گروه اقتصادی: وزیران بازرگانی و کشاورزی در اظهاراتی جداگانه صادرات بی‌رویه و رسانه‌ها را از عوامل اصلی گرانی‌های اخیر اعلام کردند.

به گزارش خبرنگار ما وزیر بازرگانی در حاشیه مراسم روز ملی استاندارد در جمع خبرنگاران در پاسخ به زمینه علل ناکارآمدی سیاست‌های تنظیم بازار در ماه مبارک رمضان و آثار و نتایج مداخله کالایی دولت برای مقابله با گرانی برتولید و مصرف، گفت: طی روزهای اخیر رسانه‌ها اشکال مختلفی از تنظیم بازار را به وزارت بازرگانی نسبت داده و رفع مشکل گرانی از طریق تعرفه، توزیع کالا در بازار، ذخیره‌سازی یا اجرای طرح ضیافت از طریق اصناف را از مصادیق سیاست‌های تنظیم بازار دانسته‌اند گرچه وجود این دیدگاه ها خود به معنای به کارگیری ابزارهای مختلف برای تنظیم بازار است اما هر کس از ظن خود به این موضوع وارد شده است.

مسعود میر کاظمی با ابراز نگرانی از عدم جامع‌نگری در مباحث مطرح پیرامون برخورد با گرانی‌های اخیر، گفت: تنظیم بازار صرفا به معنای ارزان شدن و افت قیمت‌ها و زیان تولید کننده نبوده بلکه در این مسیر مجموعه‌ای از سیاست‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی افزود: نباید زیاد جوسازی کرد چرا که به ضرر تولید و اشتغال در آینده است. وزیر بازرگانی در ادامه  تاکید کرد که گرانی و نوسانات قیمت حبوبات‌ ناشی از صادرات این محصولات است.

وزیر کشاورزی نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران پارلمانی در مورد گرانی گوشت و مرغ گفت: «مطبوعات مقداری در گرانی‌های روز اول ماه رمضان نقش داشتند. ما به اندازه کافی گوشت مرغ را ذخیره و به بازار عرضه کردیم، ولی مطبوعات مصرف گوشت گرم را ترویج می‌کردند در حالی که مصرف گوشت منجمد از سوی وزارت بهداشت توصیه می‌شود و این کار مطبوعات باعث شد به گوشت منجمدی که در بازار برای تنظیم بازار تزریق شد کم‌توجهی شود و وقتی عرضه کمتر از تقاضا باشد، قیمت بالا می‌رود.»

کد خبر 5588

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز