جمعه ۲ فروردین ۱۳۸۷ - ۰۷:۲۴
۰ نفر

سیدرضا رحیمی : شاید هیچ ماهی از سال مانند اسفند، دانش‌آموزان را درگیر مسائل حاشیه‌ای خود نمی‌کند.

رسیدن روزهای نوروز و برنامه‌های ویژه آن، بخش قابل توجهی از زمان و انرژی خانواده‌ها را به خود اختصاص می‌دهد و به دنبال آن دانش‌آموزان هم ناخواسته، یا شاید هم خواسته، با خانواده هماهنگ می‌شوند.
خانه تکانی از جمله کارهایی است که به‌طور کامل نظم منزل را به‌هم می‌ریزد [نظرسنجی تلفنی از مردم تهران درباره خانه تکانی] و هیچ فضای مناسبی در این زمان برای درس و مطالعه در منزل پیدا نمی‌شود.[چطور در تعطیلات نوروز برنامه درسی تنظیم کنیم؟ ]

بهترین پیشنهاد برای این زمان استفاده از کتاب‌خانه‌های عمومی است. البته لازم است بدانید که استفاده از کتاب‌خانه هم شرایط خودش را دارد. اولاً نباید مسیر بین منزل تا کتاب‌خانه خیلی طولانی باشد که وقت شما گرفته شود؛ دوم اینکه محیط کتاب‌خانه و افراد حاضر در آن به شکلی نباشد که شما را مشغول گفت‌وگو و پرداختن به کار غیردرسی کند؛ چرا که در این صورت فقط وقتتان تلف می‌شود. سوم اگر قصد دارید این برنامه را با دوستان خود اجرا کنید، این دوستان باید کسانی باشند که مثل شما قصد مطالعه و یادگیری را دارند، نه گپ‌زدن و وقت تلف کردن.

عکس از جعفر سمیعی

با توجه به حال و هوای اسفند که مختصری از آن عنوان شد، پیشنهاد می کنیم که:
* دانش‌آموزان راهنمایی سراغ مرور درس‌های جدی یا ضعیف خود نروند، چرا که یادگیری دو بارة آنها  به انرژی و زمان مناسب نیاز دارد، که روزهای اسفند چندان مناسب نیست. بنابر این بهتر است درس‌هایی که نمره آنها در حد متوسط بوده در برنامه مرور اسفندماه در نظر گرفته شود که با یک مطالعه سطحی و مختصر مطلب‌های درسی دوباره یادآوری می‌شود.
* دانش‌آموزان سال اول و دوم دبیرستان باید اسفند را جدی‌تر در نظر بگیرند، چرا که بعد از ایام نوروز فرصت چندانی برای مرور و تکرار مطلب‌های یاد گرفته شده نیست، چون زمان کوتاه است و برخی از دبیران با فشار و حجم بیشتری درس می‌دهند تا بتوانند درس‌های کتاب را تا پایان سال تمام کنند.
بنابر این مرور و دوباره‌خوانی حداقل سه درس از درس‌های ضعیف در روزهای اسفند خیلی مهم است.
* اسفندماه برای دانش‌آموزان سال سوم دبیرستان حیاتی است. از طرفی امتحان نهایی پایان سال و از طرف دیگر معدل مؤثر در کنکور چیزهایی هستند که نمی‌گذارند  دانش‌آموز پایه سوم  از کنار این ماه بی‌تفاوت بگذرد. از آنجا که تا حدودی کارکرد مدرسه‌ها در اسفند تحت تأثیر حال و هوای نوروز کم می‌شود، بهترین فرصت برای جبران نقاط ضعف و عقب افتادگی‌ها‌ست؛ بنابر این اگر تا امروز اقدامی نکرده‌اید، هنوز فرصت باقی است. حتماً برای زمان باقی‌مانده تا پایان سال برنامه مرور و دوباره‌خوانی برای خود تنظیم کنید.
* دانش‌آموزان پایه پیش‌دانشگاهی هرچه به آزمون سراسری نزدیک‌تر می‌شوند؛ زمان و ماه‌ها اهمیت بیشتری برایشان پیدا می‌کند. گروهی از دانش‌آموزان پیش‌دانشگاهی طبق برنامه باید تا قبل از نوروز درس‌های پیش‌دانشگاهی خود را به پایان برسانند. این گروه اسفند پرکاری دارند و در این ماه همچون ماه‌های قبل مشغول تمرین و یادگیری هستند. گروه دیگر افرادی هستند که بخشی از درس‌های ترم دوم آنها به زمان بعد از نوروز موکول می‌شود. این دوستان در اسفند زمان مناسبی دارند تا نقاط ضعف ترم اول خود را جبران کنند.
و اما اینکه:
امسال هم مثل خیلی از سال‌های دیگر به پایان رسید و سال‌های دیگر هم از پی هم می‌آیند؛ اما راستی اگر قرار باشد به نحوه درس خواندن خودتان در سالی که گذشت نمره بدهید چه عددی خواهد بود: 20 یا 13؟

کد خبر 46703

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز