همشهری آنلاین: فرمانده کل سپاه با تاکید بر تجدید نظر در روند طی شده چند سال اخیر در سپاه اظهار کرد: ماهیت سازمانی سپاه ، نظامی است ولی ماموریت آن تنها به همین یک بعد خلاصه نمی‌شود

به گزارش ایسنا، سردار محمد علی جعفری در مراسم تودیع و معارفه فرماندهان منطقه مقاومت بسیج تهران بزرگ با تقدیر از تلاش‌های سردار آقا میر، فرمانده سابق این منطقه افزود: تهران یکی از مناطق مهم و حساس کشور ماست و کار در این منطقه شرایط خاص خود را دارد که از عهده هر کسی بر نمی‌آید و سردار آقامیر این مسوولیت را به خوبی انجام دادند.

وی با بیان این که برای معرفی فرمانده منطقه مقاومت بسیج تهران بحث و بررسی زیادی صورت گرفت، اظهار کرد: از میان افراد مختلف، سردار عراقی که از فرماندهان موفق نیروی زمینی بودند و تجربیات زیادی هم دارند انتخاب شدند.

جعفری در ادامه با اشاره به فلسفه وجودی سپاه در برنامه‌هایی که باید برای آینده انقلاب و حراست از جمهوری اسلامی در این نیرو انجام شود تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی که در تحول سپاه مد نظر است، اصلاح ساختاری در سپاه است که باید به دستور مقام معظم رهبری، این اقدامات ساختاری انجام بگیرد. ماموریت سپاه گستردگی زیادی دارد و همانطور که این مجموعه به بعد میدانی توجه داشته است باید به سایر ابعاد آمادگی دفاعی سپاه در انقلاب نیز توجه خاص و ویژه شود. سپاه باید با حفظ آمادگی‌های دفاعی تلاش کند در ابعاد دیگر آمادگی‌ها پیشرفت‌های خوبی را در خود ایجاد کند.

فرمانده کل سپاه با بیان این که یکی از مسائل، غفلت نسبی از فلسفه وجودی سپاه است، افزود: مدتی است که این غفلت وجود داشته و به همه ابعاد و ماموریت‌های سپاه کمتر توجه می‌شده است.

وی ادامه داد: حضور طولانی مدت سپاه در دوران دفاع مقدس از دلایل بروز این مساله است و بعد از جنگ هم ماهیت سپاه یک ماهیت نظامی تلقی شد که این امر تشدید شد.

جعفری، سپاه را سازمانی با ماهیت انقلابی و مردمی دانست و اظهار کرد: چند سال روندی را داشتیم که امروز باید در آن تجدید نظر جدی شود. دفاع از دستاوردهای انقلاب اسلامی فقط به مبارزه سخت و نظامی محدود نمی‌شود و نگرانی و دغدغه حضرت امام نسبت به انقلاب هم بیشتر از داخل بود نه خارج کشور.

وی خاطرنشان کرد: ‌در تدابیر چند سال اخیر مقام معظم رهبری بر ماهیت سپاه تاکید شده است تا متوجه این نکته اساسی و ماهیت اصلی سپاه باشیم؛ چرا که سپاه نباید خود را با نیروهای نظامی تک ماموریتی مقایسه کند.

جعفری با بیان این که سپاه از نظر تعداد و تنوع ماموریت‌ها دست کمی از نیروی انتظامی ندارد افزود: اداره این سازمان با این ماموریت‌های متنوع دشوار است؛ به ویژه زمانی که مجموعه‌ای از روش‌های متناسب با ماهیت واقعی سپاه وجود نداشته باشد، کار برای اداره این سازمان سخت‌تر می‌شود و این جاست که مدیران و فرماندهان کار سخت و حساسی دارند و باید این خلا را پر کنند.

وی تصریح کرد که در این راستا مدیران و فرماندهان نقش تعیین‌کننده‌ای دارند و باید مسوولیت‌پذیری بالایی داشته باشند.

فرمانده کل سپاه ادامه داد:‌ نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، ارتباط بسیار زیاد و نزدیکی است که باید بین مجموعه رده‌های سازمانی سپاه به‌ویژ نیروی زمینی سپاه و نیروی مقاومت بسیج انجام گیرد. نزدیکی ماموریت‌ها بین این دو رده و گستردگی تشکیلات در همه رده‌های استان‌ها ایجاب می‌کند هماهنگی بیشتری بین این دو مجموعه صورت بگیرد. در مبانی نه گانه سازماندهی سپاه و بسیج نیز به این نکته توجه زیادی شده است و به زودی اقدامات عملی آن هم صور ت خواهد گرفت.

 پس از سخنان سردار جعفری ، سردار آقامیر فرمانده سابق منطقه مقاومت بسیج تهران بزرگ در اظهارات کوتاهی با بیان این که بسیج تهران با توجه به تمام سلیقه‌ها و شرایط مختلف و علی‌رغم میل نااهلان و نامحرمان همواره در صراط مستقیم و راه ولایت گام برداشته است، تاکید کرد : منطقه مقاومت بسیج تهران امروز در زمینه‌های مختلف آمادگی‌های لازم را دارد و قادر است با اوج‌بخشی انقلاب اسلامی و استفاده از روش‌های سخت و نرم ، از دستاوردهای نظام دفاع کند.

در ادامه این مراسم سردار مهدوی‌نژاد معاون بازرسی نیروی مقاومت بسیج متن حکم فرماندهی سردار عراقی را قرائت کرد.

سردار عراقی فرمانده جدید منطقه مقاومت بسیج تهران بزرگ نیز در سخنانی اظهار کرد: زمینه کاری من عمدتا در دفاع و جنگ بوده است ولی برخوردهای نزدیکی هم با بسیج و بسیجیان در استان‌های مختلف داشته‌ام. قطعا من تجربه سردار آقا میر را ندارم؛ اما به این نکته که کار بسیج کاری جدی و سنگین است و همچنین به گسترش دامنه بسیج واقف هستم.

وی ادامه داد: بر حسب تکلیف این مسوولیت را پذیرفته‌ام و حتی در دو مرحله افرادی شایسته‌تری را پیشنهاد کردم ولی وقتی به من تکلیف شد استخاره و مشورت نکردم، توکل کردم و پذیرفتم .

وی با بیان این که به کارگیری بسیج در سازمان‌های رزم یکی از آرزوهای ما بوده است افزود: برای پیشرفت بسیج و اعتلای سپاه، بر اساس تدابیر فرمانده کل سپاه کارها را پی‌گیری خواهم کرد.

عراقی تصریح کرد: ما امروز احساس تکلیف می‌کنیم و باید در این مقطع حساس نظام را یاری دهیم و در جهت اعتلای سپاه تلاش کنیم. بنده به عنوان یک سرباز، وظیفه دارم که خود را فدای سپاه کنم.

در پایان این مراسم لوح تقدیر سردار آقامیر و لوح انتصاب سردار عراقی از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین حسین طائب جانشین فرمانده نیروی مقاومت بسیج و سردار جعفری فرمانده کل سپاه اعطا شد.

در این مراسم فرماندهان نواحی مختلف نیروی مقاومت بسیج، شخصیت‌های نظامی، انتظامی و کشوری از جمله سردار رادان، فرمانده پلیس تهران، سردار سلامی فرمانده نیروی هوایی سپاه، صفرعلی براتلو معاون سیاسی استانداری تهران و پرویز سروری نماینده مجلس حضور داشتند.

کد خبر 50824

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز