چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۵:۲۴
۰ نفر

ندا انتظامی: معمولا ً برخی از داستان‌هایی را که برای بزرگسالان نوشته می‌شود، می‌توان با ساده و یا اضافه کردن عناصر جذاب آن، برای کودکان و نوجوانان به فیلم و یا مجموعه‌های تلویزیونی تبدیل کرد.

شاید کم اتفاق بیفتد که یک داستان کودکانه  برای بزرگ‌ترها به فیلم و یا مجموعه‌ای تلویزیونی تبدیل شود؛ اما داستان «رابین‌هود» جزء آن دسته از داستان‌های کودکانه‌ای است که  فیلم‌های زیادی  از آن برای بزرگسالان ساخته شده‌ است، ولی بینندگان آن باز هم از طیف‌ها و گروه سنی مختلف بوده‌اند.

   جنگل افسانه‌ای شروود

زمان جنگ‌های صلیبی، «شاه آرتور» برای شرکت در جنگ از ناتینگهام خارج می‌شود. رابین‌هود، که در تیراندازی  بسیار ماهر است، به  همراه گروهش از جنگل شروود و جان شاهزاده و مردم محافظت می‌کند. این خط اصلی داستان رابین‌هود است، اما هر کارگردان و هر نویسنده‌ای، بر اساس تخیل خود، به داستان اصلی شاخ و برگ داده و  با روایت جدید آن‌را تصویر کرده ‌است.

   رابین‌هود جدید

سال گذشته شبکه تهران، پخش مجموعه رابین‌هود را آغاز کرد. 13قسمت این مجموعه در انگلستان فیلم‌برداری شد؛ اما گروه فیلم سازی شامل «ریچارد استندایون»،کارگردان و «دومینیک مینگلا» ، مدیر بخش اجرایی و سرپرست نویسندگان، تصمیم جدیدی گرفتند و کشور مجارستان را به عنوان مرکز فیلم‌برداری انتخاب کردند.

 ساخت و پخش این مجموعه در انگلستان با استقبال بیننده‌ها روبه‌رو شد. پخش این کار در استرالیا، دانمارک، فرانسه، نیوزیلند، لهستان، پرتغال، سوئد و اسپانیا هم حکایت از آن داشت که  مردم  این رابین‌هود را پسندیده‌اند. این استقبال، سازندگان را به فکر ساخت قسمت دوم این مجموعه انداخت،  به گونه‌ای که هنوز پخش قسمت اول آن تمام نشده بود که  ساخت قسمت دوم  آن ر ا آغاز کردند.   

   رابین‌هود، همان رابین‌هود است

   خیلی طبیعی است که بازیگر نقش رابین‌هود در مجموعه جدید همان فرد قبلی باشد؛ دلیل آن هم ساده است: در مدت پخش فیلم  بیننده‌ها به چهره بازیگر عادت کرده‌اند و جایگزین کردن فرد دیگر و پذیرش آن از سوی بیننده‌ها آسان نیست.«یوناس آرمسترانگ»، بازیگر  این نقش،  اول ژانویه 1981 در دوبلین ایرلند متولد شد. او در رشته تئاتر تحصیل کرده‌ و در موسیقی هم دستی دارد. او سال 2003 از آکادمی سلطنتی هنرهای نمایشی، فارغ‌التحصیل شد.

   آرمسترانگ، از کودکی عاشق شخصیت رابین‌هود بود و برایش قابل باور نبود که روزی بتواند در این نقش بازی کند. زمانی که این نقش به او پیشنهاد شد، نه تنها خودش شگفت‌زده شد، بلکه مردم هم از این انتخاب شگفت‌زده شدند. او می‌گوید: « زمانی که بچه بودم  مجموعه‌ای به اسم «رابین شروود» از تلویزیون پخش می‌شد، که از دیدن آن بسیار لذت می‌بردم. نه تنها من، بلکه همه پسربچه‌ها طرفدار سرسخت رابین‌هود بودند و  هستند. پسربچه‌ها همیشه در بازی  تیر و کمان احساس می‌کنند که رابین‌هود هستند. با این حال زمانی که  این نقش به من پیشنهاد شد،  از تعجب، انگشت به دهان ماندم.»

   او در شمشیر بازی و اسب سواری بسیار توانا و ماهر است، به همین دلیل در بسیاری از صحنه‌ها  از بدل‌کار استفاده نکرده‌است. او می‌گوید:«بازی در این نقش بسیار مهیج و شگفت آور بود و برای من تجربه مهمی در بازیگری بود.»

   اگربخش اول این مجموعه را دیده باشید، حتما از صحنه‌های شمشیر بازی لذت برده‌اید. البته بد نیست بدانید که در زمان فیلم‌برداری استخوان پای آرمسترانگ شکست و او مجبور شد مدتی استراحت کند. به همین دلیل مدتی فیلم‌برداری متوقف شد و یا صحنه‌هایی ضبط شد که او در آن حضور نداشت. او برای استراحت به انگلستان رفت و  پس از بهبودی به  بوداپست بازگشت تا فیلم‌برداری مجموعه ادامه پیدا کند.

   مجموعه جدید در راه است

دومینیک مینگلا، نویسنده مجموعه،نوشتن  این کار را به دلیل داشتن عناصر آشنا سرگرم کننده می‌داند و می‌گوید: « رابین‌هود، از فقیرها حمایت می‌کند و بسیار هم آدم باهوشی است. در این کار ما به شخصیت رابین‌هود نگاه مدرنی داریم؛ او به استفاده از خشونت اعتقاد ندارد.با وجود  تغییراتی که  درداستان و شخصیت رابین هود  دادیم، اما باز رابین‌هود قهرمانی است که  از کمان و تیر به خوبی استفاده می‌‌کند.»

   ساخت بخش دوم این مجموعه برخلاف مجموعه اول، بدون حاشیه و مشکل انجام شد. مجموعه جدید رابین‌هود پنج شنبه ها ساعت 19از شبکه تهران پخش می‌شود.

کد خبر 54558

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز