یکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: هم آمریکا و هم روسیه در سال‌های اخیر حال ساخت و آزمایش سلاح‌های لیزری با استفاده از لیزرهای پرانرژی بوده‌اند.

نیروی دریایی آمریکا سامانه لیزر جنگی AN/SEQ--3 را ساخته است. این سلاح لیزری که XN-1 LaWS هم نامیده می‌شود،  در سال ۲۰۱۴ روی ناو یواس‌اس‌ پونس نصب شد و نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد این سلاح در مقابله با تهدیدهای نامتقارن ساده (مانند قایق‌های سبک تندرو) به خوبی عمل می‌کند و مجوز استفاده از آن به عنوان سلاح دفاعی صادر شد.

مزیت‌های این توپ‌های لیزری نسبت به توپ‌های معمولی قیمت بسیار ارزان‌تر و همچنین امکان شلیک بدون محدودیت آنها است، اما نقاط ضعف آنها احتمال مختل شدن کار آنها در شرایط بد آب‌وهوایی است. این سلاح لیزری فعلا برای یک سامانه دفاعی کوتاه‌برد است و استفاده از آن به آتش در خط دید محدود است تا بتوان لیزر روی هدف نگاه داشت. قدرت فعلی این سلاح لیزری بین ۱۵-۵۰ کیلو وات در هر شلیک تخمین زده می‌شود.

نیروی دریایی آمریکا سفارش ساخت یک جفت توپ لیزری جدید از همین نوع «لیزرهای پرانرژی»  را به شرکت لاکهید مارتین داده است که قرار است تا سال ۲۰۲۰ یکی از آنها روی یک ناو دیگر آمریکایی و دیگری در یک پایگاه زمینی نصب شود. پیش‌بینی می‌شود این توپ‌های لیزری جدید تا ۱۵۰ کیلو وات در هر شلیک قدرت داشته باشند که برای نابودن کردن قایق‌های تندرو و پهپادها کافی است. اگر قدرت این توپ به ۳۰۰ کیلو وات در هر شلیک ارتقا یابد، احتمالا می‌تواند موشک‌های پرسرعت را پیش از رسیدن به هدفشان نابود کند.

فیلم اول استفاده از این سلاح لیزری را در یک تمرین نظامی آمریکا نشان می‌دهد.

روسیه نیز سامانه لیزری جنگی خود را با نام Persvet ساخته است که هنوز اغلب اطلاعات مربوط به آن سری است و تصور می‌شود برای دفاع عوایی و دفاع موشکی به کار برده شود. این سامانه برای اولین بار در اول مارس ۲۰۱۸ در حضور ولادیمیر پوتین رونمایی شد که در فیلم دوم آن را می‌بینید.

کد خبر 442518

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha