شنبه ۱۰ آذر ۱۳۸۶ - ۱۷:۱۹
۰ نفر

گروه سیاسی: پس از مذاکرات روز جمعه دبیر شورای‌عالی امنیت ملی و هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نمایندگان گروه 1+5 برای بررسی شرایط جدید پرونده هسته‌ای ایران پس از گزارش دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و همچنین گزارش‌های خاویر سولانا از روند مذاکره با مقامات ایرانی در پاریس گرد هم آمدند.

به گزارش رویترز، در این نشست 6 کشور درگیر در برنامه هسته‌ای ایران در مورد چگونگی اعمال تحریم‌های جدید برضد ایران به رایزنی پرداختند.

این خبرگزاری همچنین ادعا کرد که در گفت‌وگوهای 1+5 چین و روسیه به این شرط که رویکردهای ملایم‌تری در قبال ایران در پیش گرفته شود، با نظرات آمریکا، فرانسه و انگلیس موافقت کرده‌اند.

کریستینا گالاچ، سخنگوی سولانا نیز تصریح کرد که نماینده سولانا در نشست 1+5 خلاصه‌ای از روند کلی مذاکرات سولانا با مقامات ایرانی و همچنین گفت‌وگوهای وی با سعید جلیلی را به اطلاع معاونان سیاسی وزرای امور خارجه 6 کشور مذکور رساند.

رویترز همچنین با اشاره به اعلام 1+5 مبنی بر اینکه تا پایان ماه نوامبر و ارائه گزارش سولانا از روند مذاکرات، برای بحث در مورد گام بعدی صبر می‌کنند و همچنین با مدنظر قرار دادن ابراز ناامیدی روز جمعه سولانا از 5 ساعت گفت‌وگو با سعید جلیلی، مدعی شد: 1+5 اعلام کرده‌اند چنانچه تا ماه دسامبر پیشرفتی در رفع مناقشات درباره برنامه هسته‌ای ایران به‌وجود نیاید، آنها برای افزایش تحریم‌ها از طریق قطعنامه سوم اقدام خواهند کرد.

انتظار از گزارش سولانا

از سوی دیگر، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در واکنش به اظهارات خاویر سولانا مبنی بر اینکه از مذاکرات روز جمعه با وی ناامید شده است، گفت: گزارش سولانا به 1+5 باید بر رفتار منطقی ایران منطبق باشد.

سعید جلیلی که در بازگشت از لندن در فرودگاه امام‌ خمینی(ره) به سؤالات خبرنگاران پاسخ می‌داد و ایرنا خبر آن‌را منتشر کرد، در پاسخ به این پرسش که اگر گزارش سولانا از روند گفت‌وگوها منفی باشد، واکنش ایران چیست، تصریح کرد: رفتار منطقی ملت ایران و دفاعی که از حقوق هسته‌ای خود دارد، بر مبنای گزارش دیگران نیست بلکه این گزارش دیگران است که باید بر مبنای رفتار ایران به‌صورت منطقی تنظیم شود.

کد خبر 38052

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز