همشهری آنلاین: نخست وزیر عراق در جمع خبرنگاران در اردن اعلام کرد، مذاکرات درخصوص توافقنامه‌ امنیتی با واشنگتن به بن بست رسیده است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویتر، نوری المالکی، نخست وزیر عراق تاکید کرد: مذاکرات با آمریکا درخصوص امضای توافقنامه‌ امنیت طولانی مدت با آمریکا به دلیل درخواست‌های دولت آمریکا که به نوعی نقض حاکمیت عراق است، به بن بسن رسیده است. [متن کامل توافقنامه‌ امنیتی آمریکا و عراق]

وی افزود: درخواست‌های آمریکا به شدت موجب نقض حاکمیت عراق می‌شود لذا نمی‌توان آن را پذیرفت. وی درخصوص مذکرات صورت گرفته درباره‌ این توافقنامه و تاکید بر حضور طولانی مدت نیروهای آمریکایی در عراق بدون تعیین جدول زمانی مشخص برای عقب نشینی آنها، گفت: این مسائل تنها در پیش نویس توافقنامه مطرح شده و هنوز چیزی تصویب نشده است.

مالکی خاطرنشان کرد: حتی بسیاری از کشورهای عربی نیز درخصوص این توافقنامه موضع‌گیر‌های محافطه‌کارانه‌ای دارند لذا پذیرش آن امری دشوار است. در همین حال پارلمان عراق نیز بررسی توافقنامه‌ مذکور را تا پیش از تصویب آن از سوی دولت و روشن شدن موضوعات مربوط به حضور نیروهای آمریکایی در عراق رد کرده است.

مالکی در جمع روزنامه‌نگاران اردنی گفت: ما با یک بن بست مواجه شده‌ایم زیرا زمانی که ما این مذاکرات را آغاز کردیم نمی‌دانستیم که تقاضای آمریکا این چنین حاکمیت عراق را تحت تاثیر قرار دهد و این چیزی است که ما هیچ گاه نمی‌پذیریم.

انتقادات شدیدی در عراق و در کشورهای همسایه بر سر مذاکرات در خصوص معاهده‌ای که با پایان حکم سازمان ملل در پایان سال (2008)اجازه حضور نظامی نیروهای خارجی را در عراق می‌دهد، بوجود آمده است. [افزایش مخالفت‌ها با توافقنامه امنیتی عراق]

جورج بوش،رئیس جمهور آمریکا و نوری المالکی، نخست وزیر عراق در ماه نوامبر سال گذشته بر سر امضای معاهده‌ وضعیت نیروها (SOFA) تا پایان ماه ژوئیه به توافق رسیده بودند. با گذشت بیش از 5 سال از آغاز اشغال عراق در مارس 2003 هم چنان حدود 150 هزار نیروی نظامی آمریکا در این کشور حضور دارند.

کد خبر 54778

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز