سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران می‌گویند خمیردندان‌های بر اساس زغال که در تبلیغات ادعا می‌شود، دندان‌ها را سفید می‌کنند، از این نظر تأثیری ندارند و درواقع ممکن است خطر پوسیدگی دندان و رنگ گرفتن آن را افزایش دهند.

charcoal toothpaste

خمیردندان‌های زغالی که محبوبیت فزاینده‌ای یافته‌اند اغلب حاوی فلوراید که به حفاظت دندان کمک می‌کند، نیستند.

پژوهشگران در بازبینی‌شان در ژورنال دندانپزشکی بریتانیا می‌نویسند هیچ شاهد علمی در حمایت از ادعاهای تبلیغاتی درباره این خمیردندان‌ها وجود ندارد.

به گزارش بی‌بی‌سی این پژوهشگران می‌گویند مسواک زدن شدید ممکن است بیش از آنکه سودمند باشد، آسیب ایجاد کند.

آنان به مردم توصیه می‌کند اگر می‌خواهند دندان‌هایشان را سفید کنند، در این مورد با دندانپزشکتان مشورت کنند. همچنین به نظر آنان بهتر است افراد از خمیردندان‌های معمولی حاوی فلوراید استفاده کنند.

سابقه استفاده از زغال برای بهداشت دندان به یونان باستان بازمی‌گردد. در آن زمان استفاده از زغال برای سفید کردن دندان و برطرف کردن بوهای نامطبوع ناشی از لثه‌های بیمار توصیه می‌شد.

موج جدید رواج استفاده از خمیردندان‌ها و پودرهای دندانی بر اساس زغال پس‌ازآن ایجاد شد که چهرهای مشهور یا به‌اصطلاح سلبریتی‌ها شروع به صحبت از استفاده از این فراورده‌ها کردند.

اما بررسی که در سال ۲۰۱۷ بر روی این ۵۰ نوع از این فراورده‌ها انجام شد، نشان داد ادعاهای تبلیغاتی درباره آن‌ها حقیقت ندارد.

ادعاهای تبلیغاتی درباره این فراورده‌ها مطرح می‌شود، ازجمله ضد باکتری بودن، ضد قارچ بودن، کمک به سفید کردن دندان و کاهش پوسیدگی دندان.

این پژوهشگران می‌گویند افرادی به‌طور منظم با فراورده‌های بر اساس زغال مسواک می‌زنند به این امید که به گزینه‌ای ارزان‌قیمت و ساده برای سفید کردن دندان دست یابند.

اما مسواک زدن شدید با فراورده‌های زغالی می‌تواند به ساییدگی دندان و ایجاد حساسیت دندانی بینجامد و ازآنجایی‌که این فراورده‌ها حاوی فلوراید نیستند یا فلوراید را غیرفعال می‌کنند، حفاظتی در برابر پوسیدگی دندان ایجاد نمی‌کنند.

کارشناسان می‌گویند هنگامی فراورده‌های زغالی بیش‌ازحد در افرادی که دارای پرشدگی دندانی هستند، مصرف شوند، ممکن است ذرات زغالی وارد دندان شوند و خارج کردنشان مشکل باشد. همچنین ممکن است این ذرات در لثه‌ها فروروند و باعث تحریک آن‌ها شوند.

به‌طورکلی خمیردندان‌ها و پودرهای دندان زغالی نسبت به خمیردندان‌های معمولی سایش بیشتری ایجاد می‌کنند و بالقوه ممکن است مینای دندان و لثه‌ها را تخریب کنند.

زغال در خمیردندان‌های امروزی معمولاً به‌صورت پودر ریزی زغال فعال‌شده است. این پودر ممکن است از موادی مانند پوست بادام و گردو، رشته‌های پوست نارگیل و بامبو یا احتمالاً چوب و زغال‌سنگ به دست آید.

کد خبر 440437

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha