سه‌شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۹
۰ نفر

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، در پاسخ به چندین هفته اعتراض عموما خشونت‌بار در سطح کشور وعده داد که حداقل دستمزدها افزایش خواهد یافت و مالیات بر درآمد مستمری‌بگیران افزایشی نخواهد داشت.

امانوئل مكرون

به گزارش دویچه وله، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، دوشنبه شب، ۱۹ آذر (۱۰ دسامبر) برای نخستین بار پس از چهار هفته که از شروع ناآرامی‌ها در این کشور می‌گذرد، در یک نطق تلویزیونی با مردم سخن گفت. او در این سخنرانی با هدف فروکاستن از حجم تظاهرات معترضان موسوم به "جلیقه زردها" امتیازاتی اقتصادی پیشنهاد داد.

مکرون با تفاوت قایل شدن بین رفتارهای خشونت‌بار و اعتراض مردمی که در دولت او وضع زندگی‌شان رونقی نداشته است، خشم مردم را به رسمیت شناخت. او که از سوی معترضان "رئیس‌جمهور ثروتمندان" خوانده شده است وعده داد حداقل دستمزدها را در فرانسه افزایش خواهد داد. این یکی از خواسته‌های معترضان است که تا پیش از این دولت از قبول آن سرباز زده و اعلام کرده بود که چنین عملی "کسب و کار را نابود می‌کند. "

بر اساس وعده رئیس‌جمهوری فرانسه قرار است به صورت ماهیانه ۱۰۰ یورو به حداقل دستمزدها افزوده شود. حداقل دستمزد در فرانسه در سال ۲۰۱۸، هزار و ۴۹۸ یورو پیش از کسر مالیات و پس از کسر مالیات به صورت خالص هزار و ۱۸۵ یورو بوده است.

رئیس‌جمهوری ۴۰ ساله فرانسه که پیش از این گفته بود "مثل روسای‌جمهور پیشین نیست که در برابر اعتراضات خیابانی عقب‌نشینی کند"، گفت به سهم خود مسئولیت وقایع اخیر را می‌پذیرد. او همچنین وعده داد که افزایش مالیات بر درآمد مستمری‌بگیران را از دستور کار خارج می‌کند. مکرون همچنین از کارفرمایان خواست تا در صورت امکان مالی، سالانه در انتهای سال برای کارکنان خود برابر یک ماه دستمزد، پاداش در نظر بگیرند؛  پاداشی که از مالیات معاف خواهد بود.

مکرون که در نطق تلویزیونی خود آرام و "فروتنانه" سخن می‌گفت، اما از برگرداندن مالیات بر ثروت که به گفته او سرمایه‌ها را به خارج می‌راند سر باز زد. او گفت که به مسایل به "سرعت و قوت" رسیدگی می‌کند اما نه با "برگشت" از تصمیماتی که اعلام شده‌اند. مکرون از پذیرش تمامی بار تقصیر مشکلات سر باز زد و مشکلات را دراز مدت خواند و گفت: «این‌ها ضعف‌های چهل ساله هستند که حالا رو آمده‌اند.»

بانک مرکزی فرانسه روز دوشنبه اعلام کرد که پیش‌بینی رشد اقتصادی برای سه ماهه‌ی چهارم ۲۰۱۸ را از ۴/ ۰ درصد به ۲/ ۰ درصد کاهش می‌دهد. رقمی که بسیار از ۸/ ۰ درصدی که لازمه دستیابی به هدف دولت برای رشد سالانه ۷/ ۱ درصدی است فاصله دارد.

هنوز از واکنش‌ها معترضان به سخنرانی شب گذشته مکرون اطلاعی در دست نیست. جلیقه زردها از نزدیکی به احزاب و اتحادیه‌های کارگری می‌پرهیزند و نماینده یا سخنگویی ندارند تا واکنش فوری به رویدادها نشان دهد. خبرگزاری فرانسه با این‌همه از واکنش منفی برخی معترضان که پیشنهادهای رئیس‌جمهوری را ناکافی خوانده‌اند خبر داد.  

دولت فرانسه هفته گذشته نیز اعلام کرده بود که طرح افزایش بهای سوخت را به تعویق می‌اندازد، اقدامی که از سوی تظاهرات‌کنندگان "خیلی کم، خیلی دیر" خوانده شد.

کد خبر 425197

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha