دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۲:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: گری کاسپاروف، قهرمان سابق شطرنج و منتقد کرملین در مسکو یک «پارلمان جایگزین» را تاسیس کرده است، پارلمانی که همه طیف‌های مخالفان را تشکیل می‌دهد.

روزنامه آلمانی راینیشه پست از مسکو گزارش داد، محل گردهمایی در پایتخت روسیه تا آخرین دقایق مخفی نگه داشته شده بود.

در آخر، حدود ۵۰۰ «نماینده» گردهم آمدند که طیفی از بلشویک‌های ملی‌گرا تا افراطیون لیبرال را تشکیل می‌داد.

شرکت‌کنندگان مشترکان قسم یاد کردند «از هیچ تلاشی برای برقراری حاکمیت و قدرت ملت در روسیه فروگذار نکنند.»

در میان شرکت‌کنندگان شخصیت‌های متعدد سیاسی همچون آندره ایلاریونوف، مشاور افراطی لیبرال ولادیمیر پوتین، رییس جمهور سابق روسیه، ویکتور گراشتشنکو، رییس سابق بانک مرکزی، سرگی کووالیوف، فعال حقوق بشر، ادوارو لیمونوف، نویسنده بلشویک ملی‌گرا و یوری اشمیت، وکیل میخاییل خودوروفسکی، غول سابق نفتی که در صربستان در بازداشت به سر می‌برد، به چشم می‌خوردند.

یکی از فعالان جوان از زامارا نزدیک به رود ولگا با اشاره به پوتین، نخست‌وزیر و دمیتری مدودف، رییس جمهور روسیه گفت: «ما باید سیلی محکمی به تزار پوتین و مدودف بزنیم.»
منشور مصوب شرکت‌کنندگان خواستار «استقرار دوباره دموکراسی» شده و رهبری «نامشروع» را که ناشی از انتخابات غیرآزاد است، محکوم و پیش‌بینی کرده که به «فاجعه‌ای ملی می‌انجامد.»

مخالفان روسیه ظرف سال‌های گذشته به واسطه به قدرت رسیدن حزب روسیه واحد که مورد وثوق پوتین است و همچنین قانو‌ن‌گذاری‌های خشک کرملین برای رسانه‌های جمعی به طور کامل به حاشیه رانده شده‌اند. آنها از سال ۲۰۰۳ هیچ نماینده‌ای در پارلمان روسیه ندارند.

کد خبر 52314

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز