گروه سیاسی: به‌دلیل وجود برخی مخالفت‌های اعضای غیردائم شورای امنیت با مفاد پیش‌نویس قطعنامه سوم تحریم ایران، دیپلمات‌های حاضر در مقر سازمان ملل تصریح می‌کنند که هفته‌ها طول می‌کشد تا این شورا بتواند پیش‌نویسی که از جمعه گذشته در میان اعضا به گردش درآمده است را تصویب کند.

به گزارش رویترز، رایزنی 5 عضو دائم شورای امنیت که بر سر پیش‌نویس با یکدیگر به توافق رسیده‌اند، از دوشنبه گذشته با 10عضو غیردائم این شورا آغاز شده است، اما به گفته لیو ژن‌مین، معاون نماینده چین در سازمان ملل که پیش از برگزاری جلسه در دفتر نمایندگی انگلیس با خبرنگاران سخن می‌گفت، به سرانجام رسیدن این گفت‌وگوها به چند هفته زمان نیاز دارد.

به گفته یک دیپلمات آمریکایی، واشنگتن که برای ایجاد توافق در 1+5 بر سر تحریم‌های جدید ماه‌ها تلاش کرده، اکنون خواستار تصویب هرچه سریع‌تر قطعنامه است، اما دیپلمات‌های اروپایی تأکید می‌کنند که باید گام‌هایی آهسته اما کافی برداشته شود تا قطعنامه‌ای اجماعی علیه ایران به تصویب شورای امنیت برسد.

موضع آفریقای‌جنوبی و اندونزی

کالین کیتینگ، رئیس یک سازمان مستقل که فعالیت‌های شورای امنیت را رصد می‌کند در گفت‌وگو با رویترز تأکید کرد که بدون‌شک قطعنامه جدید علیه ایران در شورای امنیت به تصویب خواهد رسید، اما این قطعنامه، متعادل خواهد بود و موجب دو دستگی در شورای امنیت نیز نخواهد شد، هرچند آفریقای جنوبی و اندونزی ممکن است خواستار ایجاد اصلاحاتی در پیش‌نویس باشند.

دومیسانی کومالو، نماینده آفریقای جنوبی در سازمان ملل تأکید کرده است که کشورش مایل است تا زمان انتشار گزارش محمد البرادعی در مورد همکاری‌های ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه مارس منتظر بماند.

وی خاطرنشان کرد: من معتقدم که گزارش آژانس از همکاری‌های ایران بسیار مهم است، چراکه آنها متخصص این موضوع هستند و باید دید رویکردشان به موضوع چگونه است.

این در حالی است که تابو امبکی، رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی در مراسم دریافت استوارنامه سفیر جدید ایران در پرتوریا تأکید کرد که دولت آفریقای‌جنوبی به حمایت خود از دولت ایران در پرونده هسته‌ای ادامه خواهد داد.

کد خبر 43010

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز