یکشنبه ۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۰
۰ نفر

بیشتر استان‌های کشور هفته گذشته، با فعالیت سامانه بارشی کاهش دما و بارش برف و باران را تجربه کردند، اما از روزهای پایانی هفته گذشته فعالیت این سامانه کاهش یافت و شرایط جوی به پایداری رسید.

اصفهان

همشهری آنلاین  - سیده زهرا عباسی: سازمان هواشناسی کشور پیش‌بینی‌ کرده است تا سه‌شنبه پنجم آذر غلظت آلاینده‌ها در هوای ۷ شهر پر جمعیت و صنعتی تهران، کرج، قزوین، اراک، تبریز، ارومیه و اصفهان افزایش می‌یابد. هوای ۳ کلانشهر تهران، اصفهان و کرج از روز گذشته با غلظت آلاینده‌ها همراه بود.

  • هوای ناسالم البرز 

در البرز گزارش‌های محیط ‌زیست هوای این کلانشهر را برای گروه‌های حساس ناسالم اعلام کرد.

فردین حکیمی، مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست البرز با بیان این‌که شاخص برخط کیفیت هوا (ذرات معلق کمتر از ۵/۲ میکرون) در کلانشهر کرج روی عدد ۱۰۳ قرار گرفته است، می‌گوید: شاخص کیفیت هوا در اشتهارد، فردیس و نظرآباد به ترتیب ۵۷، ۹۹ و ۹۰ است و در مرز رسیدن به وضع کیفی ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد.

وارونگی دما مهم‌ترین عامل تشدید آلودگی این روزها در کلانشهرهاست، اما معاون فنی محیط ‌زیست البرز دراین باره به همشهری می‌گوید: وارونگی دما یک پدیده طبیعی است که موجب آلودگی نمی‌شود. منابع آلاینده در طول سال فعالیت دارند، اما با رسیدن به روزهای سرد، بروز پدیده واروندگی دما موجب تجمع این آلاینده‌ها می‌شود. در روزهای دیگر این آلاینده‌ها به ارتفاعات بالاتر می‌روند و با جریان‌های افقی هوا از محیط شهرها دور می‌شوند.

حمیدرضا لشگری با تاکید بر این‌که مبارزه با آلودگی هوا باید در کل سال استمرار داشته باشد، می‌افزاید: هیچ راهکاری نیست که در روزهای وارونگی دما بتوان برای کاهش آلودگی انجام داد و همه تصمیم‌هایی که در این ایام گرفته می‌شود برای کاهش تاثیر آلایندگی بر گروه‌های حساس است.  

او  با بیان این‌که بیش از ۶۴ درصد از آلایندگی در البرز نتیجه منابع متحرک و بقیه ثابت است، اظهار می‌کند: هیچ وقت ۳۵ درصد منابع ثابت آلایندگی بررسی و تفکیک نشده است که چقدر آن سهم فعالیت صنایع، منابع خانگی و بخش خدمات است. از آنجا که بیشتر صنایع استان گازسوز هستند، عملا فعالیتشان شبیه بخش خانگی است و نمی‌توان چندان آنها را مقصر این وضع معرفی کرد. لشگری ادامه می‌دهد: یک مطالعه برای شناسایی سهم منابع آلاینده در دست انجام است. هدف ما این نیست که بگوییم صنایع تقصیری ندارند، بلکه همه بخش‌ها در فرایند آلودگی مقصرند.  

  • تشدید آلودگی هوای اصفهان تا پایان هفته  

اصفهان پیش از دیگر کلانشهرها با مشکل آلایندگی روبه‌رو شد. کیفیت هوای کلان‌شهر اصفهان روز شنبه و برای دومین روز متوالی  در وضع ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت. رئیس اداره امور آزمایشگاه‌ها در حفاظت محیط‌ زیست اصفهان در این باره به همشهری می‌گوید: چهارشنبه و پنجشنبه هوا در اصفهان سالم بود، اما بعد از برودت و سکون هوا از اوایل روز جمعه روند افزایش غلظت آلاینده‌ها تشدید شد و روز گذشته با عدد ۱۰۸ در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت.  

بابک صادقیان با بیان اینکه آلایندگی هوا از بعدازظهر روز گذشته (شنبه) در برخی از ایستگاه‌ها بالاتر از ۱۵۰ رفته است، می‌افزاید: بر اساس پیش‌بینی‌های هواشناسی که روز شنبه اعلام شد، تا آخر هفته شرایط پایداری هوا برقرار است و اگر شدت این پایداری و افزایش آلاینده‌ها ادامه داشته باشد و تغییری نکند، با انباشت آلاینده‌ها، مطمئنا آلایندگی در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه بیشتر می‌شود.

او همچنین به اقدامات انجام‌شده برای کاهش آلودگی اشاره و اظهار می‌کند: براساس آیین‌نامه هوای پاک مجلس شورای اسلامی، اقدامات لازم برای کاهش و کنترل آلایندگی در طول سال انجام می‌شود و وظایف به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است، اما در این شرایط خاص، طبق آیین‌نامه اجرایی ماده ۳ قانون هوای پاک، یک دستورالعمل داریم که شامل اعمال محدودیت‌های زمانی، مکانی و نوعی است. مثلا در این روزها برخورد با کارخانه‌ها تشدید یا محدودیت‌های حمل ‌و نقل بیشتر می‌شود.

به گفته صادقیان، ‌ قانون هوای پاک ۳۴ ماده دارد که ۳۳ مورد آن در طول سال دنبال می‌شود و فقط یک مورد مربوط به روزهای خاص است. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که تا پایان هفته با انباشت آلایندگی، غلظت آلایندگی در هوای کلان‌شهر افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

کد خبر 464977

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha