مدیر روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان همدان گفت: افراد هرگز نباید به جمع‌آوری قارچ‌های خودرو اقدام کنند چراکه قارچ‌های سمی و غیرسمی شباهت زیادی دارند و حتی گیاه شناسان هم بدون استفاده از دستگاه‌های میکروسکوپی و ابزارهای مخصوص نمی‌توانند این دو نوع را از هم تشخیص دهند بنابراین باید قارچ را از مراکز دارای مجوز تهیه کرد.

قارچ

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، عباس اولیاسمیع درباره قارچ‌های سمی و خوراکی اظهار کرد: بارش‌ها و رعدوبرق‌های اخیر در سطح کشور و استان همدان شرایط مناسبی را برای رویش گروه‌های مختلفی از گیاهان ایجاد می‌کند که قارچ‌ها یکی از این گروه‌های پرخطر و پرفایده هستند و به دو صورت خوراکی و سمی روییده می‌شوند.

مدیر روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان همدان بیان کرد: قارچ‌ها ازلحاظ فنی جزو گیاهان نیستند بلکه به دسته قارچ‌ها برمی‌گردند اما بااین‌حال به علت خواص مهم و فراوان تغذیه‌ای که دارند، جایگاه ویژه‌ای در سبد سبزی‌ها پیداکرده‌اند، قارچ گیاهی است که در شرایط مناسب آب و هوایی رشد کرده و دارای بیش از ۳۸ هزار نوع هستند که رنگ، شکل و اندازه قارچ‌ها بسیار متنوع و مختلف است.

اولیاسمیع گفت: قارچ‌های سمی شباهت زیادی با قارچ‌های خوراکی دارند بنابراین مصرف هر نوع قارچ ناشناخته‌ای توصیه نمی‌شود، اصل مهم در حفظ سلامتی در مصرف قارچ استفاده از قارچ‌های پرورشی با مجوز تولید و تحت نظارت جهاد کشاورزی و دانشگاه علوم پزشکی بوده که این امر نه‌تنها خطر و ضرری به‌سلامت وارد نمی‌کند بلکه ما را از خواص قارچ بهره‌مند خواهد کرد.

وی کنترل فشارخون بالا، بهبود متابولیسم، تقویت سیستم ایمنی، پیشگیری از سرطان و سلامت قلبی را از فواید کم‌نظیر قارچ خوراکی برشمرد و گفت: قارچ مقدار زیادی پتاسیم دارد که این ماده به گشادشدن رگ‌ها کمک می‌کند و کشش و فشار رگ‌ها را کاهش می‌دهد درنتیجه فشارخون کاهش می‌یابد همچنین پتاسیم با افزایش جریان خون و اکسیژن به مغز فعالیت اعصاب را تحریک کرده و باعث افزایش هوشیاری می‌شود.

مدیر روابط عمومی مرکز اورژانس همدان بیان کرد: ویتامین‌های گروه B برای سوخت‌وساز قندها و تأمین انرژی ضروری است و به متابولیزه کردن چربی و پروتئین در بدن کمک می‌کند و قارچ‌ها حاوی مقادیر قابل‌توجهی از ویتامین‌های B هستند، قارچ برای کسانی که یبوست دارند بسیار مفید است چراکه سلولزهای آن به رفع یبوست کمک می‌کند.

وی گفت: ارگوتیونین یک آنتی‌اکسیدان قوی است که در قارچ‌ها وجود دارد و این ماده انسان را در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت کرده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند، یکی از توانایی‌های تعریف‌شده برای قارچ‌ها به‌ویژه قارچ‌های سفید دکمه‌ای توانایی آن‌ها در برداشت استروژن اضافی از گردش خون است که آن‌ها را به یک نیروی کمکی در پیشگیری از سرطان سینه تبدیل می‌کند.

اولیاسمیع بیان کرد: پزشکان توصیه می‌کنند برای جلوگیری از کمبود ویتامین D در بدن و پیشگیری از شکستگی استخوان‌ها قارچ مصرف کنید، مصرف قارچ به علت اینکه دیرهضم می‌شود برای افراد مبتلا به ناراحتی‌های معده مناسب نیست و زیاده‌روی در مصرف آن موجب غلظت خون می‌شود.

وی گفت: کسانی که مبتلا به اختلال کلیه هستند، باید مانند تمام مواد پروتئینی دیگر از مصرف زیاد قارچ خودداری کنند، کسانی که اختلال‌ هاضمه دارند، به ورم مفاصل مبتلا هستند و یا به علت اسیداوریک موجود در خون به نقرس مبتلا شده‌اند، نباید قارچ مصرف کنند.

مدیر روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان همدان اظهار کرد: قارچ را می‌توان بین سه تا هفت روز در یخچال نگهداری کرد اما بیش از این مدت به‌مرور لزج شده و ترکیباتی آزاد می‌کند که برای افراد دچار سردرد میگرنی مضر است، قارچ‌های وحشی را از اماکن دارای مجوز خریداری کنید چراکه بعضی از قارچ‌های وحشی سمی بوده و می‌توانند به‌سلامت کلیه، قلب و کبد صدمه بزنند و حتی ممکن است کشنده باشند.

وی بیان کرد: آب پز کردن قارچ باعث از بین رفتن ویتامین‌های B و D آن می‌شود و پخت طولانی نیز بر تراکم و سفتی بافت آن می‌افزاید همچنین سرخ کردن بیش از هفت دقیقه در روغن زیاد نیز آن را دیرهضم و پرکالری می‌کند بنابراین کبابی کردن بهترین روش پخت قارچ است.

اولیاسمیع یادآور شد: در هنگام کبابی کردن، قارچ را در مجاورت حرارت خیلی شدید قرار ندهید و آن را در فاصله ۱۰ سانتی‌متری آتش نگاه ‌دارید و هر طرف را به مدت کوتاهی گرمادهید، شعله مستقیم گاز خانگی یا زغال می‌تواند محصول را سمی کرده و از ارزش غذایی آن بکاهد.

کد خبر 507319

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار همدان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha