جمعه ۲۴ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۷:۰۲
۰ نفر

فرانک عطیف: بیشتر چیزهایی که در کتاب‌ها و فیلم‌های علمی- تخیلی خوانده و یا دیده‌ایم، به نوعی به واقعیت پیوسته یا می‌پیوندد.

این دانش و هنر دانشمندان و پژوهشگرانی است که چنین کاری را شدنی می‌کند. این بار از لباس روباتی صحبت می‌کنیم که گامی بلند برای رفتن به عصر سوپر سربازهاست. لباسی که فرد با پوشیدنش قدرتی بسیار زیاد به دست می‌آورد.

   طراح و سازنده این لباس یک مهندس نرم‌افزار به نام «رکس جیمسون» است . او برای امتحان و نمایش لباس، خودش درون این اسکلت آلومینیومی می‌رود و نشان می‌دهد که الکترونیک چه‌طور قدرتش را چند برابر می‌کند.

این هم رکس جیمسون که لباس سرباز روباتی را پوشیده است.
این لباس قدرت و تحمل فرد را 20 برابر افزایش می‌دهد

   این لباس حدوداً 68 کیلوگرم وزن دارد و قرار است به کمک سربازان فردا بیاید. این لباس با  حس کردن حرکت‌های صاحبش کار می‌کند و بی‌درنگ واکنش نشان می‌دهد.
 فعلاً قرار است از این لباس برای کمک به جابه‌جا کردن بار یا تعمیر تجهیزات سنگین استفاده شود. این فناوری براساس یک قرارداد دو ساله تولید و سال آینده آزمایش‌های میدانی آن انجام می‌شود.

   نیروی لباس از طریق باتری تأمین می‌شود، به همین دلیل تولید‌کنندگان باید به فکر رفع مشکل و افزایش عمر باتری آن باشند. خود جیمسون هنگام آزمایش لباس، آن را به سیم برق وصل کرده بود، چون باتری فعلی‌اش فقط تا 30 دقیقه کار می‌کند.

با این همه اجزا و قطعه و ... به نظر می رسد نتوانی سرپا بایستی،
چه برسد به این که «سوپرمن» هم بشوی

   فناوری ثابت کرده که روباتیک می‌تواند قدرت ماهیچه‌های انسان را در دنیای واقعی افزایش دهد، نه فقط در کتاب‌های تصویری و فیلم‌هایی مثل «مرد آهنین». اغلب آدم‌ها از
قهرمان بودن خوششان می‌آید و این یعنی بالا بردن توانمندی‌های بشر.

   «اسکلت بیرون» در ارتش بعضی کشورها از سال 1995 مورد توجه قرار گرفته، اما رسیدن به لباس عملی و واقعی تا به حال طول کشیده است.

   طراحان این لباس امیدوارند روزی آن را به تعداد زیادتر، هم برای نظامی‌ها و هم برای افراد دیگر، مثل کارگران، تولید کنند.

کد خبر 53169

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز