همشهری آنلاین: یک دختر ۹ ساله ژاپنی در نخستین روز ماه آوریل ۲۰۱۹ به جوان‌ترین بازیکن حرفه‌ای بازی راهبردی گو در دنیا تبدیل می‌شود.

ناكامورا بازيكن 9 ساله بازي گو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، سومیره ناکامورا دانش‌آموز دوره ابتدایی در اوزاکای ژاپن است و از سن سه سالگی بازی گو Go را زیر نظر پدرش آغاز کرده است. او تازه‌ترین محصول کارخانه بازیکن‌سازی ژاپن در یکی از سنتی‌ترین بازی‌های تخته‌ای شرق آسیاست و کمتر از چهار ماه دیگر در ۹ سالگی رکورد جوان‌ترین بازیکن حرفه‌ای گو را به نام خود ثبت می‌کند. رکورد فعلی با ۱۱ سال و شش ماه در اختیار رینا فوجیساواست.

پدر سومیره یعنی شینیا ناکامورا خودش از بازیکنان حرفه‌ای بازی راهبردی گو با درجه ۹ است و سال ۱۹۹۸ در سطح ژاپن برنده جایزه ملی شده است. این کودک ۹ ساله با پا گذاشتن به دنیای حرفه‌ای برای رقابت با بازیکنان کره‌ای و چینی در رقابت‌های بین‌المللی آماده می‌شود. او استعداد خود را همین اواخر در رقابتی در کره‌جنوبی به رخ کشید و باعث شد بسیاری از بچه‌های دبستانی در ژاپن بیش از پیش به بازی گو علاقه‌مند شوند.

گو یک بازی ساده تخته‌ای با مهره‌های سیاه و سفید است که با حضور دو بازیکن انجام می‌شود و در عین ساده بودن برای برنده شدن نیاز به راهبردهای پیچیده دارد. گفته می‌شود این بازی بیش از ۲۵۰۰ سال پیش در چین بنیان نهاده شده و امروز بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون نفر به ویژه در شرق آسیا هوادار و بازیکن فعال دارد.

کارشناسان امیدوارند موفقیت سومیره همان تاثیری را بر سرنوشت بازی گو بگذارد که پیروزی‌های سوتا فوجی بر بازی سنتی شوگی داشته است. شوگی در واقع نوعی شطرنج به شیوه ژاپنی است و فوجی سال ۲۰۱۷ با شکستن رکورد تعداد پیروزهای پیاپی در عرصه جهانی در ۱۴ سالگی تحسین نخست‌وزیر شینزو آبه را هم برانگیخت.

فوجی ماه گذشته میلادی صدمین پیروزی حرفه‌ای خود را هم تجربه کرد تا به جوان‌ترین بازیکن شطرنج ژاپنی با این تعداد پیروزی رسمی تبدیل شود. او در عین حال زودتر از تمام بازیکنان تاریخ شوگی به این تعداد پیروزی مقابل حریفان دست یافته است.

کد خبر 427675

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha