یکشنبه ۲ تیر ۱۳۸۷ - ۱۸:۴۱
۰ نفر

گروه بورس: با آغازمعاملات آتی روی فلز گران‌بهای طلا، درهای بورس کالا روی سرمایه‌گذاران کوچک باز شد.

به گزارش همشهری، عصر روز شنبه بورس کالای ایران شاهد آغاز معاملات آتی با انعقاد 4‌قرار داد روی طلا بود.

این برای نخستین بار بود که معامله اوراق بهادار، در ایران براساس قرارداد‌های آتی(فیوچرز) انجام می‌شد.

بحث راه‌اندازی معاملات آتی از مدت‌ها پیش مورد بررسی قرار گرفته بود اما هر بار بنا به دلایلی زمینه انجام معاملات آتی فراهم نشده بود تا اینکه در روز شنبه یک شمس طلا برای اولین بار براساس معاملات آتی با انعقاد 4قرارداد به خریداران فروخته شد.

تا پیش از این معاملات بورس کالا به خریداران، فروشندگان و معامله گران بزرگ اختصاص داشت اما با آغاز این معاملات، انحصار خریداران بزرگ در بورس کالا شکسته شد و سرمایه‌گذاران کوچک هم می‌توانند با استفاده از اوراق آتی به دادوستد بپردازند.

به گفته مسئولان بورس کالا با آغاز این معاملات از این پس مردم و معامله‌گران کوچک هم امکان می‌یابند در این بازار به داد و ستد بپردازند.

احمد رضایی، مشاور مدیرعامل بورس کالا و مدیر اجرایی طرح قراردادهای آتی در مورد معاملات طلا در بورس کالا در گفت‌وگو با همشهری گفت: منعی برای خریداران وجود ندارد و مردم با پول‌های کم هم می‌توانند درمعاملات شرکت کنند.

به گفته او سرمایه‌گذارانی با سرمایه یک میلیون تومان، ۵۰۰ هزار تومان و کمتر هم می‌توانند در این معاملات شرکت کنند اما انجام معاملات آتی نیاز به دانش و اطلاعات کافی از سوی افراد دارد.

او تاکید کرد: درهرصورت معاملات آتی یک نوع معامله حرفه ای است به همین دلیل نیاز به دانش و اطلاعات کافی دارد زیرا موضوعات متعددی در تعیین قیمت کالانقش دارد و خریدار باید از همه این موضوعات آگاهی داشته باشد.

به‌طور مثال ممکن است در هفته جاری هر اونس طلا ۷۰۰ دلار خریداری شود اما هفته بعد از آن به‌دلیل مسائل سیاسی و اقتصادی این رقم کمتر باشد.

رضایی در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه‌ای برای ورود کالا‌های دیگر  به غیراز طلا به حوزه معاملات آتی وجود دارد گفت: هم اکنون در حال مذاکره‌ایم تا شرایط برای انجام معاملات آتی روی کالاهای دیگری مانند مس، آلومینیوم و پتروشیمی مهیا شود.

معامله قرارداد آتی روی طلا ازروزهای شنبه تا چهارشنبه هر هفته در ساعت ۱۵:۳۰ دقیقه بعدازظهر انجام می‌شود.

در این معاملات قیمت پایه طلا براساس قیمت بلومبرگ و میانگین قیمت دلار و نرخ بانک ملی تعیین می‌شود. قیمت پایه روز شنبه نیزمطابق با این فرمول ۸ میلیون و ۳۷۶ هزار ریال تعیین شد و در نهایت معامله به قیمت ۸ میلیون و ۴۴۹ هزار ریال انجام شد.

قرارداد آتی

قرارداد آتی،  قراردادی است که براساس آن فروشنده متعهد می‌شود مقدار معینی از کالا را به قیمتی که در حال حاضر تعیین می‌کند بفروشد و در مقابل طرف دیگر قرارداد متعهد می‌شود آن کالا را با آن مشخصات خریداری کند و برای جلوگیری از امتناع طرفین از اجرای قرارداد، طرفین به‌صورت شرط ضمن عقد متعهد می‌شوند مبلغی را به‌عنوان وجه تضمین نزد پایاپای بگذارند. 

همچنین مشتری متقاضی انجام معامله آتی از طریق کارگزار خود و با پرداخت درصد بسیارکمی از وجه کالا وارد معامله شده و با اتخاذ موقعیت‌های خرید یا فروش اقدام به داد و ستد کالا از زمان اولین روز معاملاتی تا زمان سررسید قرارداد می‌کند.

کد خبر 55782

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز