مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰
۰ نفر

رمضان نوری- ایلام –خبرنگار: قاچاق دام معضلی است که طی ۲ سال اخیر در استان ایلام زیاد به چشم می‌آید.

قاچاق دام

این معضل، علاوه بر گرانی گوشت، باعث حضور دلالان در استان نیز شده است. ایلام به عنوان یکی از قطب‌های اصلی دامداری کشور شناخته می‌شود و طبق آخرین آمارهای اعلام‌شده، حدود ۲/۲ میلیون راس دام که شامل ۳ درصد از جمعیت دام سبک کشور است، در این استان قرار دارد. طبق آمارهای دامپزشکی استان ایلام از تولیدکنندگان اصلی گوشت قرمز در کشور است و حدود ۲ درصد گوشت قرمز آن را تولید می‌کند. قاچاق دام پدیده‌ای است که اخیرا با سودجویی دلالان باعث خالی شدن استان از دام‌ها شده است. طی ۲ سال گذشته، به واسطه گرانی گوشت در کشور، حضور دلالان در ایلام برای خروج دام این استان به مناطق دیگر کشور یا خارج از کشور بیشتر شده است.

معضل قاچاق دام طی سال جاری هم - طبق آمارهای انتظامی استان - وجود دارد، هرچند مقابله و مبارزه با قاچاق دام در استان تشدید شده است. طبق آمارهای رسمی، قاچاق دام سال ۹۶ در استان ایلام حدود ۱۰ راس بود که سال ۹۷ به بیش از ۳ هزار راس رسید و قطعا طی سال جاری طمع دلالان برای قاچاق دام در استان بیشتر خواهد شد.

  • کشف ۲۹۴ راس دام زنده قاچاق

فرمانده انتظامی ایلام در این ارتباط به خبرنگار همشهری می‌گوید: به منظور کنترل قیمت‌ها هم‌اکنون خروج دام زنده از استان بدون داشتن مجوز ممنوع است. سردار «نورعلی یاری» می‌افزاید: فرمانده انتظامی استان ایلام به دلیل حساسیت‌ موضوع دام، کنترل‌ها و بازرسی‌های خود را در مناطق مختلف استان ایلام تشدید کرده است. وی با اشاره به این‌که از ابتدای امسال تاکنون ۲۹۴ راس دام زنده و ۳۸۳۴ قطعه مرغ به ارزش ۷ میلیارد و ۳۰ میلیون ریال از قاچاقچیان کشف و ضبط شده است، بیان می‌کند: خودروهای حامل احشام که فاقد گواهی بارنامه معتبر باشند، محموله دام آنها قاچاق محسوب و از ادامه حرکتشان جلوگیری می‌شود.

این مقام مسئول ادامه می‌دهد: با همکاری دستگاه قضایی، در بازه زمانی ۴۵ روزه امسال نسبت به سال گذشته شاهد رشد بیش ۲ هزار درصدی کشفیات احشام در استان ایلام بوده‌ایم. یاری می‌گوید: با هرگونه قاچاق دام به صورت جدی برخورد می‌شود و به سودجویان و دلالان اجازه نمی‌دهیم دام‌های زنده را استان خارج کنند.  با توجه به دستورهای صادرشده  برای تحقق بحق مطالبات مردم و لزوم برخورد با رانندگانی که اقدام به حمل غیرقانونی و قاچاق احشام می‌کنند، به تمامی تیم‌های گشت پلیس راه استان ایلام که در محورهای مواصلاتی گشت‌زنی می‌کنند، ابلاغ شده است وسایل نقلیه حامل احشام قاچاق را توقیف و افراد متخلف را به مراجع قضایی معرفی کنند.

وی با اشاره به این‌که مبادی ورودی و خروجی استان به شدت توسط عوامل انتظامی برای جلوگیری از خروج دام کنترل می‌شود، اضافه می‌کند: استان ایلام در جنوب غرب کشور واقع شده است و ۴۲۵ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد که تمام این نوار مرزی توسط فرماندهی مرزبانی و انتظامی کاملا پوشش داده شده است. فرمانده انتظامی ایلام اظهار می‌کند: ایلام ۱۰ شهرستان و ۶ ایستگاه ایست و بازرسی دارد که در مبادی ورودی و نقاط حساس این استان مستقر هستند. معاون سیاسی امنیتی استاندار ایلام نیز در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری می‌گوید: یکی از مهم‌ترین اولویت‌های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در استان، برخورد جدی با قاچاق دام زنده در استان است. «محمد نوذری» بیان می‌کند: ۳۳۹۰ راس دام قاچاق سال ۹۷ در استان کشف شد که مراجع قضایی پرونده‌های آنها را بررسی کرده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: اختلاف قیمت‌ها باعث خروج دام و مرغ از استان می‌شود بنابراین می‌طلبد که مسئولان اجرایی برنامه دقیقی برای این موضوع داشته باشند. این مقام مسئول می‌افزاید: برای انجام اقدامات نظارتی برای مبارزه با قاچاق دام زنده ۲۰۰ تیم نظارتی و امنیتی در مرزهای استان به صورت شبانه‌روزی مستقر شده‌اند. «افشار خسروی‌زاد» دادستان ایلام نیز می‌گوید: افرادی که در زمینه قاچاق دام دستگیر می‌شوند، مجازات حبس و جریمه نقدی سنگین در انتظار آنها خواهد بود. همچنین، با دستور دادستانی، دام‌های کشف‌شده پس از ذبح با کمترین قیمت در بازار عرضه می‌شوند.

کد خبر 440431

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha