جمعه ۷ تیر ۱۳۸۷ - ۱۷:۲۹
۰ نفر

وحید رضا نعیمی: گزارش جدید مواد ‌مخدر سازمان ملل از افزایش اخیر عرضه در افغانستان و کلمبیا و تأثیر آن بر وضعیت بازار غیرقانونی مواد‌مخدر جهان ابراز نگرانی کرد.

به گزارش‌ای پی اس، در گزارش مواد‌مخدر جهان در سال ۲۰۰۸ که روز پنجشنبه توسط سازمان ملل انتشار یافت، اعلام شده است برداشت خشخاش در افغانستان به میزان بی‌سابقه‌ای افزایش یافته و سبب شده که بازار تولید تریاک جهان به نسبت سال ۲۰۰۵ دو برابر شود.

۸۰ درصد کشت خشخاش در ۵ استان جنوبی افغانستان صورت می‌گیرد که شورشیان طالبان از درآمد آن استفاده می‌کنند.

همچنین اکنون افغانستان با جا گذاشتن مغرب، به یک تولیدکننده اصلی صمغ شاهدانه تبدیل شده است.

آنتونیو ماریو کاستا مدیر اجرایی دفتر جرایم و مواد‌مخدر سازمان ملل گفت: در کلمبیا مانند افغانستان کشت کوکا در مناطقی زیاد است که زیر تسلط شورشیان است.

گزارش سازمان ملل حاکی از آن است که امسال حدود ۲۰۸ میلیون نفر بین ۱۵-۶۴ ساله یا یک بیستم جمعیت جهان دست کم یک بار ظرف ۱۲ ماه مواد‌مخدر مصرف می‌کنند. به علاوه ۲۶ میلیون نفر معتاد به مواد‌مخدر هستند.

این گزارش تصریح می‌کند که نسبت به ۱۰۰ سال قبل، تولید جهانی تریاک ۷۰ درصد پایین آمده است، هر چند که جمعیت جهان در این مدت ۴ برابر شد.

کاستا خاطرنشان کرد آمار نشان می‌دهد مشکل مواد‌مخدر به‌طور چشمگیری ظرف نیم قرن گذشته کاهش یافت و در دهه گذشته تثبیت شد. 

این گزارش سابقه مبارزه با مواد‌مخدر و تصویب سه معاهده بین‌المللی در این زمینه را تشریح می‌کند و از کمیسیونی که در سال ۱۹۰۹ در شانگهای برای کنترل تجارت تریاک ایجاد شد، آغاز می‌کند.

اما منتقدان درباره گزارش سازمان ملل می‌گویند این گزارش به غلط می‌کوشد کاهش تولید جهانی تریاک را به وجود سامانه بین‌المللی کنترل مواد‌مخدر مرتبط کند و از اذعان کردن به تأثیر سیاست‌های موجود در زمینه مواد‌مخدر بر خشونت و فساد مربوط به مواد‌مخدر احتراز می‌کند.

به گفته آنان، این موفقیت را نمی‌توان صرفاً به نظام کنترل چندجانبه مواد‌مخدر منسوب کرد، بلکه این امر ناشی از تحولات خاصی در چین و نیز تولیدات دارویی جدیدی است که جایگزین کاربرد دارویی تریاک شده است.

آنان یادآوری می‌کنند جهان به تحقق اهدافی که در نشست ویژه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۱۹۹۸ تعیین شد، نزدیک‌تر نشده است.

این اهداف شامل ریشه‌کنی یا کاهش چشمگیر کشت غیرقانونی کوکا، شاهدانه و خشخاش تا امسال بود. در عوض، تولید تریاک و کوکائین ظرف ۱۰ سال گذشته به شدت افزایش یافته است.

این منتقدان معتقدند به جای تعیین اهداف غیرواقع‌بینانه، باید رویکردی منطقی‌تر، عملی‌تر و انسانی‌تر به پدیده مواد‌مخدر در پیش گرفته شود و باید مثلاً گسترش بیماری ایدز توسط معتادان تزریقی را در نظر گرفت. سیاست‌های فعلی دفتر جرایم و مواد‌مخدر سازمان ملل این قبیل مسائل را در نظر نمی‌گیرد.

کد خبر 56227

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز