همشهری آنلاین: کنگره آمریکا اواخر سال گذشته میلادی با بودجه درخواستی رئیس جمهوری این کشور برای انجام عملیات‌محرمانه گسترده علیه ایران موافقت کرد.

به گزارش فارس، نیویورکر در شماره این هفته خود بر اساس گزارشی فاش کرد که کنگره آمریکا اواخر سال گذشته میلادی با بودجه درخواستی جرج بوش به منظور انجام عملیات‌محرمانه گسترده علیه ایران با هدف بی‌ثبات کردن این کشور موافقت کرد.

این گزارش می‌افزاید: این مقاله که به قلم سیمور هرش نوشته شده، درباره "دستور اجرایی ریاست جمهوری" است که بر اساس قانون آمریکا توسط بوش امضا شده و باید به رهبران دموکرات و جمهوریخواه مجلس نمایندگان و سنا و اعضای بلندپایه کمیته‌های اطلاعاتی ارائه شود.

این مقاله به نقل از یک فرد نزدیک به منابع جاسوسی و دخیل در "کار با گروه‌های مخالف و ارسال پول" می‌افزاید: دستور اجرایی بر تضعیف برنامه‌های هسته‌ای ایران متمرکز بود و سعی دارد از طریق تغییر حکومت، دولت تهران را تضعیف کند.

هرش پیش از این نیز درباره طرح‌های احتمالی دولت آمریکا برای جنگ به منظور جلوگیری از دستیابی به تسلیحات اتمی توسط تهران مقاله‌ای نوشته بود که در آوریل 2006 در مجله نیویورکر چاپ شد، در این مقاله به تغییر رژیم ایران به عنوان هدف نهایی بوش چه از طریق دیپلماتیک یا از طریق نظامی اشاره شده بود.

اما در مقاله اخیر سیمور هرش  به نقل از منابع کنونی و سابق نظامی، اطلاعاتی و منابع نزدیک به کنگره  آمریکابه این نکته اشاره شده  که بودجه عملیات‌ محرمانه که بوش تا 400 میلیون دلار درخواست آن را داده بود توسط رهبران کنگره به تصویب رسیده است.

سیمور هرش در ادامه مقاله خود این نکته را نیز فاش کرد که عملیات‌ نظامی محرمانه علیه ایران چیز جدیدی نیست."نیروهای عملیات‌ ویژه آمریکا" از سال گذشته میلادی عملیات‌مرزی را از جنوب ایران آغاز کرده‌اند.

به نوشته نیویورکر: این عملیات‌ شامل دستگیری اعضای " سپاه قدس" و انتقال آنها به عراق برای بازجویی از آن‌ها و پیگیری "اهداف دارای ارزش بالا" در جنگ علیه تروریسم بوش است که ممکن است بازداشت یا کشته شوند.

این گزارش به نقل از مقامات کنونی و اسبق نظامی و اطلاعاتی آمریکا می‌افزاید: اما مقیاس و دامنه عملیات علیه ایران، که سازمان جاسوسی مرکزی آمریکا (سیا) نیز در آن مشارکت دارد، در حال حاضر به شکل قابل توجهی افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، بسیاری از این فعالیت‌ها به طور خاص در این دستور اجرایی جدید ذکر نشده‌اند و برخی رهبران کنگره سوالات جدی درباره ماهیت این فعالیت‌ها مطرح کرده‌اند.
همچنین بر اساس گزارش "رابرت بائر" افسر سابق سیا، گروه "جندالله" از جمله گروه‌های داخل ایران است که از حمایت آمریکا بهره می‌برد.

 "ولی نصر" تحلیلگر شورای روابط خارجی آمریکا برای توصیف این گروه برای سیمور هرش از آن به عنوان یک سازمان خطرناک مظنون به ارتباط با القاعده یاد کرد.

سیمور هرش در مقاله خود همچنین می‌افزاید: حمایت آمریکا از گروه‌های مخالف ایران باعث سخت گیری شدید توسط ایران می‌شود که به دولت بوش دلیلی برای دخالت در این کشور می‌دهد.

بر اساس مقاله هرش، هیچکدام از رهبران دموکرات و جمهوریخواه درباره دستور اجرایی جدید رئیس جمهور آمریکا اظهار نظر نکرده‌اند.

 هرش در پایان مقاله خود می‌نویسد: کاخ سفید و همچنین سیا به کرات، تدارک برای اقدام نظامی علیه ایران را رد کرده‌اند.

کد خبر 56429

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز