همشهری آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که برای رسیدن به استقلال فکری و فرهنگی در کشور باید علاوه بر رجوع به قرآن و احادیث، به حکمت و فلسفه اسلامی که در دامن جامعه اسلامی رشد کرده مراجعه کنیم و از نو ابن سینا و ملاصدرا را بشناسیم.

 به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به آشتیان،  غلامعلی حداد عادل درمراسم بزرگداشت استاد علامه مرحوم سید جلال الدین آشتیانی که همزمان با سالروز شهادت استاد مطهری و روز معلم در شهر آشتیان برگزار شد اظهار داشت: شهید مطهری خدمات علمی و معنوی خود را با خون خویش امضا کرد، چهره ماندگار و درخشان علم و ایمان در انقلاب اسلامی و اسوه و الگویی شد که همه معلمان باید به او افتخار و اقتدا کنند.

حداد عادل ابراز امیدواری کرد نسل جوان از کتاب های آن استاد نهایت استفاده را بنمایند.

وی در سومین سفر خود به شهر آشتیان در دوره مجلس هفتم، سهم این شهر را از نظر تربیت مردان و زنان فرهیخته و دانشمند و موثر در سرنوشت ایران بسیار زیاد خواند و گفت: بارها گفته ام هر کس با تاریخ ایران خصوصا تاریخ 200 ساله اخیر آشنا باشد مشاهده می کند در همه جا رد پای افراد متعلق به آشتیان به نحوه موثر و مفید دیده می شود.

حداد عادل در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: اهمیت شهر آشتیان به وسعت جغرافیایی و جمعیت آن نیست بلکه اهمیت آن به مردان بزرگی است که از این سرزمین کوچک برخاسته اند، مردانی که دردامن مادران بزرگ در آشتیان تربیت شده اند که یکی از آنها استاد سید جلال الدین آشتیانی است.

وی با تاکید بر آشنایی 40 ساله خود با مرحوم علامه آشتیانی افزود: آن بزرگوار در طول عمر خود خدمت بسیاری به حکمت، عرفان و فلسفه در ایران و جهان اسلام کرد، بسیاری از کتابهای عرفانی را تصحیح و به چاپ رساند، دشواریهای کتابهای عرفانی را تشریح کرد و بر این کتابها مقدمات مفصلی نوشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی علامه آشتیانی را به عنوان یکی از مدافعان حکمت متعالیه ملاصدرا معرفی و تصریح کرد: در فلسفه ملاصدرا، علامه آشتیانی بسیاری از آثار چاپ نشده ملاصدرا را تصحیح کرد و به چاپ رساند وی به تاریخ حکمت و فلسفه توجه بسیار داشت در حالی که بسیاری از حکما به فلاسفه علاقه ای ندارند.

حدادعادل در خصوص اهمیت تلاش در زمینه حکمت و فلسفه اسلامی اظهار داشت: اگر قدما درباره منظومه شمسی یا طبیعت یک نظری داشتند که امروز آن نظر کنار نهاده شده و نظر دیگری جای آن را گرفته، این به هیچ وجه دلیل نمی شود که بگوییم آرا فیلسوفان و حکیمان مسلمان در هستی شناسی و الهیات و ... امروز باطل شده است، اگر کسی معتقد است فلان سخن ابن سینا، ملاصدرا یا ذکریا غلط است باید استدلال کند.

به گزارش مهر، رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ذخیره به جا مانده و میراث حکمت در فلسفه اسلامی بسیار ارزشمند است و در مقایسه با حکمت و فلسفه غرب به هیچ وجه کمتر از آثار حکمای مهم غربی نیست و ما اصولا باید از این سرمایه معنوی استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم در انقلاب اسلامی به یک استقلال فکری و فرهنگی برسیم و اگر بخواهیم تمدن اسلامی و فرهنگ اسلامی را احیا کنیم و دست از دنیای غرب برداریم، باید علاوه بر رجوع به قرآن و احادیث به حکمت و فلسفه اسلامی که در دامن جامعه اسلامی رشد کرده مراجعه کنیم و از نو ابن سینا و ملاصدرا را بشناسیم و بشناسانیم و در مقام نقد آراء حکیمان غرب از آراء فیلسوفان خود استفاده کنیم و فکر نکنیم چون اینها شرقی بوده اند، زمان آن گذشته و آنچه از غرب رسیده مطلوب تر است.

حدادعادل افزود: ما نیازمند حکمت و فلسفه اسلامی هستیم، اطمینان دارم نسل آینده و طلاب و روحانیون علاقه مند به حکمت، ارزش مقام علمی و فلسفی استاد آشتیانی را بیشتر خواهند شناخت و از آثار ایشان بیشتر استفاده خواهند کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار امیدواری کرد شهر آشتیان همانطور که در گذشته مهد پرورش روحانیون، نویسندگان، شاعران و فیلسوفان بزرگ بوده از این پس در پرتو فعالیت های فرهنگی جمهوری اسلامی، پربارتر باشد.

کد خبر 50574

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز