همشهری آنلاین: یانیس براکیس که در سه دهه گذشته بسیاری از بحران‌های نظامی و انسانی جهان را برای رویترز پوشش داد، پس از یک مبارزه طولانی با سرطان در ۵۸ سالگی از دنیا رفت.

عكس يانيس براكيس از بحران پناهجويان سوري

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، عکاس تحسین‌شده یونانی یکی از سرشناس‌ترین عکاس-خبرنگارانی بود که از ۱۹۸۹ به بعد به بسیاری از مناطق بحران‌زده دنیا از اروپا و خاورمیانه گرفته تا آفریقا و آسیا رفت و ناآرامی‌ها و جنگ‌ها را از دریچه دوربین خود ثبت و ضبط کرد. در بسیاری از عکس‌های ماندگار براکیس انسان‌ها حضوری چشمگیر دارند و کارشناسان او را محترم‌ترین و پیراسته‌ترین عکاس رویترز می‌دانند.

جنگ‌های افغانستان و چچن، زمین‌لرزه مرگبار در کشمیر، جنگ ۲۰۰۳ عراق و آمریکا و بحران‌های یک دهه اخیر در اروپا و آسیا از جمله ماموریت‌های براکیس بود. او سال ۲۰۱۶ همراه یک گروه خبری برای پوشش بحران پناهجویان به سیرالئون در آفریقا رفت و همان ابتدا از یک حمله مرگبار جان سالم در برد. عکس‌ها و گزارش‌های آن ماموریت چنان درخشید که جایزه معتبر پولیتزر را برای گروه خبری رویترز به ارمغان آورد. او بارها بر نفرت خود از جنگ تاکید و اعلام کرده بود عاشق سفر رفتن و ماجراجویی است.

براکیس زمانی گفته بود: «ماموریت من این است که داستان را برای شما روایت کنم و بعد این شما هستید که تصمیم می‌گیرید چه کنید. ماموریت من این است مطمئن شوم کسی نیست که بعدها بگوید من خبر نداشتم.» او در ۱۹۶۰ در آتن به دنیا آمد و در ۱۹۸۹ در ۲۹ سالگی در نخستین ماموریت خارجی خود به عنوان عکاس رویترز به لیبی تحت رهبری معمر قذافی رفت؛ ماموریت‌هایی که در سه دهه پس از آن در دیگر نقاط دنیا ادامه یافت.

یکی از تاثیرگذارترین عکس‌های کارنامه براکیس تصویری است که سال ۱۹۹۸ از جنازه یک کودک دو ساله در جریان جنگ‌های داخلی یوگسلاوی گرفت. او درباره این عکس که از زاویه بالا گرفته شده چنین گفت: «تصویر بسیار قوی و جنازه پسرک انگار روی هوا معلق است. چنین به نظر می‌رسد که روح پسر دو ساله از بدنش جدا شده و در حال رفتن به بهشت است.» برکیس سال ۲۰۰۰ در سیرالئون دو نفر از دوستان و همکارانش را از دست داد.

سال ۲۰۱۵ برکیس و گروهی از عکاسان و تصویربرداران ماه‌ها روی پروژه فرار آوارگان از سوریه، افغانستان و دیگر کشورها و مناطق دنیا کار کردند. شاید مهم‌ترین تصویری که از این پروژه یادگار مانده، پدری سوری است که دخترک خود را در آغوش گرفته و زیر باران در جاده میان مرز دو کشور یونان و مقدونیه قدم می‌زند. او این تصویر را چنین شرح داد: «برای من این عکس پدری است که عشق بی‌قید و شرط خود را نثار دخترش می‌کند.»

کد خبر 433437

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha