گروه ادب و هنر: عضو هیات مدیره انجمن عکاسان «انقلاب و دفاع مقدس» از اسکن و دسته‌بندی 700 هزار فریم عکس از دوران دفاع مقدس خبر داد.

مسئول کمیته اطلاع‌رسانی بزرگداشت هفته دفاع مقدس سازمان فرهنگی _ هنری شهرداری تهران افزود:  این آثار ارزشمند که اسناد گویای هشت سال جنگ تحمیلی به شمار می‌روند هم‌اکنون در مکانی که از سوی بنیاد روایت فتح در اختیار این انجمن قرار داده شده نگهداری می‌شود.

به گفته امیرعلی جوادیان، در گذشته چندین سازمان متولی جمع‌آوری آثار عکاسان دفاع مقدس بودند، از جمله سازمان تبلیغات جنگ که با خاتمه جنگ منحل شد.

وی همچنین حمایت‌های انجام شده از فعالان هنر جنگ را بسیار اندک عنوان کرد و گفت:  بیشتر هنرمندان جنگ به‌خصوص عکاسان هشت سال دفاع مقدس از جانبازان جنگ تحمیلی به شمار می‌روند اما با این وجود به خاطر عشق و علاقه همچنان به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند.

وی یادآور شد:  در میان هنرمندان جنگ، عکاسان، بیشترین شهدا و مجروحان را داشته‌اند از این رو متولیان و مسئولان باید نسبت به رسیدگی آنها اقدام کنند.

 کلاری:  رکودعکس خبری 

محمود کلاری درباره نقش دفاع مقدس در روند عکاسی ایران گفت:  این اظهارنظربسیاری از کارشناسان داخلی وخارجی است که موضوع عکاسی درطول هفت سال جنگ را تحولی غریب می‌دانند.

کلاری ادامه داد: مسئله انقلاب درجریان عکاسی خبری یا عکاسی تالیفی آغازی برای شکل دادن به عکاسی ایران بود ومسلما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مقوله دفاع مقدس نیز توانست دراین روند تاثیرات مثبتی داشته باشد.

در بستر دفاع مقدس طیف گسترده ای از عکاسان جذب شدند وتوانستند با ارائه و انتشارعکس‌هایشان با عکاسان جنگ سایرکشورها برابری کنند. چنانچه آثاری که امروز در معرض تماشای مخاطبان قرارگرفته است نوعی از عکاسی را به نمایش می گذارد که به واسطه داشتن ارزش‌های فوتوژورنالیستی مطرح است.

وی افزود:  با این حال نمی توان منکرشد که عکاسی ایران با اتمام جنگ هشت ساله ناخودآگاه رو به افول رفت.
احساس شخصی ام دراین باره نیز این است که ما در کمتراز یک دهه اخیرهمواره شاهد بارقه‌هایی از شاخه‌های فوتوژورنالیسم بوده ایم.

به تعبیری این تحول را امروز می توان درحیطه عکاسی مشاهده کرد.ژ اما در کلیت مقوله عکاسی خبری بعد ازجنگ رکودی به وجود آمد که قابل تامل است.این رکود نیز به عدم اهمیت ونقطه نظرها برمی‌گردد.

محمود کلاری که اخیرا درنمایشگاه گروهی عکس دفاع مقدس با عنوان آینه حضور به ارائه اثرپرداخته است درباره این نمایشگاه نیز گفت:  به نظر می رسد در فرصت محدودی که وجود داشت این امر میسرنبود که مجموعه کامل تری یا به تعبیری غنی تر را از آثارعکاسان جنگ جمع آوری کرد اما زحمات انجمن عکاسان انقلاب ودفاع مقدس را نمی‌توان ندیده گرفت.
حتی می توان تلاش‌های دست اندرکاران این انجمن را قابل تقدیرنیز دانست.

در واقع نمایشگاه آینه حضور درمدت زمان اندکی که فرصت برگزاری داشت به عملکردهای خوبی دست یافته است.

رضا برجی:گله از دولت

عکاسان در عرصه دفاع مقدس توانستند تاریخ یک کشور را ثبت کنند، اما متاسفانه حمایت از این مقوله در حد صفر است.

رضا برجی گفت: عکاسی ایران تا زمان وقوع پیروزی انقلاب اسلامی دارای سبک خاصی نبود وتنها به مجموعه ای از عکاسان حرفه ای مطبوعات اختصاص داشت، اما با اتفاق افتادن دو رویداد مهم یعنی پیروزی انقلاب و دفاع مقدس روند عکاسی در ایران در بسترحوادثی که وجود داشت تغییرکرد.

در واقع بسیاری ازعکاسانی که امروز درجشنواره‌های بین المللی حضور دارند و برای ایران افتخارآفرین هستند همان افرادی بودند که سال‌های جنگ را با هرسختی و مشکلی که بود تاب آوردند و به عکاسی از وقایع دردناک پرداختند.
اما در این میان یعنی بعد از پایان جنگ دست اندرکاران دولتی نیز در زمینه تقویت عکاسی جنگ کوتاهی کردند.

عکس‌هایی باید از این عکاسان منتشرمی شد و نشد، نگاتیوهایی باید به وسیله وزارت فرهنگ وارشاد و سازمان‌های مربوطه مورد حمایت قرارمی گرفت که میسرنشد.

برجی خاطرنشان کرد:  امروز هنرعکاسی در ردیف هنرهای هفت گانه قرارگرفته است اما ما به این هنر به‌خصوص در شاخه جنگ بی توجه هستیم و این مقوله روزبه روز بیشتر درسایه فراموشی قرارمی گیرد.

اما متاسفانه حمایت دولت از این مقوله صفراست و باید گفت حتی اگر حرکتی هم دراین زمینه تا کنون صورت گرفته است حرکت‌های خودجوش خود عکاسان بوده که توانسته نقش عکاسی جنگ را مهم جلوه دهد.

کد خبر 4995

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز