جانشین دبیرکل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر با اشاره به تصویب ورود شربت تریاک به فارماکوپه (لیست داروهای ایران) و توزیع آن از نیمه دوم سال، گفت:

خط تولید شربت تریاک از نیمه دوم سال راه‌اندازی می‌شود و این شربت به‌صورت رایگان در اختیار مراکز درمانی و DIC‌ها (مراکز گذری درمان اعتیاد) قرار خواهد گرفت.

محمدرضا جهانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام اینکه بیش از ۸۰۰ هزار معتاد تریاکی تحت پوشش توزیع این شربت قرار خواهند  گرفت افزود: حدود ۲۰۰ هزار معتاد تریاکی که در چرخه توزیع شربت تریاک وارد نمی‌شوند، همچنان تحت درمان باقی خواهند ماند.

وی در پاسخ به مطرح شدن برخی احتمالات از جمله امکان شیوع مصرف شربت تریاک در جمعیت سالم کشور، تاکید کرد: این شربت با کنترل شدید ستاد مبارزه با مواد‌مخدر در بازار توزیع خواهد شد و پیش از آغاز توزیع آن، معتادان تریاکی که تحت پوشش درمان با این شربت قرار می‌گیرند، به‌طور دقیق شناسایی می‌شوند و برای آنها در مراکز درمانی پرونده تشکیل می‌شود.

جانشین دبیرکل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر همچنین در پاسخ به احتمال ورود این شربت به بازار سیاه، خاطرنشان کرد: ستاد مبارزه با مواد‌مخدر تلاش می‌کند  با در نظر گرفتن پیش‌بینی‌های لازم، توزیع شربت تریاک را در مراکز درمانی آغاز کند و اگرچه ایجاد بازار سیاه در این موارد تا حدی غیرقابل کنترل است، اما در هر حال با هرگونه تخلف در این زمینه به‌طور جدی برخورد خواهد شد.

وی همچنین با بیان اینکه شربت جایگزین تریاک تا اول شهریور ماه مرحله پایلوت را طی می‌کند، افزود: الگوی توزیع شربت جایگزین تریاک در برخی از کشورهای دنیا تاکنون تجربه شده، اما الگوی توزیع این شربت در ایران از بعد کمیت و نوع کار بسیار وسیع و جدید است.

جهانی همچنین اعلام کرد: طبق پیش‌بینی‌هایی که تاکنون صورت گرفته، شربت تریاک تنها در مراکز درمان اعتیاد توزیع خواهد شد و فعلا در زمینه توزیع آن در کمپ‌های ترک اعتیاد سازمان‌های مردم نهاد تصمیمی گرفته نشده است.

کد خبر 52893

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز