گروه بین الملل: هر روز که می‌گذرد ابعاد جدیدتری از پیش‌نویس جدید توافقنامه امنیتی عراق و آمریکا از پرده برون می‌آید.

روزنامه انگلیسی ایندیپندنت که معمولاً در تحلیل‌های خود از منابع اطلاعاتی بریتانیا استفاده می‌کند به تازگی در گزارشی نوشته است که نومحافظه کاران ساکن کاخ سفید می‌کوشند تا پایان دولت بوش به هر طریق ممکن توافقنامه را با ادبیات مورد نظر خود به تصویب برسانند.

ایندیپندنت در این گزارش تاکید می‌کند اطلاعات جدیدی که این روزنامه از مفاد توافقنامه به دست آورده می‌تواند باعث انفجار سیاسی در عراق شود.

با وجود سفرهای برخی مقامات عراقی به کشورهای همسایه برای توجیه این قرارداد، بسیاری از سیاسیون عراقی و در راس آنان مراجع این کشور مخالفت خود را با امضای این توافقنامه اعلام کرده‌اند.

آنان دراین اندیشه‌اند که توافقنامه مذکور به اشغال عراق، کنترل امور امنیتی، بازداشت دلخواه عراقی‌ها و تفسیر به رای قوانین کشور و درنهایت بی‌ثبات کردن جایگاه عراق در منطقه خاورمیانه منجر شود. به باور آنان قرارداد فوق همچنین می‌تواند نوید دهنده درگیری‌های عراق تا ابد باشد.

براساس اطلاعاتی که ایندیپندنت ارائه کرده است اگر عراق قرارداد جدید امنیتی را امضا کند، ایالات متحده ۵۰ پایگاه دائمی نظامی درعراق خواهد داشت.

تیم مذاکره‌کننده آمریکایی همچنین درگفت‌وگوهای خود با طرف عراقی خواستار مصونیت‌سربازان و پیمانکاران آمریکایی درقبال قوانین عراق (کاپیتولاسیون) شده‌اند.

آنها همچنین حق بازداشت و انجام عملیات نظامی در عراق بدون مشورت با دولت مرکزی بغداد را مطالبه کرده‌اند.

متن این توافقنامه تاکنون فاش نشده است اما منابع روزنامه ایندیپندنت فاش ساخته‌اند که اکثر سیاستمداران عراقی که در جریان مفاد این توافقنامه قرار گرفته‌اند به شدت نسبت به آن معترض بوده و صراحتا به طرف آمریکایی گفته‌اند که با امضای آن حاکمیت ملی عراق نقض می‌شود ضمن آنکه عراق را تبدیل به گروگان آمریکا خواهد کرد.

آمریکا به شدت درخواست برای حضور بلندمدت درعراق را تکذیب کرده است اما یک منبع آگاه عراقی به ایندیپندنت گفته است که تکذیب‌های آمریکایی‌ها تنها یک تاکتیک است. 

به نوشته ایندیپندنت واشنگتن همچنین خواستار کنترل فرودگاه‌های در سطح زیر ۲۹ هزار پا ارتفاع در عراق شده و از سوی دیگر خواستار استفاده از خاک عراق برای ادامه جنگ بر ضدتروریسم شده است.

براین اساس به نوشته ایندیپندنت، آمریکا خواهد توانست بدون مشورت با مقامات عراق، خاک این کشور را مبدأ حمله به هر کشور دیگری قرار دهد. بوش دولت عراق را تحت فشار قرارداده است تا 1ماه دیگر توافقنامه مذکور را امضا کند.

این توافقنامه عراق را متحد راهبردی آمریکاخواهد کرد. همسایگان عراق و اعراب به شدت معتقدند این توافقنامه گام بلند آمریکا برای تسلط بر منطقه خواهد بود.

گفته می‌شود مالکی شخصا مخالف امضای این قرارداد است اما ازسویی می‌داند که بدون پشتیبانی آمریکا دولت ائتلافی وی قادر به بقا نخواهد بود.

عواقب سیاسی

امضای این قرارداد برای نومحافظه‌کاران عواقبی هم دارد. بوش در سال ۲۰۰۳ پیروزی در عراق را اعلام کرد و حال تلاش برای بقا در عراق از سوی بوش می‌تواند اقبال مردم آمریکا به اوباما را در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده بیشتر کند چه آنکه اوباما در رقابت با مک کین وعده داده است درصورتی که رئیس‌جمهوری آتی آمریکا باشد در اسرع وقت اقدام به خارج کردن نیروهای حاضر در عراق خواهد کرد.

ایالات متحده هم اکنون ۱۵۱ هزارنیروی نظامی در عراق دارد و حتی درصورت آغاز طرح عقب نشینی، این رقم به ۱۴۲ هزار نفر خواهد رسید که بازهم ۱۰ هزار نفر از زمان افزایش نیروها در سال ۲۰۰۷ بیشتر خواهد بود.

کد خبر 54440

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز