ستاد ملی مقابله با کرونا در اطلاعیه‌ای با موضوع محدودیت‌ها و پروتکل‌های بهداشتی برای جلوگیری از انتقال کرونا در مراسم عزاداری محرم و صفر اعلام کرده است در این ۲ ماه برپایی ایستگاه‌های صلواتی و حرکت دسته‌های عزاداری در خیابان‌ها ممنوع است.

محرم

به گزارش همشهری آنلاین، برگزاری مراسم عزاداری در ماه‌های محرم و صفر با توجه به شیوع کووید-۱۹ بحث داغ این روزهاست. از سویی، پزشکان و کارشناسان سلامت و حتی برخی اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا از لزوم برگزار نشدن این مراسم در سال جاری به شکل معمول سخن می‌گویند و از طرف دیگر دولت و برخی افراد و نهادها بر برگزاری آن اصرار دارند.

برای مثال، حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان می‌گوید می‌توان این مراسم را با ۵۰ درصد ظرفیت اماکن و رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونا همچون استفاده از ماسک و شستن دست‌ها برگزار کرد. اما برخی کارشناسان معتقدند هرگونه تجمع افراد – حتی به صورت حداقلی – ریسک انتقال ویروس را افزایش می‌دهد و پس از محرم با افزایش آمار مبتلایان و قربانیان کرونا روبه‌رو خواهیم بود.

این در حالی است که در پایان ماه جاری برگزاری کنکور سراسری را شاهد خواهیم بود و ترس از ناتوانی برگزارکنندگان در رعایت کامل پروتکل‌ها و افزایش آمار کرونا در ایران وجود دارد. 

  • اطلاعیه ستاد ملی مقابله با کرونا

با همه اینها، مراسم عزاداری محرم برگزار خواهد شد، اما این مساله با محدودیت‌هایی همراه خواهد بود. ستاد ملی مقابله با کرونا در این خصوص در اطلاعیه‌ای اعلام کرد:

۱- براساس آخرین توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت، فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک موثرین‌ترین راه برای پیشگیری از کرونا می‌باشد.

۲- هرگونه مراسم عزاداری در ماه محرم و صفر صرفا در اماکن و فضاهای باز با رعایت فاصله‌گذاری (از هر طرف حداقل ۲ متر) و حداکثر به مدت ۲ ساعت برگزار می‌شود.

۳- هرگونه جابه‌جایی هیات و دسته‌روی ممنوع است.

۴- برپایی هر نوع ایستگاه‌ صلواتی، توزیع نذورات و چای (موکب‌ها، خیمه‌ها، چادر و...) در تمامی استان‌ها و شهرستان‌ها ممنوع است.

۵- هرگونه پذیرایی در جریان برگزاری مراسم عزاداری ممنوع است.

۶- همچنین نذورات برابر نکات مندرج در دستورالعمل بهداشتی مرتبط، صرفا در قالب مواد غذایی خشک و یا خام برای نیازمندان توزیع گردد.

۷- نذورات خاصی که امکان تغییر به دلیل مسائل شرعی را ندارد - براساس دستورالعمل ابلاغی - با نظر کارشناسان وزارت بهداشت طبخ، بسته‌بندی و با توزیع در سایر اماکن (بدون تشکیل صف و تجمع و تراکم جمعیت) صورت می‌گیرد.

۸- ضمن تاکید مجدد بر فاصله‌گذاری و استفاده از ماسک به صورت مستمر، درخواست می‌شود افراد مسن و دارای بیماری زمینه‌ای از حضور در مراسمات خودداری نمایند.

  • مراسم عزاداری در سفارت سابق آمریکا

ازجمله برنامه‌هایی که به مناسبت شهادت امام حسین(ع) و یارانشان برگزار می‌شود و طبق پروتکل‌های وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا خواهد بود، مراسمی است که قرار است در فضای باز سفارت سابق آمریکا در تهران برگزار شود.

ایلنا نوشته است در این مراسم که به همت هیات انصارالقائم بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران برگزار می‌شود، حجت‌الاسلام آقاتهرانی سخنرانی و کربلایی پیام کیانی و دیگر ذاکران اهل بیت(ع) مرثیه‌سرایی خواهند کرد.

کد خبر 540906

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خانواده

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha