سفیر جمهوری اسلامی‌ایران در عراق نیروهای آمریکایی را بانی برگزاری نشست منافقین در عراق دانست.

حسن کاظمی قمی در اظهاراتی که خبرگزاری آریا خبر آن را منتشر کرد، با اشاره به برگزاری نشست اخیر گروهک منافقین دراستان دیاله عراق گفت: آمریکا با تصور به اینکه ایران عامل اصلی رد توافقنامه امنیتی این کشور با عراق است، قصد دارد با بازگذاشتن دست گروهک تروریستی منافقین و نشان دادن چراغ سبز به این گروهک برای تحریک در مقابل ایران به نوعی خشم خود را از ناکامی‌در نهایی شدن توافقنامه به ایران و شیعیان عراق نشان دهند.

کاظمی قمی ادامه داد: از طرف دیگر در حال حاضر گروهک منافقین از لحاظ تشکیلات داخلی وضع بسیار سختی دارد زیرا اعضای آن در برابر آینده‌ای مبهم و نامطمئن دچار سردرگمی‌هستند و توجیه سرکردگان این گروهک برای نگهداری افراد کارساز نیست.

تقویت روابط

منابع آگاه عراقی اعلام کردند: ۲ کشور اردن و عربستان اخیرا با چراغ سبز آمریکا درصدد تقویت روابط با گروهک تروریستی منافقین و حمایت از اقدامات این گروه هستند.

به گزارش مهر، روزنامه البینه الجدیده به نقل از این منابع نوشت: کارمندان امنیتی فرودگاه بین‌المللی امان بخشنامه‌ای را از وزیر امور خارجه کشور اردن مبنی بر ارائه تسهیلات به اعضای گروهک تروریستی منافقین با گذرنامه عراقی یا با گذرنامه‌های دیگر ملیت‌ها دریافت کردند.

بنا بر اطلاعات به دست آمده از سوی نزدیکان جبهه التوافق (عراق) در اردن، گروهک تروریستی منافقین بعد از توصیه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) به اردن مبنی بر افزایش همکاری‌ها با این گروهک و ارائه تسهیلات لازم به آن، مقری رسمی‌را در امان، پایتخت اردن افتتاح کرد.

به نوشته این روزنامه چاپ بغداد، امر واضح و مشخص این است که پایتخت اردن مکانی است که دیدارها و تماس‌ها بین اعضای گروهک تروریستی منافقین با جبهه التوافق(بزرگ‌ترین گروه سیاسی اقلیت اهل سنت) درآن انجام می‌شود.

در عین حال دیپلمات‌های کشورهای حاشیه خلیج فارس درامان اعلام کردند: این موضوع یعنی تقویت روابط با گروهک تروریستی منافقین خلق فقط به اردن محدود نمی‌شود، بلکه عربستان هم تصمیم گرفته تا همه گروه‌های مخالف دولت ایران را مورد حمایت خود قرار دهد و ازآنان استقبال کند.

بغداد - هیات دولت عراق در پایان نشست اخیر خود با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که گروهک منافقین تحت سلطه کامل دولت عراق قرار می‌گیرد.

در این بیانیه که روز چهارشنبه از سوی علی الدباغ سخنگوی دولت عراق صادر شد و ایرنا آن را منتشر کرد، آمده است: هیات دولت عراق در نشست روز سه‌شنبه‌خود این تصمیم را به‌منظور پایان بخشیدن به حمایت‌های شبهه‌ناک نیروهای آمریکایی از گروهک مجاهدین خلق (منافقین) دراردوگاه اشرف دراستان مرزی دیاله شرق عراق اتخاذ کرده است.

براساس این بیانیه، هیات دولت عراق از نیروهای چند ملیتی درعراق ( نیروهای‌آمریکایی) خواست که به حمایت از این گروهک در داخل اراضی عراق پایان دهد و تمامی‌نقاط ایست و بازرسی و مسائل مرتبط با این گروهک را به دولت عراق تحویل دهد.

براساس این بیانیه، دولت عراق همچنین مقرر کرده است که سازمان‌ها، احزاب، نهادها یا افراد عراقی یا خارجی از هرگونه تعامل با این گروهک خودداری کنند و هر کس با آن تعامل کند، مشمول قانون مبارزه با تروریسم شود.

سخنگوی دولت عراق در این رابطه افزود: دولت بر اعتبار مصوبات قبلی صادر شده بر ضد‌این گروهک تروریستی و طرد آنها از اراضی عراق تاکید مجدد دارد.

گروهک منافقین اوایل هفته جاری در نشستی که تحت حمایت نیروهای آمریکایی در اردوگاه اشرف برگزار شد و تعدادی از چهره‌های بعثی عراقی در آن شرکت کردند وقاحت را به جایی رساندند که دولت عراق را به دست نشاندگی متهم کردند.

اعضای مجلس نمایندگان عراق روز سه‌شنبه به اتفاق آرا خواستار خروج فوری این گروهک از اراضی عراق شدند و حمایت‌های آمریکا از این گروهک در داخل عراق را نیز نقض حاکمیت ملی عراق دانسته و آن را محکوم کردند.

قرار است وزیر کشور عراق امروز برای توضیح درخصوص وضعیت قانونی گروهک منافقین در خاک عراق و دلیل تاخیر در طرد این گروهک از اراضی عراق در مجلس نمایندگان حضور پیدا کند.

منع ارتباط

دولت عراق همچنین اعلام کرد که هرگونه ارتباط با گروهک تروریستی مجاهدین خلق در این کشور ممنوع است و نیروهای تحت رهبری آمریکا نیز باید حمایت از اعضای این سازمان تروریستی را متوقف کند.

هشدار به انگلیس

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی‌در پیامی‌خطاب به مایک گیبس همتای بریتانیایی خود مراتب اعتراض جمهوری اسلامی‌ایران را به رای دادگاه تجدید نظر انگلیس درخصوص خروج نام منافقین از فهرست تروریستی این کشور اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، علاء الدین بروجردی در این پیام آورده است: با تایید رای کمیسیون استیناف وزارت کشور انگلیس توسط دادگاه تجدید نظر بریتانیا درخصوص خروج نام منافقین از فهرست تروریستی این کشور متأسفانه اکنون یک گروه تروریستی تمام عیار که سابقه‌ای دیرینه در فعالیت‌های تروریستی بر ضد‌مردم بیگناه کشور جمهوری اسلامی‌ایران و حتی مردم بیگناه سایر کشورها همچون عراق دارد، اجازه فعالیت در خاک بریتانیا را از نظام قضائی این کشور دریافت کرده است.

وی ضمن درخواست از همتای بریتانیایی خود و همکارانش در مجلس عوام انگلیس برای تجدید نظر در خروج نام گروهک تروریستی منافقین از فهرست تروریست‌های این کشور خاطر نشان ساخته است: مجلس عوام انگلیس اجازه ندهد مجوز آزادی فعالیت‌های تروریستی گروهک منافقین به نام پارلمان بریتانیا صادر شود و تا فرصت باقی است مانع اجرای این حکم شود.

کد خبر 55448

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز