دبیر شورای‌عالی امنیت ملی با اشاره به گزارش دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه هیچ سندی دال بر انحراف ایران از مقاصد صلح‌آمیز پیدا نشده است، گفت: ملت ایران با شفاف‌سازی مشکلی ندارد، بلکه مشکل ما با محروم‌سازی است

چراکه ملت ما نمی‌پذیرد کشورهایی بنابر اغراض سیاسی یک عضو ملتزم به NPT که تکالیف خود را به خوبی انجام داده است، از حقوقش محروم کنند.

سعید جلیلی در سخنانی در سمینار بین‌المللی برنامه‌ هسته‌ای ایران و بررسی گزارش البرادعی که مهر خبر آن‌را منتشر کرد و البته شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان نیز با قطع برنامه‌های عادی خود، این سخنرانی را به‌طور مستقیم پخش کرد، با اشاره به اصرار برخی از قدرت‌ها برای اعتمادسازی و تعلیق موقت غنی‌سازی در ایران گفت: ایران صرفا برای اعتمادسازی و فراتر از تکالیف پادمانی‌ به‌طور داوطلبانه نزدیک به 2 سال این کار را انجام داد.

جاده دوطرفه

جلیلی، جرم ملت ایران در این تبعیض حقوق را سقوط یک دیکتاتور و برقراری یک نظام دمکراسی در کشور عنوان کرد و گفت: این کشورها باید بدانند که زبان زور برای ملت ایران کارساز نیست و ما بارها تأکید کرده‌ایم که اعتمادسازی جاده‌ای دوطرفه است.

وی با طرح این سؤال که اگر کسانی مشکل شفاف‌سازی داشتند چرا پرونده‌ ما را به شورای امنیت گزارش کردند، گفت: پیشرفت ملت ایران در چارچوب NPT همچنان ادامه دارد و ما همکاری‌های خود با آژانس را برای حل مسایل باقیمانده ادامه می‌دهیم.

جلیلی همچنین از هماهنگی برای مذاکرات خود با خاویرسولانا، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه‌ اروپا در جمعه‌ هفته‌ آینده خبر داد.

راه‌حل‌ چندجانبه

در همین حال، خاویر سولانا روز پنجشنبه تأیید کرد که نشست وی با سعید جلیلی 30 نوامبر برگزار خواهد شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، وی پس از اظهارات در سخنرانی خود در مؤسسه مطالعات امنیت وابسته به اتحادیه اروپا در پاریس بر دفاع از چندجانبه‌گرایی‌ در روابط بین‌الملل تاکید کرد و گفت: نیازی به تکرار این نکته نیست که مسئله برنامه هسته‌ای ایران فقط راه‌حل چندجانبه را می‌طلبد.

سولانا تصریح کرد: برای غلبه بر مشکل، تمرکز بر ایده مراکز بین‌المللی غنی‌سازی اورانیوم تحت‌ نظارت چندجانبه راه‌حل مناسبی است که باید گسترش یابد.

کد خبر 37356

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز