همشهری آنلاین: مدیر کل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت:‌ اگر زمان دسترسی به مواد مخدر در کشور 20 دقیقه باشد با افزایش مراکز درمانی زمان دسترسی به درمان‌های جایگزین حداقل در تهران با آن مساوی شده است.

سعید صفاتیان در گفت و گو فارس، افزود: در گذشته برای کاهش دسترسی معتادان به مواد فقط سیاست مبارزه با عرضه دنبال می‌شد اما اکنون یک روش جایگزین نیز برای آن پیدا شده است و آن افزایش دسترسی معتادان به درمان و مواد جایگزین است به این ترتیب دسترسی به مواد نیز خود به خود سخت‌تر می‌شود.

وی اضافه کرد: اکنون با افزایش مراکز درمان اعتیاد در کشور دسترسی به مواد جایگزین برای معتادان به خصوص معتادان تزریقی پر خطر تقریباً با زمان دسترسی آنان به مواد مخدر مورد نیازشان برابر شده است و معتادان در زمانی کمتر از 20 دقیقه حداقل در تهران می‌توانند به یک مرکز درمانی برسند و مواد جایگزین بگیرند.

مدیر کل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: این دسترسی البته شاید برای همه کشور یکسان نباشد اما هر جا که تراکم معتادان تزریقی پر خطر بیشتر باشد تعداد مراکز درمانی نیز بیشتر است و دسترسی به متادون و سایر مواد جایگزین برای آنان راحت تر است.

وی افزود: در زمان حاضر 1150 مرکز درمان اعتیاد در کشور فعال است، تعداد مراکز درمانی در ابتدای سال 86 حدود 700 مرکز بود که طی این سال 450 مرکز جدید درمان اعتیاد ساخته شد و این افزایش 60 درصدی در تمام دنیا بی‌نظیر است و از این نظر در دنیا رتبه اول را داریم. 

وی گفت: پوشش متادون درمانی در سال گذشته از 30 هزار نفر به 80 هزار نفر رسید و از نظر به پوشش بالای 60 درصد در کشور رسیده‌ایم. چنین پوششی در هیچ کشوری در دنیا وجود ندارد، حجم متادونی که در اختیار معتادان تزریقی پر خطر قرار می‌گیرد سال گذشته 240 درصد بیشتر شد و پوشش مراکز درمان گذری نیز در سال گذشته 300 درصد رشد پیدا کرد.

وی افزود: در زمان حاضر 36 هزار معتاد تزریقی پر خطر تحت پوشش خدمات مراکز درمان گذری یا همان DIC ها هستند و مراکز متادون درمانی نیز از نیز از پوشش 30 هزار نفری به پوشش 128 هزار نفری با سم زدایی رسیده‌اند، چنین پیشرفتی در درمان معتادان در دنیا سابقه ندارد و البته در سال جاری نیز شاهد یک تحول بزرگ در درمان سایر معتادان در کشور خواهیم بود.

وی گفت: در زمان حاضر 60درصد بار درمان معتادان به عهده مراکز خصوصی و NGO هاست و استفاده از توان و ظرفیت این مراکز از جمله سیاستهای اصلی ستاد مبارزه با مواد مخدر است و به خصوص از فعالیت جمعیت تولد دوباره حمایت می‌کنیم.

کد خبر 48481

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز