همشهری آنلاین: همزمان با روز جهانی کودک بازدید از موزه‌ها و اماکن تاریخی , فرهنگی کشور برای کودکان و خانواده‌های آنها در سراسر ایران رایگان است.

براساس تقویم بین المللی هفته اول اکتبر برای برگزاری مراسم هفته کودک در نظر گرفته شده و کشورهای مختلف با توجه به شرایط وامکانات خود مراسم خاصی را در این مدت برگزار می‌کنند.

به این مناسبت در مجموعه فرهنگی , تاریخی سعدآباد , ایستگاه‌های سفال , خوشنویسی , طراحی , نقاشی و گریم برای کودکان و نوجوانان راه اندازی شده است .

همچنین در این جشنواره گروه سرود و موسیقی مرکز آموزش سعدآباد در محوطه این مجموعه برنامه اجرا می‌کند.

برگزاری نمایشگاهی از آثار خوشنویسی کودکان و نوجوانان انجمن خوشنویسان نیز در موزه میرعماد , آثار طراحی و نقاشی هنرجویان کودک و نوجوان در گروه سنی 7 تا 17 سال شامل 70 اثر با موضوعات گل, منظره, نقاشی ذهنی و طبیعت بی جان در موزه رضا عباسی, نمایشگاه سفال, تراش روی شیشه و نقاشی در موزه آبگینه و سفالینه‌های ایران از جمله برنامه‌های سازمان میراث فرهنگی در این روز است.

کشورهای جهان روزهای کودک مختلفی دارند اما این روز را خود بچه‌ها به وجود آورده اند.

در سال 1986 در چنین روزی دو نفر از دانش آموزان 9 ساله مدرسه اتاتوری در نیویورک با نوشتن نامه‌ای , از همه بچه های دنیاخواستند که با هم روزی را به صلح اختصاص دهند.

در پیام یکی از بنیان گذاران روز جهانی کودک آمده است: بزرگترهای ما عقاید ثابتی دارند , آنها ما را دوست دارند چون بچه‌هایشان هستیم اما آیا آنها می دانند که چه دنیایی را برای ما به وجود می آورند, اگر کمترین اشتباهی در ماشین هسته‌ای آنان روی دهد ما هرگز شانسی برای رشد نخواهیم یافت , ما امکانی برای رشد و پرورش می‌خواهیم.

کودکان در روز جهانی کودک می‌خواهند این تضاد را یادآور شوند در حالی که سالانه هزینه‌های غیرقابل تصوری برای تولید انواع سلاحهای هسته‌ای و غیرهسته‌ای هزینه می‌شود, کودکان بسیاری از گرسنگی , نداشتن امکانات بهداشتی و سوء تغذیه می‌میرند.

یونیسف اعلام کرده است اختصاص پنج دلار برای هر کودک , معادل بودجه شش هفته تسلیحاتی جهان , موجب نجات جان 90 درصد از کودکان از مرگ و بهبود زندگی کودکان جهان سوم در یک سال می‌شود .

کودکان , آسیب پذیرترین گروه در هر جامعه هستند و از هیچ چیز آنان از جمله غذا , پوشاک و نیازهای دیگرشان نباید کاست.

کد خبر 5498

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز