همشهری آنلاین: ارتباط موثر فرآیندی فراتر از تبادل اطلاعات است؛ درک احساس و نیت ورای اطلاعات، داشتن توانایی انتقال پیام و گوش کردن درست و دقیق به گونه‌ای که مفهوم کامل سخن درک و باعث شود گوینده احساس کند شنیده و فهمیده شده است.

ارتباطات

به گزارش همشهری، چنین به نظر می‌رسد که عبارت ارتباط موثر باید مهارتی درونی باشد اما بیشتر وقت‌ها وقتی ما تلاش می‌کنیم با دیگران ارتباط برقرار کنیم، چیزی در این میان گم می‌شود و از دست می‌رود. ما چیزی می‌گوییم، طرف مقابل چیزی دیگر می‌شنود و سوءتفاهم، نومیدی و درگیری از پی می‌آید. این می‌تواند به ایجاد مشکل در روابط در خانه، دانشگاه و محل کار بینجامد. برقرار کردن ارتباط روشن و موثر برای بسیاری مستلزم آموختن برخی مهارت‌های مهم است که باید برای به دست آوردن آنها کوشید.

ارتباط موثر چیست؟

ارتباط موثر فرآیندی فراتر از تبادل اطلاعات است؛ درک احساس و نیت ورای اطلاعات، داشتن توانایی انتقال پیام و گوش کردن درست و دقیق به گونه‌ای که مفهوم کامل سخن درک و باعث شود گوینده احساس کند شنیده و فهمیده شده است. بیش و پیش از واژه‌هایی که شما به استخدام درمی‌آورید، ارتباط موثر باید چهار مهارت را ترکیب کند:

۱. گوش کردن متعهدانه، ۲. ارتباط غیرکلامی، ۳. مدیریت استرس در لحظه، ۴. اثبات کردن خود به شیوه‌ای محترمانه.

گرچه این مهارت‌ها آموختنی‌اند اما ارتباط وقتی موثرتر است که بی‌اختیار و ناخودآگاه باشد تا فرمولی و قراردادی. تاثیر سخنی که از روی متن خوانده شود، به ندرت به اندازه سخنی است که بی‌اختیار بر زبان می‌آید. به دست آوردن این مهارت‌ها و پیشرفت کردن در آنها البته نیاز به صرف زمان و توان دارد. هر چه بیشتر بکوشید و تمرین کنید، مهارت‌های ارتباطی شما غریزی‌تر و موثرتر می‌شود.

موانع موجود در مسیر برقراری ارتباط موثر

* اضطراب و احساس خارج از کنترل: در شرایط حساس باید بدانید چگونه پیش از پی گرفتن سخن آرام شوید

* نداشتن تمرکز: بازی کردن با گوشی یا انجام دادن یک یا چند کار همزمان با حرف زدن مانع تمرکز می‌شود

* زبان بدن متناقض: ارتباط غیرکلامی باید در تایید آنچه می‌گویید باشد، نه در تنافر با آن

* زبان بدن منفی: اگر حتی با آنچه گفته می‌شود مخالفید، مهم است نشانه‌های منفی از خودتان نفرستید

چند نکته برای تبدیل شدن به یک شنونده متعهد

* کامل روی گوینده تمرکز کنید

* گوش راست خودتان را در اختیار گوینده بگذارید

* از پریدن وسط حرف گوینده یا هدایت کردن سمت و سوی گفتگو به مسیر دغدغه‌های خودتان بپرهیزید

* به آنچه گفته می‌شود علاقه نشان دهید

* بکوشید حس داوری‌تان را کنار بگذارید

* بازخورد ارائه دهید

چند نکته برای بهبود ارتباط غیرکلامی

* مراقب ویژگی‌ها و تفاوت‌های فردی باشید

* مجموع نشانه‌های ارتباط غیرکلامی را در نظر بگیرید

* از نشانه‌های غیرکلامی هماهنگ با واژه‌های خود بهره ببرید

* نشانه‌های غیرکلامی را با متن و زمینه سازگار کنید

* از نشان دادن زبان بدن منفی بپرهیزید

چند نکته برای در دست گرفتن عنان احساس و اضطراب

* با استفاده از راهکارهای خفه‌کننده در شرایط تحت فشار آرامش خود را حفظ کنید

* با اندکی تامل در تمرکز افکارتان بکوشید

* برای اطلاعات و گفته‌هایتان نکته و مثال روشن بیاورید

* شفاف و آشکار سخن بگویید

* اطلاعات و گفته‌ها را با یک خلاصه و جمع‌بندی به پایان برسانید

* بدانید در چه شرایطی اضطراب بر شما غلبه می‌کند و عصبی می‌شوید

* از حواس پنجگانه بینایی، شنوایی، بویایی، چشایی و لامسه در کنار حرکت کردن کمک بخواهید

* در شرایط سخت و حساس به طنز پناه ببرید

* همیشه آماده مصالحه و کوتاه آمدن باشید

* با مخالفت‌ها موافقت کنید و شرایط را تغییر دهید

چند نکته برای بهبود مهارت اثبات خود یا جرات‌ورزی

* قدر خود و داشته‌هایتان را بدانید

* نیازها و خواسته‌هایتان را بشناسید

* افکار منفی را به شیوه مثبت بیان کنید

* بازخوردها را با آغوش باز بپذیرید

* «نه» گفتن را بیاموزید

* در شرایط کم‌خطرتر جرات خودتان را نشان دهید تا برای شرایط پرخطرتر آماده شوید

کد خبر 424905

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha