چهارشنبه ۳ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۵:۱۵
۰ نفر

همشهی آنلاین: 88 درصد آلودگی هوای تهران مربوط به منابع متحرک است.

همیشه و در اوج سرما و اوج آلودگی هوا، به نیروگاه ها و صنایع به جای گاز، مازوت می دهند که برق تولید کنند و به این ترتیب حجم زیادی از ذرات معلق به شهروندان می رسد.

پرونده آلودگی هوای تهران، عصر روز سه شنبه 2 بهمن با حضور دکتر خوش چهره و دکتر ریاض، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، کارشناسان، استادان دانشگاه و تنی چند از مدیران شهری، در تلار گفتگوی سبز پارک نظامی گنجوی بررسی شد.

وحید نوروزی، رئیس شورای سیاست گذاری هفته هوای پاک شهرداری تهران گفت: 70 درصد آلودگی هوای تهران مربوط به تردد سواری و وانت است بر اساس اعلام بانک جهانی، خسارت سالیانه بهداشتی آلودگی هوا در سال 83 بیش از 5/7 میلیارد دلار بوده است که در سال 98 به 19 میلیارد دلار در سال می رسد.

به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران نوروزی با بیان اینکه یک دستگاه پیکان 260 برابر و یک دستگاه پاترول 500 برابر یک دستگاه پژو  206،  آلودگی ایجاد می کند ، گفت : موتور سیکلت ها 8 برابر یک دستگاه خودروی معمولی استاندارد تولید داخل ، موجب آلودگی هوای تهران می شوند و این در حالی است که 21 درصد آلودگی هوای تهران را نیز موتور سیکلت ها تشکیل می دهند.

نوروزی با اشاره به این که در حال حاضر در پنج بخش توسعه حمل و نقل عمومی، مدیریت ترافیک، مدیریت تقاضا، معاینه فنی خودروها و آموزش در خدمت شهروندان هستیم، افزود:  مترو فعلی تهران با جا به جایی روزانه 3/1 میلیون نفر، مانع از تولید 2/88 تن مواد آلاینده در روز می شود.

وی در ادامه گفت: قرار بوده که دولت امسال 900 میلیارد ریال در قالب بودجه عمرانی و 200 میلیارد تومان در قالب بودجه جاری به شهرداری کمک کند که در حال حاضر در بخش عمرانی 553 میلیارد تومان و در بخش جاری 140 میلیارد تومان تخصیص داده شده است، این در حالی است که سهم شهرداری در سال 86 در زمینه مترو 1805 میلیارد ریال در بخش عمرانی و 200 میلیارد ریال در بخش جاری بوده است .

وی در ادامه اظهار کرد : اتوبوس های BRT روزانه بیش از 300 هزار نفر را جا به جا می کنند، که برای وارد کردن اتوبوس های مناسب نیازمند کمک دولت هستیم .

نوروزی با اشاره به این که شبکه اتوبوس رانی فعلی، در شان مردم تهران نیست، گفت: در برنامه بلند مدت در صورتی که 11 هزار دستگاه اتوبوس داشته باشیم، در این زمینه مجهز شده ایم.

وی با بیان این که در هیچ جای دنیا 20 درصد سفرهای درون شهری با تاکسی انجام نمی شود و تاکسی جزو وسایل حمل و نقل عمومی نیست، اظهار کرد: در برنامه بلند مدت با داشتن 100 هزار تاکسی و 10 هزار ون ، مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت.

رئیس شورای سیاست گذاری هفته هوای پاک در شهرداری، با اشاره به این که فقط از 46 ظرفیت درصد مراکز معاینه فنی استفاده می شود، از افتتاح سه مرکز معاینه فنی در تهران خبر داد.

نوروزی افزود: امسال با همکاری سازمان هواشناسی، پیش بینی آلودگی هوای تهران محقق می شود و آن را به عنوان عیدی به شهروندان تهرانی خواهیم داد.

وی با بیان چالش های رسیدن به هوای پاک، گفت: عدم التزام دولت به نص صریح قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی، تعدد قوانین و مصوبات و بلند پروازی ها ، تناقض میان متولی نظارت بر روند اجرای پروژه های آلودگی هوا و بین کمیته اجرایی کاهش آلودگی هوای تهران و ستاد تبصره 13 در دو سال اخیر، عدم مشاهده عزم ملی برای کاهش آلودگی هوا، از چالش های رسیدن به هوای پاک در پایتخت است.

نوروزی در ادامه با تاکید بر نقش سازمان محیط زیست ، تصریح کرد : سازمان محیط زیست باید به عنوان کمیته اجرای کاهش آلودگی هوای تهران باشد و نمی تواند به صورت سلیقه ای به کمیته نظارت بر کاهش آلودگی هوای تهران تبدیل شود .

در این مراسم، دکتر متصدی، عضو کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان این که در بحث آلودگی هوا در گذشته نه چندان دور روش های انفعالی انجام می گرفت و پس از اجرای آن در یک دوره، به فراموشی سپرده می شد، گفت : از سال 1352 معضل آلودگی هوا در تهران وجودداشته است و اولین مصوبات آن در سال 46 به تصویب رسیده است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در دوره های اخیر اظهار کرد: رویکردی که اخیرا برنامه ریزی شده، برنامه ریزی فعال است که با برنامه و راهبردی مشخص ، بتوانیم به کاهش آلودگی هوا برسیم.

متصدی با تاکید بر این که حل معضل آلودگی هوای تهران بین بخشی است و همه بخش ها و به ویژه مردم باید در آن نقش داشته باشند، افزود: در سال 77 و 78 استراتژی های کشوری آلودگی هوا را تدوین کردیم که بر دو منبع تولید آلودگی هوا یعنی منابع ثابت و متحرک استوار است.

وی افزود: این استراتژی ها از سال 77 تا 84 راهنمای فعالیت ها در کاهش آلودگی هوا بوده است.

متصدی در ادامه با اشاره به تحول عظیمی که در سال 81  در روند استاندارد سازی خودروهای ایران صورت گرفت، گفت: استاندارد خودروها در سال 82 برای همه خودروهای بنزینی رعایت و نظارت می شود که در این زمینه به پیشرفت 100 درصدی رسیدیم و هفت سال سرعت داشته ایم.

وی افزود : بر اساس پیش بینی سال های 82 و 83 که ابتدای برنامه چهارم توسعه است، تا سال 88 ، دو میلیون خودرو فرسوده داریم که هر سال بر اساس یک تناسب مشخص باید از رده خارج شوند، اما در سال 83 و 86 ، حدود 30 هزار خودرو از رده خارج شدند و هنوز به مرز 200 هزار هم نرسیده ایم ، این در حالی است که در سال 86 باید 600 هزار خودروی فرسوده از رده خارج شوند .

متصدی، گسترش حمل و نقل عمومی را بهترین روش برای کاهش آلودگی هوای تهران دانست و گفت: مردم ما بر اساس قانون اساسی حق دارند که خودروی شخصی داشته باشند، اما ما باید کاری کنیم که تمایلی به استفاده از خودروی خود نداشته باشند.

وی با اشاره به حذف بنزین سرب دار گفت : حذف این نوع بنزین از سال 82 از چرخه سوخت کشور ، از راه های مفید و موثر در ارتقای خود رو سازی بود .

متصدی ، خالی بودن ظرفیت های مراکز معاینه فنی را به دلیل ضعف فرهنگی دانست و گفت : تا زمانی که مجبور نباشیم ماشین خود را به معاینه فنی نمی بریم و حدود 60 هزار نفر فقط به دلیل دریافت آرم طرح ترافیک به این مراکز مراجعه می کنند .

وی با اشاره به مشکلات موجود برای کاهش آلودگی هوای تهران افزود : تغییر سیستم مدیریتی و عدم التزام به برنامه های تصویب شده قبلی ، عدم فعالیت مناسب مسئولان ذی ربط نظارتی و فرافکنی وظایف به دیگران ، از جمله مشکلات موجود در این راستاست .

متصدی با بیان این که طرح از رده خارج کردن خودروهای فرسوده به عهده سازمان حفاظت محیط زیست است اما به وزارت کشور سپرده شده است ، گفت : در سال 84 به این نتیجه رسیدیم که مسائل طرح جامع نیاز به بازنگری دارد که این کار انجام شد .

وی مدیریت یک پارچه به جای مدیریت واحد، التزام مدیران به اجرای برنامه ها و عدم فرافکنی ، گسترش سیستم های حمل و نقل عمومی تلفیقی ، مدیریت ترافیک ، آموزش و فرهنگ سازی زیست محیطی ، بهبود وضعیت زیر ساختی شهری ، تلاش برای کاهش سفرهای درون شهری با گسترش سیستم های الکترونیکی و حذف یارانه از کالاهایی که سبب افزایش میزان تولید آلودگی هوا می شوند را از راه کارهای کاهش آلودگی هوای تهران دانست.

در پایان این مراسم از دو تن از نمایندگان مجلس که در افزایش سهم 30 درصدی مترو در حمل و نقل عمومی نقش داشتند، تجلیل شد.

کد خبر 42442

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز