همشهری آنلاین : مشاور رئیس ستاد مبارزه با مخدر گفت: به طور معمول در همه جای جهان و همچنین ایران مصرف کنندگان تفننی و غیر دائم مواد مخدر 5 تا 10 برابر مصرف کنندگان دائمی و حرفه‌ای این مواد هستند

دکتر فرهاد طارمیان در گفتگو با خبرگزاری مهر تاکید کرد: معتاد دائم با مصرف کننده تفننی و یا کسی که دچار سوء مصرف مواد مخدر است تفاوتهای فراوانی دارد و به لحاظ تفکیک ظاهری هم سوء مصرف کنندگان را به سختی می توان از حرفه ای ها تشخیص داد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: بر این اساس تصویر سنتی موجود در اذهان جامعه از معتاد که فردی با قیافه و اندام تکیده و علائم مشخص است نیز موجب می شود که افراد داری سوء مصرف به عنوان معتاد شناسایی نشوند.

دکتر طارمیان با اشاره به اینکه این نوع نگاه هم صحیح است و هم غلط گفت : غلط است از این لحاظ که این تصویر تنها به افراد مصرف کننده مشتقات تریاک مربوط می شود و شامل مصرف کنندگان دیگر مواد نیست و صحیح است از این جهت که مراحل نهایی اعتیاد برای مصرف کنندگان مواد به ویژه در طبقه اجتماعی پایین جامعه است.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی زنجان افزود: افراد این طبقه به دلیل سوء تغذیه و بهداشت نامناسب و نبود دیگر حمایتهای اجتماعی و عاطفی و استفاده پر خطر از مواد مانند استعمال سرنگ مشترک بسیار زودتر از دیگران به مراحل نهایی اعتیاد که شبیه همان تصویر سنتی از معتاد است می رسند.

مشاور رئیس ستاد مبارزه با مخدر در ادامه گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تفاوت تاثیرات مصرف موادی مانند مشتقات تریاک و مواد مخدر شیمیایی تصریح کرد : تاثیر مواد شیمایی مانند کراک و شیشه برعکس تریاک است، تریاک ماده ای تخدیری و سست و کند کننده است اما به عنوان مثال شیشه ماده ای محرک است که سرعت فرد مصرف کننده را در برخی زمینه ها بالا می برد.

دکتر فرهاد طارمیان با تاکید بر اینکه به لحاظ فیزیکی مصرف کننده شیشه هیچ شباهتی به مصرف کننده تریاک و مشتقات آن ندارد گفت : در نهایت ظاهر افراد معتاد به شیشه به آن قیافه که در موردش حرف زدیم ختم نمی شود ولی آنها در ابتدا شاد، بذله گو و پر حرف نشان می دهند اما در نهایت به افسردگی ، پارانویا و شک و تردید شدید نسبت به همه اطرافیان مبتلا می‌شوند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد : برخی از مصرف کنندگان تریاک و یا مشتقات آن نیز هستند که سالهای سال به این مواد معتادند اما به دلیل تغذیه مناسب و ترک های گهگاهی ظاهرشان این مسئله را نشان نمی دهد، اما این مسئله به هیچ وجه به معنای عدم تاثیر مخرب این مواد بر بدن آنها نیست چرا که در درازمدت تاثیرات وحشتناک مصرف بر اندامهای درونی آنها بروز خواهد کرد.

این پژوهشگر اعتیاد همچنین با تصریح اینکه مصرف کنندگان مواد به طور معمول و همزمان چندین مواد مصرف می کنند گفت : اینگونه نیست که فردی تنها به یک ماده مخدر اعتیاد داشته باشد بلکه آنها به دلیل اینکه قبح مسئله نزدشان از بین رفته است همزمان چندین ماده را مصرف می کنند.

دکتر طارمیان افزود: اعتیاد این افراد که در اصطلاح علمی به آنها " مالتی دراگ یوزر " گفته می شود در یک ماده غالب است اما همزمان مواد دیگری را برای بالا بردن حس و حال نشئگی نیز مصرف می‌کنند که این مسئله نیز خطر رسیدن به انتهای خط نابودی آنها را تسریع می‌کند.

کد خبر 86243

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز