبعی که از کار یکنواخت طراحی تبلیغاتی خسته شده بود، به هالیوود رفت و طرح چند حیوان مضحک را به شرکت‌های تولید فیلم ارائه داد. یکی از طرح‌ها، موشی زبر و زرنگ را نشان می‌داد که با شجاعت با قوی‌ترین گربه‌ها روبرو می‌شد و آنها را مچل می‌کرد. 

والت دیزنی ادعا کرد که این موش زبر و زرنگ می‌تواند راه برود، برقصد، از در و دیوار بالا برود و حتی حرف بزند. وقتی دیزنی در پی اثبات این ادعا بر آمد، اولین فیلم کارتونی میکی ماوس زاده شد. 

روز ۱۸ نوامبر سال ۱۹۲۸ اولین کارتون میکی ماوس به اسم "کشتی بخار ویلی" در شهر نیویورک به نمایش گذاشته شد. بزرگ و کوچک از خنده روده بر شدند و با او پیمان دوستی بستند. از آن زمان تا کنون این موش دوست‌داشتنی در نزدیک به ۱۵۰ فیلم ظاهر شده است.

میکی ماوس به زودی در دلها جا باز کرد و پایه اصلی امپراطوری عظیم چند میلیارد دلاری والت دیزنی شد که امروزه شامل مراکز سیاحتی و پارک‌های بازی، سالن‌های سینما، برنامه‌های تلویزیونی، دی‌وی‌دی و کالاهایی مانند پوشاک و اسباب‌بازی است و در بسیاری از کشورهای جهان شعبه و نمایندگی دارد.

محبوبیت میکی ماوس کمابیش در طول قرن بیستم ادامه داشت. او دست کم تا سالهای دهه ۱۹۶۰ مشهورترین ستاره‌ عالم سینما بود. در طول ۸۰ سال نسل به نسل کودکان با او دوست می‌شدند. بچه‌ها در برابر حرکات و شیطنت‌های او قهقهه خنده سر می‌دادند و بزرگسالان خاطرات او را به سینه می‌سپردند و برای بچه‌های خود تعریف می‌کردند.

 والت دیسنی و مخلوقش، میکی ماوس

میکی چند سال پس از ظهور در سینما، لب به سخن باز کرد و صدای او را ابتدا خود والت دیزنی ادا می‌کرد. اما خود میکی هم بیکار ننشست و روز به روز بیشتر سروصدا می‌کرد و می‌رقصید و ساز می‌زد و آواز می‌خواند.

با گسترش تلویزیون و تولید برنامه‌های تلویزیونی و سریال "باشگاه میکی ماوس" که پخش آن از سال ۱۹۵۵ آغاز شد، پای این موش شیطان به خانه‌های مردم باز شد و میکی تا اتاق بازی و خواب بچه‌ها راه پیدا کرد. میکی این روزها هشتاد ساله شد، اما هنوز از شیطنت و شلوغ‌بازی دست برنداشته است.

کد خبر 68648

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز