همشهری آنلاین: مهندسان انگلیسی طرح‌هایی را برای تولید جت مافوق‌ صوتی را اعلام کردند که می‌تواند در کمتر از 5 ساعت از اروپا به استرالیا برسد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه هواپیمای A2 که بوسیله شرکت مهندسی Reaction Engines  مستقر در آکسفوردشایر در جنوب انگلیس طراحی شده است، می‌تواند 300 مسافر را با حداکثر سرعت 6400 کیلومتر در ساعت- پنج برابر سرعت صوت- جابه جا کند.

به گفته آلن باند، رئیس شرکت LAPCAT (تکنولوژی‌ها و مفاهیم رانش پیشرفته درازمدت) که پروژه ساخت این هواپیما را در دست دارد و سازمان فضایی اروپا نیز از آن حمایت می‌کند، این هواپیما  25 سال دیگر به کار خواهد افتاد.

او گفت: "A2 برای به هوا برخاستن از فرودگاه بین‌المللی بروکسل، پرواز آرام و با سرعت کمتر از سرعت صوت (0.9 ماخ) به بالای اقیانوس اطلس شمالی و سپس حرکت با سرعت 5 ماخ بر فراز قطب شمال و اقیانوس آرام برای رسیدن به استرالیا طراحی شده است."

این هواپیما که 143 متر طول دارد، حدود دو برابر اندازه بزرگترین جت‌های کنونی را خواهد داشت و می‌تواند بدون توقف با سرعت تا حداکثر 20000 کیلومتر در ساعت پرواز کند.

این هواپیما از هیدروژن مایع استفاده می‌کند که کمتر آلودگی زیست‌محیطی ایجاد می‌کند و  نتیجه احتراق آن  به جای ترکیبات کربنی، آب و اکسید نیتروژن است.

مسافران باید با نداشتن پنجره در این هواپیما بسازند، که به خاطر مسائل ناشی از حرارت ایجاد شده در سرعت‌های بالا است.

به جای آن طراحان در محل‌های قبلی پنجره‌ها تلویزیون‌ها با صفحه تخت کارگذاشته‌اند که تصور دیدن بیرون را ایجاد می کنند.

پول بلیط این هواپیما با قیمت بلیت‌های "فرست کلس" پروازهای فعلی قابل مقایسه و حدود 3500 پوند خواهد بود.

زمان پرواز با A2 از بروکسل به استرالیا 4 ساعت و 40 دقیقه خواهد بود.

کد خبر 43969

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز